Makine Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Makine Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Makine Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05461004 | Malzemelerin Mekanik Davranışları | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 3 | 6 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Remzi ŞAHİN |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Elektrik dirençli gerinim ölçer ve uygulamaları gevrek kaplama tekniği gerçek gerilme ve gerinim değerleri etkileyen faktörler kırılma tokluğu ve uygulamaları yorulma ve etkileyen faktörler sürünme ve etki yapan faktörler darbe tokluğu, aşınma sürtünme şekillendirmede malzeme tutumu.
Dersin Amacı
Malzemenin mekanik davranışlarını öğrenmek ürün tasarımında ve üretilmelerinde bunları kullanabilme ile test ve muayenesini yapıp değerlendirebilen, Bu konulardaki projelerde elde ettiği bilgi ve becerileri kullanabilme yeteneğine sahip metalurji ve malzeme mühendisleri yetiştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 4 |
P2 | Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Öğrenciler temel malzeme bilgisi kazanırlar. | P.1.15 | 1 |
Ö2 | Öğrenciler, malzemelerin üretiminde ve kullanımında ihtiyaç duyulacak özellikleri ortaya koyabilecek beceriyi kazanırlar. | P.2.3 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş |
2 | Elastik Davranış ve Akma Kriterleri |
3 | Kristal Yapılı Metal Malzemelerde Plastik Değişimi ve Dislokasyonların Plastik Şekil Değişimindeki Rolü |
4 | Dayanım Arttırma Mekanizmaları; Katı Çözelti Sertleşmesi, Martenzitik Dönüşüm,Deformasyon Sertleşmesi, Çökelme Sertleşmesi, Dispersiyon sertleşmesi, Radyasyon Sertleşmesi |
5 | Belirgin Akma Olayı, Deformasyon Yaşlanması |
6 | Malzemelerde Hasar, Doğrusal Elastik Kırılma Mekaniğine (DEKM) Giriş, |
7 | Kırılma Tokluğu-Yapı İlişkisi, Tasarımlarda DEKM Uygulaması Hasar ve Kırılma |
8 | Kırılma mekaniği ve uygulamaları |
9 | Yorulma Çatlak İlerlemesi, Kısa Ömürlü Yorulma, Diğer Yorulma Çeşitleri,Yorulma Hasarı |
10 | Malzemelerde Yorulma, Yorulmaya Karşı Tasarım Prensipleri |
11 | Malzemelerin Yüksek Sıcaklık Davranışı ,Sürünme Mekanizmaları ve Uzun Süreler İçin Sürünme Özelliklerinin Tayin Edilmesi |
12 | Yüksek sıcaklıkta malzemelerin mekanik davranışları Sürtünme, gerilme gevşemesi testleri |
13 | Sürtünmeye göre tasarım |
14 | Özel sertlik ölçme yöntemleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | ANIK, Prof. Dr. Selahattin; ANIK, Prof. Dr. E. Sabri; VURAL, Doç. Dr. Murat, "Malzeme Bilgisi ve Muayenesi", Birsen Yayınevi, İstanbul 2000. |
Askeland, D., "The Science and Engineering of Materials", Cengage, 2016. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 184 | ||
Toplam Yük / 30 | 6,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | Öğrenciler temel malzeme bilgisi kazanırlar. | 4 | 4 |
Ö2 | Öğrenciler, malzemelerin üretiminde ve kullanımında ihtiyaç duyulacak özellikleri ortaya koyabilecek beceriyi kazanırlar. | 4 | 4 |