Mekatronik Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Mekatronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Mekatronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05561006 | Electrical Machinery | 3 | Bahar | 6 | 3+0+1 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Adem YILMAZ |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Mehmet ÖZBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Mehmet ÖZBAY | A-132 | [email protected] | 7241 | Çarşamba 14-1500 |
Dersin İçeriği
AC elektrik makine sargıları tarafından oluşturulan elektromanyetik alanlar: sargı ve dönen manyetik alanlar, bir sarımda indüklenen emf. İndüksiyon makineleri: eşdeğer devre, kararlı durum analizi, hız kontrolü. Senkron makineler: eşdeğer devre, kararlı durum analizi, kararlılık. Tek fazlı indüksiyon makineleri. Özel elektrikli makineler. (Step Motorlar)
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencinin manyetik devreler üzerinde hesaplama yapabilmesini, manyetik kuvvet ve Maxwell gerilimlerini kullanarak manyetik kuvvetleri hesaplayabilmesini, dönen manyetik alanları tanımlamasını, transformatörün fonksiyonunu, iletim hatlarını, senkronini tanımlamasını sağlamayı amaçlamaktadır. j,-metodu, eşdeğer devreler ve fazör diyagramları kullanılarak makine, bir ve üç fazlı güç dönüştürücüleri, trafo, iletim hatları, senkron makine ve bir ve üç fazlı güç elektronik dönüştürücülerini analiz edebilir. Adım Motorları
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Matematik, fen bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 3 |
P2 | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 3 |
P7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | 2 |
P9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 2 |
P11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mühendislikte matematiğin uygulamalarını bilme | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Sayısal hesaplamaları ve analizi bilme | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular. | P.1.7 | 1 |
Ö4 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | P.2.16 | 1 |
Ö5 | Doğru Akım Devre Analiz devre çözümünde kullanılan yöntemleri bilme | P.2.44 | 1 |
Ö6 | Alternatif Akım Devre analizi yapabilme | P.2.46 | 1 |
Ö7 | Güç hesaplama yöntemlerini bilme | P.2.47 | 1 |
Ö8 | Mühendislikte matematiğin uygulamalarını bilir | P.1.19 | 1 |
Ö9 | Sayısal hesaplamaları ve analizi bilir | P.1.20 | 1 |
Ö10 | Elektrik ve mekanik sistemleri modelleme becerisi | P.1.34 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Temel kanunlar ( Amper DevreK.,Faraday K.,Lenz K. Lorentz Kuvvet K. ) |
2 | Manyetik devre analizi |
3 | Manyetik devre analizi |
4 | Tek faz trafo yapısı, çalışma prensibi eşdeğer devresi ve analizi trafo testleri |
5 | Tek faz trafo yapısı, çalışma prensibi eşdeğer devresi ve analizi trafo testleri |
6 | Tek faz trafo yapısı, çalışma prensibi eşdeğer devresi ve analizi trafo testleri |
7 | Üç faz trafo tipleri, tek faz eşdeğeri ile modelleme ve analizleri. |
8 | Üç faz trafo tipleri, tek faz eşdeğeri ile modelleme ve analizleri. |
9 | DC jeneratör çalışma prensibi, DC jenerator tipleri ve analizleri |
10 | DC jeneratör çalışma prensibi, DC jenerator tipleri ve analizleri |
11 | DC jeneratör çalışma prensibi, DC jenerator tipleri ve analizleri |
12 | DC motor çalışma prensibi, DC motor tipleri ve analizleri, DC motor hız kontrol yöntemleri |
13 | DC motor çalışma prensibi, DC motor tipleri ve analizleri, DC motor hız kontrol yöntemleri |
14 | DC motor çalışma prensibi, DC motor tipleri ve analizleri, DC motor hız kontrol yöntemleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Electrical machinary and Trnasformers, by Buck Guru H. Hızıroğlu, (2010) and Electric Machinery by A.E. Fitzgerald, Charles Kingsley Jr., Stephen D. Umans (2002) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 1 | 5 (%) |
Laboratuvar | 1 | 10 (%) |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 5 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | 2 | 20 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 1 | 6 | 6 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 164 | ||
Toplam Yük / 30 | 5,47 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | Mühendislikte matematiğin uygulamalarını bilme | 3 | 3 |
Ö2 | Sayısal hesaplamaları ve analizi bilme | 3 | 3 |
Ö3 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular. | 3 | 3 |
Ö4 | Mühendislikte matematiğin uygulamalarını bilir | - | - |
Ö5 | Sayısal hesaplamaları ve analizi bilir | 3 | 3 |
Ö6 | Elektrik ve mekanik sistemleri modelleme becerisi | - | - |
Ö7 | Temel Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | - | - |
Ö8 | Doğru Akım Devre Analiz devre çözümünde kullanılan yöntemleri bilme | - | - |
Ö9 | Alternatif Akım Devre analizi yapabilme | 3 | 3 |
Ö10 | Güç hesaplama yöntemlerini bilme | 3 | 3 |