Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 15271712 | İstatistiksel Kalite Kontrol | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 0 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şule ERYÜRÜK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Şule ERYÜRÜK | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Kalite kontrol sistemlerinin prensipleri. Süreç kontrolü. Şartname ve toleranslar. Proses yeterlilik çalışmaları ve kontrol grafikleri. Kabul örnekleme planları. Kalite kararlarının maliyet yönleri.
Dersin Amacı
İstatistiksel prensipleri ve teknikleri üretimin her kademesinde elde edilen verilere uygulayarak kaliteyi geliştirmek ve kontrol etmek Bu prensipleri ve teknikleri proses geliştirme de kullanmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| P2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| P3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimleri tanımlayabilir. | P.1.37 | 1 |
| Ö2 | Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. | P.2.56 | 1 |
| Ö3 | İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir | P.2.57 | 1 |
| Ö4 | Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. | P.2.58 | 1 |
| Ö5 | Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. | P.3.32 | 1 |
| Ö6 | İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir | P.3.33 | 1 |
| Ö7 | Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. | P.3.34 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Temel Kavramlar (Kalite, Kontrol, İstatistiksel Süreç Kontrolü, Örnekleme, ...) |
| 2 | Tanımlayıcı İstatistikler, İhtimal Dağılımları, Aralık Tahmini (Ortalama, Varyans, Oran, İki Ortalamanın Farkı) |
| 3 | Kalitedeki değişimin rastgele ve tayin edilebilir sebepleri. Kontrol diyagramının istatistiksel esasları. Kontrol limitlerinin seçimi. |
| 4 | Örnek büyüklüğü ve örnekleme frekansı. Alt gruplar. Kontrol diyagramları için kurallar |
| 5 | Çetele tablosu. Pareto diyagramı. Sebep ve etki diyagramı. Saçılma diyagramı |
| 6 | Kabul Örneklemesi (Temel Kavramlar, Kabul Örneklemesinde Risk, İşletim Karakteristiği Eğrisi) |
| 7 | Kontrol Grafikleri, Süreç Değişkenliği, Süreç Kontrolünde İstatistiksel Riskler |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Niceliksel Ölçüler için Kontrol Grafikleri |
| 10 | Niteliksel Ölçüler için Kontrol Grafikleri |
| 11 | Kontrol Limitleri, Spesifikasyon Limitleri ve Doğal Tolerans Limitleri |
| 12 | Süreç Yeterlilik Analizi |
| 13 | Altı Sigma |
| 14 | Hata türleri ve etkileri analizi |
| 15 | Final Sınavına Hazırlık |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Burnak N., Toplam Kalite Yönetimi "İstatistiksel Süreç Kontrolü", Osmangazi Üniversitesi, 1997 |
| Introduction to Statistical Quality Control, Douglas C. Montgomery, 7th Edition, 2013 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 36 | 36 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Kalite ve kalite ile ilgili genel terimleri tanımlayabilir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. | - | 5 | - |
| Ö3 | İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir | - | 5 | - |
| Ö4 | Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. | - | 5 | - |
| Ö5 | Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. | - | - | 5 |
| Ö6 | İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir | - | - | 5 |
| Ö7 | Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. | - | - | 5 |
