Endüstri Mühendisliği
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi
Endüstri Mühendisliği Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
05250501 | Ergonomi | 3 | Güz | 5 | 4+0+0 | 4 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Murat DARÇIN | A-306 | [email protected] | 7907 |
Dersin İçeriği
Ergonomi kavramı, ergonomik açıdan insanın incelenmesi, iş ve enerji gereksinimi, antropometri, iş yerindeki risk faktörleri, yük kaldırma, taşıma, kuvvet ve moment uygulama, işyerinde monotonluk, stres, yaşlılık, ergonomik risk değerlendirmesi
Dersin Amacı
Dersin amacı; öğrencilerin, ergonomi prensiplerini uygulayarak insan odaklı çalışma ortamı düzenleyebilmeleridir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi | 5 |
P2 | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 5 |
P3 | Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
P4 | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 5 |
P5 | Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 5 |
P6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | 2 |
P7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | 2 |
P8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 3 |
P9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | 3 |
P10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | 3 |
P11 | Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Ergonominin temel ilkelerini kavrar. | P.1.3 | 1,5 |
Ö2 | İnsan vücudu ve hareket sistemlerini tanır. | P.1.4 | 1,5 |
Ö3 | Çalışma ortamını etkileyen çevresel faktörlerin etkilerini anlayabilir ve bunların olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunabilir. | P.1.5 | 1,5 |
Ö4 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | P.1.6 | 1,5 |
Ö5 | Çalışma ortamını etkileyen çevresel faktörlerin etkilerini anlayabilir ve bunların olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunabilir. | P.2.5 | 1,5 |
Ö6 | Ergonomik risk değerlendirmesi yapabilir. | P.2.6 | 1,5 |
Ö7 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | P.2.7 | 1,5 |
Ö8 | Ergonomik risk değerlendirmesi yapabilir. | P.4.4 | 1,5 |
Ö9 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | P.5.5 | 1,5 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ergonomiye giriş |
2 | İnsan (Ergonomi açısından insan) |
3 | Performans, iş ve enerji gereksinimi |
4 | Yorgunluk ve mola |
5 | Antropometri |
6 | Titreşim |
7 | Ses ve gürültü |
8 | Ara sınav |
9 | İş ortamında hava kalitesi ve çalışma ortamının iklim özellikleri |
10 | İş ortamında hava kalitesi ve çalışma ortamının iklim özellikleri |
11 | İş sistemlerinde insan makine ilişkisi |
12 | Ergonomik iş ve işyeri düzenleme |
13 | Yük kaldırma, taşıma, kuvvet ve moment uygulama |
14 | İşyerinde monotonluk, stres, yaşlılık |
15 | Ergonomik risk değerlendirmesi |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | (1) Kroemer, K, Kroemer, H, (2001) Ergonomics, Prentice Hall; |
(2) Erkan, N, (2000) Ergonomi, MPM Yayınları; | |
(3) Bridger, R.S, (2002) Introduction to Ergonomics, McGraw Hill. | |
(4) Mühendisler için ERGONOMİ -İŞBİLİM-Fatih C. Babalık, Dora Yayınları, 2018 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 15 (%) |
Sunum | 1 | 15 (%) |
Projeler | 1 | 15 (%) |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 15 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P5 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Ergonominin temel ilkelerini kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö2 | İnsan vücudu ve hareket sistemlerini tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö3 | Çalışma ortamını etkileyen çevresel faktörlerin etkilerini anlayabilir ve bunların olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö4 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö5 | Çalışma ortamını etkileyen çevresel faktörlerin etkilerini anlayabilir ve bunların olumsuz etkilerin giderilmesi için önerilerde bulunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö6 | Ergonomik risk değerlendirmesi yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö7 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö8 | Ergonomik risk değerlendirmesi yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö9 | Ergonomik iş, iş istasyonu ve çalışma ortamı tasarımı yapabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 |