Tarih Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82920102 | Seminer | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Caner ARABACI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Caner ARABACI | C-227 | [email protected] | 7950 |
Dersin İçeriği
Derste lisansüstü çalışma yapan öğrenciler bilimsel bir çalışmanın temellerinin nasıl inşa edildiğini, bunu somut hale nasıl getireceklerini (tez, rapor, bilimsel makale) ve sunacaklarını öğrenirler Lisansüstü eğitimde gerçekleştirilecek çalışmaların nasıl yapılacağının açıklanması, araştırma konusunun belirlenmesi ve tez formatının öğretilmesi.
Dersin Amacı
Öğrenciye literatür araştırması ve bağımsız çalışma becerisi kazandırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Lisans döneminde edindiği teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine dair metot bilgisine ve bunu uygulama yetisine sahip olup tarih alanındaki bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
| P2 | Tarihin İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ, Yakın Çağ, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi gibi alt dallarını yakından tanır ve bu alanlara dair daha derinlemesine bilgi sahibi olup akademik anlamda araştırma yapıp makale yazabilir. | 2 |
| P3 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirebilme ve tahlil edebilme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarma, transkripsiyon yapma, rapor hazırlama ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunma becerisi kazanır. | 5 |
| P6 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır. | 5 |
| P7 | Tarihî olaylara tarih metodolojisi çerçevesinden hareketle orijinal sorgulamalar ve değerlendirmeler getirir ve toplumda gördüğü çeşitli problemleri tarihî verileri kullanarak açıklayabilir ve çözüm üretebilir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Lisans döneminde edinilen teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 5 |
| Ö2 | Akademik araştırma sürecinin metodolojisini açıklayabilme. | P.1.2 | 5 |
| Ö3 | Akademik araştırma sürecinde edinilen metot bilgisi ve teorik altyapıyı kullanabilme. | P.1.3 | 5 |
| Ö4 | Araştırma sürecinin aşamalarını derinlemesine analiz edebilme. | P.1.4 | 5 |
| Ö5 | Farklı kaynaklardan elde edilen bilgileri sentezleyerek akademik araştırma sürecini yönetebilme ve geliştirebilme. | P.1.5 | 5 |
| Ö6 | Uygulanan araştırma sürecinin etkinliğini değerlendirebilme ve sonuçları yorumlayabilme. | P.1.6 | 5 |
| Ö7 | Tarihin İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ, Yakın Çağ, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi gibi alt dallarını ve temel bilgilerini tanıyabilme. | P.2.1 | 5 |
| Ö8 | Tarihsel metinleri çözümleme, eleştirme ve tahlil etme yeteneği konusunda temel bilgilere sahip olma. | P.3.1 | 5 |
| Ö9 | Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. | P.3.2 | 5 |
| Ö10 | Konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarabilme, transkripsiyon yapabilme, rapor hazırlayabilme ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunabilme. | P.3.3 | 5 |
| Ö11 | Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. | P.3.4 | 5 |
| Ö12 | Farklı tarihsel metinlerden gelen bilgileri bir araya getirerek yeni perspektifler geliştirebilme. | P.3.5 | 5 |
| Ö13 | Yapılan özetlerin, transkripsiyonların ve raporların bilimsel standartlara uygunluğunu ve tebliğ sunumlarının etkililiğini değerlendirebilme. | P.3.6 | 5 |
| Ö14 | Bireysel çalışma becerisine ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olma. | P.6.1 | 5 |
| Ö15 | Fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde ifade etme güvenini içselleştirebilme. | P.6.2 | 5 |
| Ö16 | Fikirleri ve eleştirileri sözlü ve yazılı olarak açık ve öz bir şekilde ifade edebilme. | P.6.3 | 5 |
| Ö17 | İfade edilen fikirleri ve eleştirileri inceleyebilme. | P.6.4 | 5 |
| Ö18 | Fikirleri ve eleştirileri bir araya getirerek yeni düşünceler ve çözümler üretebilme. | P.6.5 | 5 |
