Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02131035 | Beslenme Ekolojisi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | . |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | . |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma Didem TUNÇEZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Fatma Didem TUNÇEZ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Çevre-beslenme ilişkisi , çevre kirliliğinin besinlere etkisi, tarladan sofraya sağlıklı gıda temini, besinlerin yapısına kimyasal ve biyolojik etki eden unsurlar
Dersin Amacı
Dersin temel amacı, ekolojinin temeli, beslenmeyle ve çevreyle olan ilişkisini saptamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi | 3 |
| P4 | Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi | 4 |
| P6 | Alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
| P8 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Toplum beslenmesinin önemini bilme ve sahada pratiğe dönüştürebilme | P.1.5 | 1 |
| Ö3 | Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme | P.2.1 | 1 |
| Ö4 | Gıdalardaki olası riskleri listeleyebilme | P.2.2 | 1 |
| Ö5 | Toplumun beslenme durumu ve beslenme alışkanlıklarının saptanmasını ve gruplara bağlı farklılıkları analiz edebilme | P.2.4 | 1 |
| Ö6 | Gıdaların doğru muhafaza tekniklerini açıklayabilme | P.2.7 | 1 |
| Ö7 | Beslenme eğitiminin bireylerin yaşamının sürdürülmesi ve hastalıkların önlenmesindeki rolüne örnek verebilme | P.3.3 | 1 |
| Ö8 | Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme | P.3.5 | 1 |
| Ö9 | Gıda katkı maddelerinin özelliklerini, besinlerde kullanımını ve yasal düzenlemeleri değerlendirebilme | P.10.6 | |
| Ö10 | Beslenme ve diyetetik bilim dalının insan sağlığı üzerindeki etkilerini açıklayabilme | P.11.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Beslenme ve çevre Etkileşimi |
| 2 | Ekoloji ve genel kavramlar |
| 3 | Ekolojik tarım ve hayvancılık |
| 4 | Gıdada Pestisit |
| 5 | Metallerin Gıdaya Toksik Etkisi |
| 6 | Metallerin Gıdaya Toksik Etkileri |
| 7 | Vize |
| 8 | Süte Geçebilen Zehirli Maddeler |
| 9 | GDO |
| 10 | Kanser ve Beslenme İlişkisi |
| 11 | Besinlerimizin kimyası |
| 12 | Besin Güvenliği |
| 13 | İklim değişikliği ve gıda-tarıma etkileri |
| 14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ekoloji ve Besin hakkındaki güncel makaleler |
| Kutluay Merdol, t, Tarihten Günümüze Toplumlar ve beslenme alışkanlıkları, Türk Halk Kültürü araştırma ve tanıtım Vakıf Yayın, 1998 | |
| Gıda Güvenliği |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 7 | 3 | 21 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 25 | 25 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 136 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P10 | P11 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | 3 | - | - | - | - |
| Ö2 | Toplum beslenmesinin önemini bilme ve sahada pratiğe dönüştürebilme | 5 | - | - | - | - |
| Ö3 | Beslenmenin önemi ve beslenme sorunlarının nedenlerini açıklayabilme | - | 3 | - | - | - |
| Ö4 | Gıdalardaki olası riskleri listeleyebilme | - | 5 | - | - | - |
| Ö5 | Toplumun beslenme durumu ve beslenme alışkanlıklarının saptanmasını ve gruplara bağlı farklılıkları analiz edebilme | - | 3 | - | - | - |
| Ö6 | Gıdaların doğru muhafaza tekniklerini açıklayabilme | - | 3 | - | - | - |
| Ö7 | Beslenme eğitiminin bireylerin yaşamının sürdürülmesi ve hastalıkların önlenmesindeki rolüne örnek verebilme | - | - | 3 | - | - |
| Ö8 | Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme | - | - | 5 | - | - |
| Ö9 | Gıda katkı maddelerinin özelliklerini, besinlerde kullanımını ve yasal düzenlemeleri değerlendirebilme | - | - | - | 3 | - |
| Ö10 | Beslenme ve diyetetik bilim dalının insan sağlığı üzerindeki etkilerini açıklayabilme | - | - | - | - | 3 |
