Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 15250501 | Ergonomi ve İnsan Faktörleri Mühendisliği | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat DARÇIN | A-306 | [email protected] | 7907 |
Dersin İçeriği
Ergonomi kavramı, ergonomik açıdan insanın incelenmesi, iş ve enerji gereksinimi, antropometri, iş yerindeki risk faktörleri, yük kaldırma, taşıma, kuvvet ve moment uygulama, işyerinde monotonluk, stres, yaşlılık, ergonomik risk değerlendirmesi
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin, ergonomi prensiplerini uygulayarak insan odaklı çalışma ortamı düzenleyebilmeleridir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| P2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ergonominin temel ilkelerini kavrar. | P.1.3 | 1,5 |
| Ö2 | İnsan vücudu ve hareket sistemlerini tanır. | P.1.4 | 1,5 |
| Ö3 | Çalışma ortamını etkileyen çevresel faktörlerin etkilerini anlayabilir ve bunların olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunabilir. | P.1.5 | 1,5 |
| Ö4 | Ergonomik risk değerlendirmesi yapabilir. | P.2.6 | 1,5 |
| Ö5 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | P.2.7 | 1,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ergonomiye giriş |
| 2 | İnsan (Ergonomi açısından insan) |
| 3 | Performans, iş ve enerji gereksinimi |
| 4 | Yorgunluk ve mola |
| 5 | Antropometri |
| 6 | Titreşim |
| 7 | Ses ve gürültü |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | İş ortamında hava kalitesi ve çalışma ortamının iklim özellikleri |
| 10 | İş ortamında hava kalitesi ve çalışma ortamının iklim özellikleri |
| 11 | İş sistemlerinde insan makine ilişkisi |
| 12 | Ergonomik iş ve işyeri düzenleme |
| 13 | Yük kaldırma, taşıma, kuvvet ve moment uygulama |
| 14 | İşyerinde monotonluk, stres, yaşlılık |
| 15 | Ergonomik risk değerlendirmesi |
| 16 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | (1) Kroemer, K, Kroemer, H, (2001) Ergonomics, Prentice Hall; |
| (2) Erkan, N, (2000) Ergonomi, MPM Yayınları; | |
| (3) Bridger, R.S, (2002) Introduction to Ergonomics, McGraw Hill. | |
| (4) Mühendisler için ERGONOMİ -İŞBİLİM-Fatih C. Babalık, Dora Yayınları, 2018 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 15 (%) |
| Sunum | 1 | 15 (%) |
| Projeler | 1 | 15 (%) |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 15 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 1 | 10 | 10 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Ergonominin temel ilkelerini kavrar. | 5 | - |
| Ö2 | İnsan vücudu ve hareket sistemlerini tanır. | 5 | - |
| Ö3 | Çalışma ortamını etkileyen çevresel faktörlerin etkilerini anlayabilir ve bunların olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunabilir. | 5 | - |
| Ö4 | Ergonomik risk değerlendirmesi yapabilir. | - | 5 |
| Ö5 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | - | 5 |
