Mekatronik Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Mekatronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Mekatronik Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05550004 | System Dynamics and Control | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ali Bülent UŞAKLI |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Erdi GÜLBAHÇE |
Yardımcı(lar) | Arş.Gör. Gökberk AY |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Erdi GÜLBAHÇE | A-228 | [email protected] | 7205 |
Dersin İçeriği
Sistem Dinamiği ve Kontrol Prensipleri, Diferansiyel Denklemlerin Gözden Geçirilmesi, Laplace ve Ters Laplace Dönüşümü
Sistem Dinamiği ve Kontrolün Prensipleri, Diferansiyel Denklemlerin Gözden Geçirilmesi, Laplace Dönüşümü ve Ters Laplace Dönüşümü
Sistemlerin Modellenmesi, Transfer Fonksiyonları, Blok Diyagramları, Durum Uzayı Modellemesi, Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar, Kararlılık, Kök Yer Eğrileri Yöntemi ve Düşük Dereceli Kontrolcüler (P, PD, PI, PID).
Sistem Dinamiği ve Kontrolün Prensipleri, Diferansiyel Denklemlerin Gözden Geçirilmesi, Laplace Dönüşümü ve Ters Laplace Dönüşümü
Sistemlerin Modellenmesi, Transfer Fonksiyonları, Blok Diyagramları, Durum Uzayı Modellemesi, Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar, Kararlılık, Kök Yer Eğrileri Yöntemi ve Düşük Dereceli Kontrolcüler (P, PD, PI, PID).
Dersin Amacı
Bu ders, kontrol tekniklerini öğretmeyi ve sistem cevabını yorumlamayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda bu ders, öğrencilere basit seviyede kontrolör tasarlatmayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Matematik, fen bilimleri ve Mekatronik Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
P2 | Karmaşık Mekatronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İleri Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | P.1.8 | 1 |
Ö2 | İleri Fizik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | P.1.10 | 1 |
Ö3 | Kontrol sistemlerin modellenmesini ve kontrolcü tasarımlarını inceler, mühendislik sistemlerine uygular | P.2.22 | 1,5,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sistem Dinamiği ve Kontrol Prensipleri, Diferansiyel Denklemlerin Kısa Tekrarı |
2 | Laplace Dönüşümü ve Ters Laplace Dönüşümü |
3 | Sistemlerin Modellenmesi, Transfer Fonksiyonları, Blok Diyagramlar |
4 | Sistemlerin Modellenmesi, Transfer Fonksiyonları, Blok Diyagramlar |
5 | Durum Uzayı Modellemesi |
6 | Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar |
7 | Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar |
8 | Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar |
9 | Kararlılık |
10 | Kök Yer Eğrisi Metodu |
11 | Düşük Dereceli Kontrolcüler (P, PD, PI, PID) |
12 | Düşük Dereceli Kontrolcüler (P, PD, PI, PID) |
13 | Kontrol Tekniklerinin Uygulamaları, Proje Sunumları |
14 | Kontrol Tekniklerinin Uygulamaları, Proje Sunumları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Ogata, K., System Dynamics, 4th Edition, Pearson-Prentice Hall. |
Farid Golnaraghi, Benjamin C. Kuo, Automatic Control Systems, (9th edition), 2010, John&Wiley Sons, Inc | |
Katsuhiko Ogata, Modern Control Engineering, (5th edition), 2010 Pearson International, Upper Saddle River, New Jersey | |
Norman S. Nise, Control Systems Engineering (6th edition), 2011, John Wiley & Sons, New York | |
Richard C. Dorf, Robert H. Bishop Modern Control Systems (11th edition), 2008, Pearson International, Upper Saddle River, New Jersey. | |
Kalyoncu, M., Sistem Dinamiği, Kontrol Sistemleri-Ders Notları, Konya Teknik Üniversitesi. | |
Nesimioğlu, B.S., Sistem Dinamiği, Geri Beslemeli Kontrol Sistemleri - Ders Notları, KTO Karatay Üniversitesi. | |
Bilgiç, H., B.S., Otomatik Kontrol Sistemleri, - Ders Notları, Necmettin Erbakan Üniversitesi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | 1 | 20 (%) |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 20 | 20 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 136 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,53 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | İleri Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | 5 | 2 |
Ö2 | İleri Fizik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | 5 | 2 |
Ö3 | Kontrol sistemlerin modellenmesini ve kontrolcü tasarımlarını inceler, mühendislik sistemlerine uygular | 1 | 5 |