Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 15240402 | Verimlilik ve Değer Analizi | 2 | Bahar | 4 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat DARÇIN | A-306 | [email protected] | 7907 |
Dersin İçeriği
"Verimlilik ve Değer Analizi" dersi, öğrencilere verimlilik kavramının temellerini ve bu kavramı etkileyen iç ve dış faktörleri öğretmekle başlar. Kısmi, çoklu ve toplam faktör verimliliğinin yanı sıra, işin toplam süresinin oluşumu ve verimlilik ölçüm modelleri üzerinde durulur. Verimlilik yönetimi ile ilgili teorik bilgilerin ardından, ara sınav yapılır. Dersin ikinci yarısında, verimlilik artırma teknikleri, özellikle endüstri mühendisliği teknikleri ve ekonomik analizler, derinlemesine incelenir. Gider mühendisliği ve değer mühendisliği/analizi konuları, maliyetlerin düşürülmesi ve değer yaratma süreçlerine odaklanır. Ders, sermaye kaynaklarının etkin kullanımı ve insan kaynağının etkili yönetimi ile sona erer.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere verimlilik kavramını ve verimliliği etkileyen faktörleri kapsamlı bir şekilde öğretmektir. Öğrencilere, verimlilik analiz tekniklerini uygulama, verimlilik yönetimi stratejilerini geliştirme ve endüstri mühendisliği teknikleri ile ekonomik analizler kullanarak işletmelerin verimliliğini artırma becerisi kazandırılması hedeflenmektedir. Ayrıca, gider ve değer mühendisliği yöntemlerini kullanarak maliyetleri düşürme ve değer artırma süreçlerine katkıda bulunarak, sermaye ve insan kaynaklarının etkin yönetimi konularında bilgi ve yetkinlik kazanan öğrenciler, bu sayede işletmelerin performansını optimize etme ve rekabet avantajı elde etme konusunda donanımlı hale geleceklerdir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| P2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| P3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Verimlilikle ilgili kavramları açıklar. | P.1.17 | 1,5 |
| Ö2 | Verimliliği etkileyen iç ve dış faktörleri tanımlar. | P.1.18 | 1,5 |
| Ö3 | İmal etme veya satın alma kararları, defolu üretimi minimize etme ve diğer gider azaltıcı yöntemlerin maliyet etkisini hesaplayabilir. | P.1.19 | 1,5 |
| Ö4 | Sermaye kaynaklarının etkin kullanımını geliştirme yöntemlerini ve insan kaynağının etkili yönetim stratejilerini kavrar. | P.1.20 | 1,5 |
| Ö5 | Verimlilikle ilgili kavramları açıklar. | P.2.14 | 1,5 |
| Ö6 | Verimliliği etkileyen iç ve dış faktörleri tanımlar. | P.2.15 | 1,5 |
| Ö7 | Bir kişi ya da bir makine tarafından bir işlemi yapmak ya da belli bir miktardaki ürünü elde etmek için harcanan sürenin oluşumunu açıklar. | P.2.16 | 1,5 |
| Ö8 | İmal etme veya satın alma kararları, defolu üretimi minimize etme ve diğer gider azaltıcı yöntemlerin maliyet etkisini hesaplayabilir. | P.2.17 | 1,5 |
| Ö9 | Bir kişi ya da bir makine tarafından bir işlemi yapmak ya da belli bir miktardaki ürünü elde etmek için harcanan sürenin oluşumunu açıklar. | P.3.4 | 1,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Verimlilik Kavramı |
| 2 | Verimliliği etkileyen iç ve dış faktörler |
| 3 | Kısmi, çoklu ve toplam faktör verimliliği |
| 4 | İşin toplam süresinin oluşumu |
| 5 | Verimlilik ölçüm modelleri |
| 6 | Verimlilik ölçüm modelleri |
| 7 | Verimlilik Yönetimi |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Verimlilik arttırma teknikleri |
| 10 | Verimlilik arttırma teknikleri |
| 11 | Gider mühendisliği |
| 12 | Gider mühendisliği |
| 13 | Değer mühendisliği / Değer analizi |
| 14 | Sermaye kaynakları kullanımının geliştirilmesi |
| 15 | İnsan kaynağının etkili yönetimi |
| 16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Verimlilik Yönetimi: Uygulamalı El Kitabı, Joseph Prokopenko, ILO |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Verimlilikle ilgili kavramları açıklar. | 5 | - | - |
| Ö2 | Verimliliği etkileyen iç ve dış faktörleri tanımlar. | 5 | - | - |
| Ö3 | İmal etme veya satın alma kararları, defolu üretimi minimize etme ve diğer gider azaltıcı yöntemlerin maliyet etkisini hesaplayabilir. | 5 | - | - |
| Ö4 | Sermaye kaynaklarının etkin kullanımını geliştirme yöntemlerini ve insan kaynağının etkili yönetim stratejilerini kavrar. | 5 | - | - |
| Ö5 | Verimlilikle ilgili kavramları açıklar. | - | 5 | - |
| Ö6 | Verimliliği etkileyen iç ve dış faktörleri tanımlar. | - | 5 | - |
| Ö7 | Bir kişi ya da bir makine tarafından bir işlemi yapmak ya da belli bir miktardaki ürünü elde etmek için harcanan sürenin oluşumunu açıklar. | - | 5 | - |
| Ö8 | İmal etme veya satın alma kararları, defolu üretimi minimize etme ve diğer gider azaltıcı yöntemlerin maliyet etkisini hesaplayabilir. | - | 5 | - |
| Ö9 | Bir kişi ya da bir makine tarafından bir işlemi yapmak ya da belli bir miktardaki ürünü elde etmek için harcanan sürenin oluşumunu açıklar. | - | - | 5 |
