Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 15230301 | Yöneylem Araştırması - I | 2 | Güz | 3 | 3+1+0 | 3,5 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şule ERYÜRÜK |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Karar verme sayısal yöntemler giriş; Formülasyonu ve doğrusal programlama grafik yönteminde; Doğrusal programlama uygulamaları; Duyarlılık analizi grafik çözüm; Simplex yöntemini doğrusal programlama; Simplex yöntemini özel durumda; İkilik ve duyarlılık analizi doğrusal programlama; Doğrusal programlama ulaşım modelleri; Atama modelinde doğrusal programlama; teori ve çözüm yordam tamsayı doğrusal programlama
Dersin Amacı
Genel Metodoloji ve çözüm yordamı modelleme ve karar vermek için kavram Yöneylem araştırması ve yönetim politika ve bu bilgilerini kullanarak etkinlikleri bulmak için yapım.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
| P2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
| P3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Yöneylem Araştırması kavramlarını açıklayabilir. | P.1.33 | 1 |
| Ö2 | Yöneylem Araştırması kavramlarını açıklayabilir. | P.2.47 | 1 |
| Ö3 | Doğrusal programla modellerini oluşturabilir ve çözebilir. | P.2.48 | 1 |
| Ö4 | En iyi çözüm sonrası analiz yapabilir ve yorumlayabilir. | P.2.49 | 1 |
| Ö5 | Problemlerin çözümü için bir yazılım dili öğrenir ve uygulayabilir. | P.2.50 | 1 |
| Ö6 | Ulaştırma ve atama problemlerini çözebilir. | P.2.51 | 1 |
| Ö7 | Doğrusal programla modellerini oluşturabilir ve çözebilir. | P.3.27 | 1 |
| Ö8 | Problemlerin çözümü için bir yazılım dili öğrenir ve uygulayabilir. | P.3.28 | 1 |
| Ö9 | Ulaştırma ve atama problemlerini çözebilir. | P.3.29 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Karar verme sayısal yöntemler giriş; İşlem araştırma ve bilim ve sanat; Araştırma modeli kavramı ve karar verme; Yöneylem araştırması çalışma adımları |
| 2 | Formülasyonu ve doğrusal programlama grafik yönteminde; Matematiksel bir model inşaatı; Bir basit ve grafik olarak çözüm bulma ve grafik çözüm yordamı doğrusal programlama modeli formüle |
| 3 | Özel sorunlar oluşturmak yoluyla satırlarındaki grafik çözüm yordamda; Doğrusal programlama uygulamaları ve sorun formülasyonları; Üretim planlama; Ürün karması seçimi; Personel atama; Portföy seçimi ve diğer doğrusal programlama uygulamaları |
| 4 | Duyarlılık analizi grafik çözüm; Sağ taraftaki değer için duyarlılık analizi; Çözüm sağ değiştirmek için; Amaç fonksiyonu katsayıları değişikliği |
| 5 | Cebirsel çözüm içinde doğrusal programlama (Simplex yöntemi); Standart şeklinde bir doğrusal programlama ve temel çözüm; Temel çözüm belirleme |
| 6 | Simplex yöntemini ve Hesaplamalı Simplex algoritması ayrıntılarını giriş; Yapay başlangıç çözüm; M-teknik; İki aşamalı tekniği |
| 7 | Simplex yöntemini uygulamalarda özel sorunlar; Dejenerasyon; Alternatif en uygun çözüm; Sınırlanmış çözüm ve olanaksız çözüm |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | İkilik ve duyarlılık analizi doğrusal programlama; Çift sorunun açıklaması; Optimal çözümler ilkel ve ikili arasındaki ilişki; İkilik ekonomik açıklaması |
| 10 | Çift Simplex yöntemi; Çift ilkel hesaplamalar; Duyarlılık analizi; Fizibilite etkileyen değişiklikleri; Optimum etkileyen değişiklikler |
| 11 | Çift Simplex yöntemi; Çift ilkel hesaplamalar; Duyarlılık analizi; Fizibilite etkileyen değişiklikleri; Optimum etkileyen değişiklikler |
| 12 | Doğrusal programlama modelinde ulaşım; Ulaşım modeli açıklaması; Ulaşım modeli Doğrusal Model olarak formüle; Ulaşım algoritma açıklaması; Başlangıç çözüm yöntemlerini belirlemek |
| 13 | Ulaşım modeli ve açıklayan yöntemi, çarpanları Simplex yöntemi ile en uygun çözümü; Atama sorunu ve atama modeli açıklaması; Atama modeli çözüm; Aktarma modeli |
| 14 | Ulaşım modeli ve açıklayan yöntemi, çarpanları Simplex yöntemi ile en uygun çözümü; Atama sorunu ve atama modeli açıklaması; Atama modeli çözüm; Aktarma modeli |
| 15 | Final sınavına hazırlık |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Operations Research: Applications and Algorithms, WINSTON W.L, (2004) |
| Yöneylem Araştırması, Hamdy TAHA, 6. Basımdan çeviri, Literatür Yayıncılık |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | 1 | 30 (%) |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Yöneylem Araştırması kavramlarını açıklayabilir. | 5 | - | - |
| Ö2 | Yöneylem Araştırması kavramlarını açıklayabilir. | - | 5 | - |
| Ö3 | Doğrusal programla modellerini oluşturabilir ve çözebilir. | - | 5 | - |
| Ö4 | En iyi çözüm sonrası analiz yapabilir ve yorumlayabilir. | - | 5 | - |
| Ö5 | Problemlerin çözümü için bir yazılım dili öğrenir ve uygulayabilir. | - | 5 | - |
| Ö6 | Ulaştırma ve atama problemlerini çözebilir. | - | 5 | - |
| Ö7 | Doğrusal programla modellerini oluşturabilir ve çözebilir. | - | - | 5 |
| Ö8 | Problemlerin çözümü için bir yazılım dili öğrenir ve uygulayabilir. | - | - | 5 |
| Ö9 | Ulaştırma ve atama problemlerini çözebilir. | - | - | 5 |
