Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02130010 | Toplu Beslenme Sistemleri I | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Muteber Gizem KESER |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Muteber Gizem KESER | B-Z29 | [email protected] | 7663 |
Dersin İçeriği
TBSde yönetimin aşamaları (planlama, organizasyon ve koordinasyon, yürütme ve kontrol), personel seçimi ve aranan özellikleri,Mutfağın fiziksel özellikleri (ısı,ışık, havalandırma, zemin, duvar ve tavanlar vb.)
Dersin Amacı
ToToplu beslenme sistemlerinin gelişimi, TBS`de organizasyon, yönetim süreci, personel seçimi, mutfak planlama ve mutfak-yemekhanenin fiziki koşulları, menü planlama ilkeleri ve menü türleri, standart yemek tarifleri, satın alma türleri ve satın alma şartnameleri konusunda gerekli bilgiler hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve ilgili meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi | 4 |
P2 | Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi | 3 |
P4 | Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi | 5 |
P8 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 4 |
P9 | Disipline özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi | 3 |
P11 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | 5 |
P12 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Diyetisyenlik mesleğinin çalışma alanlarını edindiği bilgiler dahilinde değerlendirebilme | P.1.6 | 1 |
Ö4 | Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme | P.2.6 | 1 |
Ö5 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | P.3.6 | 1 |
Ö6 | Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme | P.3.7 | 1 |
Ö7 | Saha çalışması sürecince yapılan uygulamaların etkinliğini değerlendirme | P.4.6 | 1 |
Ö8 | Edinilen bilgilerin gruplandırılabilmesi | P.5.4 | 1 |
Ö9 | Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme | P.7.4 | 1 |
Ö10 | Mutfak çalışanlarıyla ilişkide etik değerler ve sorumluluk bilinci kapsamında hareket etme | P.11.3 | |
Ö11 | Meslek etiği ile ilgili temel bilgileri özümseyebilme ve mesleğin gerektirdiği sorumluluk ve faaliyetleri uygulayabilme | P.11.5 | 1 |
Ö12 | Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme | P.12.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Toplu Beslenme Sistemlerinin Beslenme ve Menü Planlamanın Önemi, Porsiyon Bilgisi TBS'de Diyetisyen'in İşlevleri |
2 | Toplu Beslenme Sistemlerinin Sınıflandırılması, Yeni Teknolojiler (Üretim Sistemleri) |
3 | Yönetim ve Organizasyon, Tbs'de İnsan Kaynakları Yönetimi, Tbs Çalışanlarının Organizasyonu, Görev Tanımları |
4 | Mutfak Planlaması, mutfağın bölümleri |
5 | Mutfakta kullanılan araç-gereçler |
6 | Yemek servisi, masa düzeni |
7 | Vize |
8 | Standart Yemek Tarifeleri, Toplu beslenme sistemlerinde fiziki koşullar, mutfak ve yemekhane donanımı |
9 | Yemek kalitesine etki eden faktörler, Menü Planlamada Temel Kavramlar |
10 | Menü Çeşitleri, Menü Planlanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler |
11 | Uygulamalı menü planlama |
12 | Yaşlılarda Menü Planlama |
13 | Kreş menü planlama |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Öğretim elemanı ders notu |
Toplu Beslenme Sistemleri. Hedef yayınıclık,2021. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P7 | P11 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Diyetisyenlik mesleğinin çalışma alanlarını edindiği bilgiler dahilinde değerlendirebilme | - | - | - | 5 | - | - | 5 | - |
Ö4 | Farklı grupların beslenme gereksinimlerini ayırt edebilme | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Farklı yaş grubundaki bireylerin besin gereksinimlerini bilme ve beslenme programlarını oluşturabilme | 4 | 4 | 3 | - | - | - | - | - |
Ö6 | Farklı yaş grubu ve farklı hastalıklara sahip bireylerin; enerji, makro ve mikro besin ögesi gereksinimlerini karşılaştırabilme | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Saha çalışması sürecince yapılan uygulamaların etkinliğini değerlendirme | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö8 | Edinilen bilgilerin gruplandırılabilmesi | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Farklı besin/besin gruplarının hastalıklarla sözlü veya yazılı olarak ilişkilendirme | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Mutfak çalışanlarıyla ilişkide etik değerler ve sorumluluk bilinci kapsamında hareket etme | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö11 | Meslek etiği ile ilgili temel bilgileri özümseyebilme ve mesleğin gerektirdiği sorumluluk ve faaliyetleri uygulayabilme | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö12 | Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme | - | - | - | - | - | - | - | 3 |