Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 15230308 | Kalite Yönetimi | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 3 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru-cevap, vaka analizi |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat DARÇIN | A-306 | [email protected] | 7907 |
Dersin İçeriği
"Kalite Yönetimi" dersi, kalite kavramı ve kalitenin tarihsel gelişimi ile başlamaktadır. Ders, kalite felsefesi, Deming, Juran ve Crosby gibi kalite gurularının görüşlerini detaylı bir şekilde incelemekte ve Toplam Kalite Yönetimi (TKY) prensiplerini ele almaktadır. ISO 9000:2015 ve ISO 9001:2015 gibi uluslararası standartlar ve sertifikasyon süreçleri, kalite geliştirme modelleri ve kalite ödülleri üzerine bilgiler sunulmaktadır. Kaizen ve sürekli iyileştirme yöntemleri tanıtılarak, öğrencilerin bu yöntemleri iş süreçlerine nasıl entegre edebilecekleri tartışılmaktadır. Kalite kontrolü ve iyileştirme çalışmalarında yedi temel ve yedi yeni kalite aracının kullanımı ele alınmaktadır. Ayrıca, Altı Sigma metodolojisi ve DMAIC süreçleri gibi sürekli iyileştirme metodolojileri de dersin önemli bileşenlerindendir. Ders içeriği, teorik bilgilerin yanı sıra, pratik uygulamalar ve vaka çalışmaları ile desteklenmektedir.
Dersin Amacı
"Kalite Yönetimi" dersinin amacı, öğrencilere kalite yönetimi ve kontrolü ile ilgili temel kavramları, teorileri, araçları ve uygulamaları öğretmektir. Bu ders, öğrencilere işletmelerde kalite yönetimi süreçlerinin nasıl etkin bir şekilde planlanacağını, uygulanacağını, değerlendirileceğini ve iyileştirileceğini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| P9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kalitenin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini tanımlar. | P.1.13 | 1,5 |
| Ö2 | Deming, Juran ve Crosby gibi kalite gurularının görüşlerini karşılaştırabilir. | P.1.14 | 1,5 |
| Ö3 | Toplam Kalite Yönetimi (TKY) prensiplerini ve uygulamalarını tanımlayabilir. | P.1.15 | 1,5 |
| Ö4 | Kalite Yönetim Sistemleri'nin (KYS) temel prensiplerini ve uygulamalarını kavrar. | P.1.151 | 1,5 |
| Ö5 | Kaizen felsefesini ve sürekli iyileştirme süreçlerini tanımlayabilir. | P.1.152 | 1,5 |
| Ö6 | Yedi temel kalite aracını ve yedi yeni kalite yönetim aracını kullanarak veri analizi yapar. | P.1.153 | 1,5 |
| Ö7 | ISO 9000 serisi kalite standartlarını açıklar. | P.9.16 | 1,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kalite kavramı ve kalitenin tarihsel gelişimi |
| 2 | Kalite felsefesi |
| 3 | Kalite felsefesi |
| 4 | Toplam Kalite Yönetimi (TKY) |
| 5 | Toplam Kalite Yönetimi (TKY) |
| 6 | Standardizasyon, sertifikasyon |
| 7 | ISO 9000:2015, ISO 9001:2015 |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Kalite geliştirme modelleri, kalite ödülleri |
| 10 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) |
| 11 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) |
| 12 | Yedi temel kalite aracı |
| 13 | Yedi yeni kalite yönetim aracı |
| 14 | Altı Sigma |
| 15 | Altı Sigma |
| 16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | David L. Goetsch, Stanley B. Davis. Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality, 9th edition, Published by Pearson (2022), ISBN-13: 9780137848249 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 20 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Kalitenin temel kavramlarını ve tarihsel gelişimini tanımlar. | 5 | - |
| Ö2 | Deming, Juran ve Crosby gibi kalite gurularının görüşlerini karşılaştırabilir. | 5 | - |
| Ö3 | Toplam Kalite Yönetimi (TKY) prensiplerini ve uygulamalarını tanımlayabilir. | 5 | - |
| Ö4 | Kalite Yönetim Sistemleri'nin (KYS) temel prensiplerini ve uygulamalarını kavrar. | 5 | - |
| Ö5 | Kaizen felsefesini ve sürekli iyileştirme süreçlerini tanımlayabilir. | 5 | - |
| Ö6 | Yedi temel kalite aracını ve yedi yeni kalite yönetim aracını kullanarak veri analizi yapar. | 5 | - |
| Ö7 | ISO 9000 serisi kalite standartlarını açıklar. | - | 5 |
