Makine Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Makine Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Makine Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05450004 | Makina Elemanlar I | 3 | Güz | 5 | 4+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Remzi ŞAHİN |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Musa DEMİRCİ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Musa DEMİRCİ | A-231 | [email protected] | 7249 | Cuma 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
Üç boyutlu stres analizi. Toleranslar. Statik tasarım kriteri; stres toplama (concentration), güvenlik faktörü, Kırılgan malzemeler ve borular için hata teorileri. Kaba ve bileşik stresler için yorulma tasarım kriteri. Şaftların tasarımı. Sürekli bağlantıların tasarımı; perçin bağlantıları, kaynak bağlantıları. Sökülebilir bağlantı tasarımı, civatalı bağlantılar, vida gücü, anahtarlar, civata ve somunlar. Zemberek (yay) tasarımı. Sürtünme, aşınma ve yağlanma; yağlama sistemi. Taşıma tipi seçimi için kriter. Çekme kayaçlarının tasarımı; Sürtünmesiz taşıma; Güç iletimi. Dişli çark tasarımı ve çeşitleri; Birleştirme tasarımı, kavrama ve frenleme. Sürücü kemer tasarımı; yassı kayışlar, V-kayışları. Halat ve zincir çekişi tasarımı.
Dersin Amacı
Makina konstrüksiyonunda, analiz safhası ile makina elemanlarının tanıtılması Fonksiyonel ve mukavemet hesapları için temel mühendislik bilimleri kullanarak matematik modeller kurmak, mevcut tecrübi modeller yardımı ile giriş-çıkış değerlerini bulmak. Standardlar ve dizayn kriterlerini kullanmak. Hayal gücü, yaratıcılık ve önseziyi geliştirmek ve tecrübe kazandırmak. Tasarlama ve sentez safhaları için gerekli bilgi ve kabiliyeti sağlamak ve prototip imalatı, deneme ve pazarlama ileri safhalarına hazırlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Matematik, fen bilimleri ve Makine Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
P2 | Karmaşık Makine Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 5 |
P3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Mekanik sistemlerin statik, dinamik ve mukavemet analizini yapar | P.1.26 | 1 |
Ö2 | Mekanik sistemlerin statik, dinamik ve mukavemet analizini yapar | P.2.14 | 1 |
Ö3 | Temel makine elemanlarını, kullanım ilkelerini bilir, boyutlandırma ve bileşen seçimi yapar | P.3.7 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Makine mühendisliği tasarımına giriş |
2 | Malzemeler |
3 | Yük ve Gerilme analizi |
4 | Uygulama |
5 | Statik Yükleme ve Statik Yükleme Sonucunda Oluşan Hasarlar |
6 | Değişken yükleme durumunda yorulma hasarı |
7 | Değişken yükleme durumunda yorulma hasarı |
8 | Miller ve akslar: Aksların hesabı, düz millerin hesabı, konstrüksiyon ilkeleri, muylular |
9 | Cıvatalar ve Cıvata Bağlantılarının Hesapları |
10 | Uygulama |
11 | Kaynak Bağlantıları, Kaynak Bağlantılarının Mukavemet ve Boyutlandırma Hesapları |
12 | Kaynak Bağlantıları, Kaynak Bağlantılarının Mukavemet ve Boyutlandırma Hesapları |
13 | Elastik Bağlantı Elemanları, Yaylar ve Hesaplamaları |
14 | Uygulama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Shigley's Mechanical Engineering Design R.G. Budynas, J. K. Nisbett 8th SI Edition |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 1 | 5 (%) |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | 1 | 10 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 35 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 124 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Mekanik sistemlerin statik, dinamik ve mukavemet analizini yapar | 5 | - | - |
Ö2 | Mekanik sistemlerin statik, dinamik ve mukavemet analizini yapar | - | 5 | - |
Ö3 | Temel makine elemanlarını, kullanım ilkelerini bilir, boyutlandırma ve bileşen seçimi yapar | - | - | 5 |