Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 15271716 | Sistem Analizi ve Tasarımı | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 0 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat DARÇIN | A-306 | [email protected] | 7907 |
Dersin İçeriği
Sistem Kavramı ve Genel Sistem Teorisi / Süreç analizi / Sistem yaklaşımının ilkeleri / Sistem dinamiği/ Sistem Geliştirme Süreci / Ön İnceleme ve Fizibilite Analizi / Sistem Önerisi Hazırlama ve Sunma / Sistem Analizi / Sistem Tasarımı / Sistem Gerçekleme / Yeni Sisteme Geçme Süreci
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere sistem yaklaşımını ve sistem geliştirme süreçlerini kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Öğrenciler, sistem ve süreç yönetimi kavramlarını derinlemesine anlayarak, problemlere bütüncül yaklaşımlar geliştirmeyi, çeşitli endüstriyel problemleri analiz etmeyi ve bu analizler doğrultusunda uygulanabilir çözümler üretmeyi öğrenirler. Ayrıca, tüketiciden-tüketiciye sistemlerin işleyişini ve bu tür sistemlerin geliştirme süreçlerini tanıyarak, günümüz iş dünyasında karşılaşabilecekleri karmaşık sorunlara etkili çözümler üretebilme becerilerini kazanırlar. Bu ders, öğrencilerin sistem düşüncesi ve yönetim becerilerini geliştirerek, onları başarılı birer profesyonel olmaya hazırlamayı amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| P2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| P3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
| P4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sistem ve sistem bileşenlerini örnekler vererek açıklar. | P.1.24 | 1,5 |
| Ö2 | Süreç, süreç yönetimi ve süreç iyileştirme kavramlarını tanımlar. | P.1.25 | 1 |
| Ö3 | Endüstriyel problemleri sistem analizi adımlarını kullanarak inceleyebilir. | P.2.23 | 1,5 |
| Ö4 | Sistem geliştirme sürecini kavrar. | P.3.6 | 1 |
| Ö5 | Sistem yaklaşımının sorunları çözmedeki önemini kavrar. | P.4.17 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sistem Analizi ve Tasarımına Giriş, Sistem Kavramı |
| 2 | Sistem genel modeli |
| 3 | Süreç analizi ve yönetimi |
| 4 | Sistem düşüncesi |
| 5 | Sistemlerin karmaşıklığı |
| 6 | Sistem dinamiği |
| 7 | Sistem dinamiği modelleme araçları |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Sistem yaklaşımı |
| 10 | Sistem analizi |
| 11 | Problem tanımlama ve çözme yaklaşımı |
| 12 | Sistem Analiz ve Değerlendirme Araçları |
| 13 | Sistem tasarımı, sistem geliştirme ve kurma süreci-1 |
| 14 | Sistem tasarımı, sistem geliştirme ve kurma süreci-2 |
| 15 | Sistem tasarımı, sistem geliştirme ve kurma süreci-3 |
| 16 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Alan Dennis et al, Systems Analysis and Design with UML 5th Edition, John Wiley and Sons, 2016. |
| Benjamin S. Blanchard and Wolter J. Fabrycky, Systems Engineering and Analysis, Fifth Edition, Pearson Education, Published by Pearson Prentice Hall, 2014. | |
| Charles S. Wasson, System Analysis, Design, and Development: Concepts, Principles, and Practices, Wiley-Interscience publication, 2006. | |
| Ders notları, Prof. Dr. Murat DARÇIN | |
| John W. Satzinger, Robert B. Jackson, Stephen D. Burd, Systems Analysis and Design in a Changing World 6th Edition, Course Technology, 2012. | |
| Joseph S. Valacich and Joey F. George, Modern Systems Analysis and Design 8th Edition, Pearson Education, 2017. | |
| Kenneth E. Kendall and Julie E Kendall, Systems Analysis and Design 8th Edition, Prentice Hall, 2010. | |
| Scott Tilley and Harry J. Rosenblatt, Systems Analysis and Design 11th Edition, Cengage Learning, 2017. | |
| Sterman, J.D. Business Dynamics: Systems Thinking and Modeling for a Complex World, Boston, USA: Irwin McGraw-Hill, 2000. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 10 | 20 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sistem ve sistem bileşenlerini örnekler vererek açıklar. | 5 | - | - | - |
| Ö2 | Süreç, süreç yönetimi ve süreç iyileştirme kavramlarını tanımlar. | 5 | - | - | - |
| Ö3 | Endüstriyel problemleri sistem analizi adımlarını kullanarak inceleyebilir. | - | 5 | - | - |
| Ö4 | Sistem geliştirme sürecini kavrar. | - | - | 5 | - |
| Ö5 | Sistem yaklaşımının sorunları çözmedeki önemini kavrar. | - | - | - | 5 |
