İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
15271712 İstatistiksel Kalite Kontrol 4 Güz 7 3+0+0 0 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Murat DARÇIN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Şule ERYÜRÜK
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Şule ERYÜRÜK - [email protected]
Dersin İçeriği
Kalite kontrol sistemlerinin prensipleri. Süreç kontrolü. Şartname ve toleranslar. Proses yeterlilik çalışmaları ve kontrol grafikleri. Kabul örnekleme planları. Kalite kararlarının maliyet yönleri.
Dersin Amacı
İstatistiksel prensipleri ve teknikleri üretimin her kademesinde elde edilen verilere uygulayarak kaliteyi geliştirmek ve kontrol etmek Bu prensipleri ve teknikleri proses geliştirme de kullanmak
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 5
P2 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 5
P3 Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kalite ve kalite ile ilgili genel terimleri tanımlayabilir. P.1.37 1
Ö2 Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. P.2.56 1
Ö3 İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir P.2.57 1
Ö4 Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. P.2.58 1
Ö5 Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. P.3.32 1
Ö6 İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir P.3.33 1
Ö7 Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. P.3.34 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Temel Kavramlar (Kalite, Kontrol, İstatistiksel Süreç Kontrolü, Örnekleme, ...)
2 Tanımlayıcı İstatistikler, İhtimal Dağılımları, Aralık Tahmini (Ortalama, Varyans, Oran, İki Ortalamanın Farkı)
3 Kalitedeki değişimin rastgele ve tayin edilebilir sebepleri. Kontrol diyagramının istatistiksel esasları. Kontrol limitlerinin seçimi.
4 Örnek büyüklüğü ve örnekleme frekansı. Alt gruplar. Kontrol diyagramları için kurallar
5 Çetele tablosu. Pareto diyagramı. Sebep ve etki diyagramı. Saçılma diyagramı
6 Kabul Örneklemesi (Temel Kavramlar, Kabul Örneklemesinde Risk, İşletim Karakteristiği Eğrisi)
7 Kontrol Grafikleri, Süreç Değişkenliği, Süreç Kontrolünde İstatistiksel Riskler
8 Ara Sınav
9 Niceliksel Ölçüler için Kontrol Grafikleri
10 Niteliksel Ölçüler için Kontrol Grafikleri
11 Kontrol Limitleri, Spesifikasyon Limitleri ve Doğal Tolerans Limitleri
12 Süreç Yeterlilik Analizi
13 Altı Sigma
14 Hata türleri ve etkileri analizi
15 Final Sınavına Hazırlık
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Burnak N., Toplam Kalite Yönetimi "İstatistiksel Süreç Kontrolü", Osmangazi Üniversitesi, 1997
Introduction to Statistical Quality Control, Douglas C. Montgomery, 7th Edition, 2013
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 30 30
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 36 36
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3
Ö1 Kalite ve kalite ile ilgili genel terimleri tanımlayabilir. 5 - -
Ö2 Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. - 5 -
Ö3 İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir - 5 -
Ö4 Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. - 5 -
Ö5 Bir nitelik veya nicelik kalite karakteristiğine göre üretim sürecini izlemek için uygun süreç kontrol araçlarını seçebilir ve kullanabilir. - - 5
Ö6 İstenilen müşteri ve üretici seviyelerini sağlamak için uygun bir kabul örnekleme süreci seçebilir - - 5
Ö7 Temel istatistiksel prensipleri ve teknikleri kalite geliştirme ve kontrolde kullanma becerisi elde edebilir. - - 5