Mekatronik Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Mekatronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Mekatronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05551004 | Process Control | 3 | Güz | 5 | 3+0+1 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Lecture, Problem Solving, Laboratory, Project |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ali Bülent UŞAKLI |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Ali Bülent UŞAKLI |
Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Sinan İLGEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Ali Bülent UŞAKLI | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Proses kontrolü Tanımlar ve terminoloji, kontrolörler, Sinyal Koşullandırma (Analog ve Dijital), Son Kontrol Ayrık Durum İşlem Kontrol PLC, Kontrolör İlkeleri, Sürekli kontrol modları (On-Off, P, I, D ve PID), Kontrol Döngü Özellikleri.
Dersin Amacı
Bir süreç / sistem kontrollü bir şekilde nasıl çalıştırılır, Kararlı durumda olmayan ve parametrelerin çoğunun değiştiği (zamana bağlı) bir proses tesisinin en iyi şekilde nasıl çalıştırılır, Kimyasal işlemlerin dinamik davranışı bu işlemleri yürütmek için stratejiler geliştirmek
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P2 | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
P4 | Mekatronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
P5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya Mekatronik Mühendisliğine özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Aktüatörlerin genel özelliklerini bilme | P.2.15 | 1,7 |
Ö2 | Analog sinyal şekillendirmeyi bilme | P.2.29 | 1 |
Ö3 | Sayısal sinyal şekillendirmeyi bilme | P.2.30 | 1 |
Ö4 | Süreç (Proses) kontrolün esaslarını bilme | P.2.31 | 1 |
Ö5 | Kontrolcü modlarını analiz etme | P.3.11 | 1 |
Ö6 | Teknik rapor, sunum gibi teknik belgeleri hazırlayabilme ve sunabilme | P.7.2 | 5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş Tanımlar ve Terminoloji |
2 | Giriş Tanımlar ve Terminoloji |
3 | Sinyal Düzenleme |
4 | Sinyal Düzenleme |
5 | Sinyal Düzenleme |
6 | Sinyal Düzenleme |
7 | Kontrol Elemanları |
8 | Kontrol Elemanları |
9 | Kontrol Elemanları |
10 | Kontrol Prensipleri |
11 | Kontrol Prensipleri |
12 | Kontrol Prensipleri |
13 | Kontrol Prensipleri |
14 | Kontrol Prensipleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | D.A. Bradley, D. Dawson, D. Seward, S. Burge "Mechatronics and the Design of Intelligent Machines and Systems", CRC Press Inc (2000) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 1 | 5 (%) |
Laboratuvar | 10 | 15 (%) |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 20 (%) |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 1 | 10 |
Proje | 1 | 5 | 5 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 138 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,60 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P7 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Aktüatörlerin genel özelliklerini bilme | - | 4 | - |
Ö2 | Analog sinyal şekillendirmeyi bilme | 4 | - | - |
Ö3 | Sayısal sinyal şekillendirmeyi bilme | 4 | - | - |
Ö4 | Süreç (Proses) kontrolün esaslarını bilme | - | 4 | - |
Ö5 | Kontrolcü modlarını analiz etme | - | 4 | - |
Ö6 | Teknik rapor, sunum gibi teknik belgeleri hazırlayabilme ve sunabilme | - | - | 5 |