Makine Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Makine Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Makine Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05450005 | System Dynamics and Control | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Remzi ŞAHİN |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Erdi GÜLBAHÇE |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Sistemlere giriş, Laplace dönüşümü, LTI sistemlerin zaman ve frekans domenlerinde analiz edilmesi, transfer fonksiyonlarıyla sistem modellemesi, mekanik sistemlerin modellemesi, analizi ve benzetimi, blok diyagramları, sistemlerin durum uzayı gösterimleri, elektrik/elektromekanik sistemlerin modellemesi, analizi ve benzetimleri, doğrusallaştırma, hidrolik ve ısıl sistemlerin modellemesi, analizi ve benzetimleri.
Dersin Amacı
Bu derste mekanik, elektrik, akışkan ve ısıl sistemlerin dinamik davranışlarının doğrusal çalışma aralığında matematiksel modellemesi, benzetimi ve analizlerinin yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
P2 | Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İleri Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | P.1.8 | 1 |
Ö2 | İleri Fizik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | P.1.10 | 1 |
Ö3 | Kontrol sistemlerin modellenmesini ve kontrolcü tasarımlarını inceler, mühendislik sistemlerine uygular | P.2.22 | 1,5,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sistem Dinamiği ve Kontrol Prensipleri, Diferansiyel Denklemlerin Kısa Tekrarı |
2 | Laplace Dönüşümü ve Ters Laplace Dönüşümü |
3 | Sistemlerin Modellenmesi, Transfer Fonksiyonları, Blok Diyagramlar |
4 | Sistemlerin Modellenmesi, Transfer Fonksiyonları, Blok Diyagramlar |
5 | Durum Uzayı Modellemesi |
6 | Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar |
7 | Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar |
8 | Fiziksel Sistemlerin Zaman Cevabı, Geçici ve Kalıcı Durumlar |
9 | Kararlılık |
10 | Kök Yer Eğrisi Metodu |
11 | Düşük Dereceli Kontrolcüler (P, PD, PI, PID) |
12 | Düşük Dereceli Kontrolcüler (P, PD, PI, PID) |
13 | Kontrol Tekniklerinin Uygulamaları |
14 | Kontrol Tekniklerinin Uygulamaları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Norman S. Nise. Control Systems Engineering, 6ed, Wiley, 2011 |
Systems Dynamics, William J Palm III, 3 ed., ISBN: 9781259095696, McGraw Hill, 2013 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | İleri Matematik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | 5 | 2 |
Ö2 | İleri Fizik bilgi ve teoremlerini bilir, mühendislik alanına uygular | 5 | 2 |
Ö3 | Kontrol sistemlerin modellenmesini ve kontrolcü tasarımlarını inceler, mühendislik sistemlerine uygular | 1 | 5 |