| Ö19 | Yapılan ifadelerin etkililiği ile doğruluğunu değerlendirebilme ve iletişim becerilerini sürekli olarak geliştirebilme. | P.6.6 | 5 |
| Ö20 | Tarihsel olaylara dair temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 5 |
| Ö21 | Tarihî olayların bağlamlarını tarih metodolojisi bilgisiyle anlayabilme. | P.7.2 | 5 |
| Ö22 | Orijinal sorgulamalar getirebilme. | P.7.3 | 5 |
| Ö23 | Toplumda gözlemlenen problemleri tarihî verileri kullanarak analiz edebilme. | P.7.4 | 5 |
| Ö24 | Çeşitli problemlere tarihî bir bakış açısıyla çözüm üretebilme. | P.7.5 | 5 |
| Ö25 | Üretilen çözüm önerilerinin etkililiğini ve toplumda uygulanabilirliklerini değerlendirebilme. | P.7.6 | 5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Araştırma konularının seçimi Tespiti ve Tanımı - (Konu ile ilgili Literatür Taraması) Konunun önemi ve yapılabilirliğin tespiti |
| 2 | Problem cümlesinde bulunması gereken nitelikler -Hipotezin Formüle Edilmesi Araştırma probleminin belirlenmesi |
| 3 | Bilginin sağlanmasında dikkat edilecek özellikler - Bilimsel Araştırma Çeşitleri |
| 4 | Bilginin sağlanmasında dikkat edilecek özellikler - Bilimsel Araştırma Çeşitleri |
| 5 | Araştırma yaklaşımları - Araştırma yönteminin tespit edilmesi |
| 6 | Araştırma yaklaşımları - Araştırma yönteminin tespit edilmesi |
| 7 | Verilerin Toplanması - Araştırmanın veri toplama biçimine göre sınıflandırılması |
| 8 | Sonuçlara Ulaşma ve Rapor Yazılması |
| 9 | Öğrenci çalışmalarının dinlenmesi ve tartışılması |
| 10 | Öğrenci çalışmalarının dinlenmesi ve tartışılması |
| 11 | Öğrenci çalışmalarının dinlenmesi ve tartışılması |
| 12 | Öğrenci çalışmalarının dinlenmesi ve tartışılması |
| 13 | Öğrenci çalışmalarının dinlenmesi ve tartışılması |
| 14 | Öğrenci çalışmalarının dinlenmesi ve tartışılması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | BALCI, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | 1 | 100 (%) |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 113 | 113 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P6 | P7 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Lisans döneminde edinilen teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine ilişkin temel bilgilere sahip olma. | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Ö2 | Akademik araştırma sürecinin metodolojisini açıklayabilme. | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Ö3 | Akademik araştırma sürecinde edinilen metot bilgisi ve teorik altyapıyı kullanabilme. | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Ö4 | Araştırma sürecinin aşamalarını derinlemesine analiz edebilme. | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Ö5 | Farklı kaynaklardan elde edilen bilgileri sentezleyerek akademik araştırma sürecini yönetebilme ve geliştirebilme. | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Ö6 | Uygulanan araştırma sürecinin etkinliğini değerlendirebilme ve sonuçları yorumlayabilme. | 5 | 2 | 3 | 3 | 2 |
| Ö7 | Tarihin İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ, Yakın Çağ, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi gibi alt dallarını ve temel bilgilerini tanıyabilme. | 2 | 5 | 2 | 1 | 4 |
| Ö8 | Tarihsel metinleri çözümleme, eleştirme ve tahlil etme yeteneği konusunda temel bilgilere sahip olma. | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| Ö9 | Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| Ö10 | Konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarabilme, transkripsiyon yapabilme, rapor hazırlayabilme ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunabilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| Ö11 | Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| Ö12 | Farklı tarihsel metinlerden gelen bilgileri bir araya getirerek yeni perspektifler geliştirebilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| Ö13 | Yapılan özetlerin, transkripsiyonların ve raporların bilimsel standartlara uygunluğunu ve tebliğ sunumlarının etkililiğini değerlendirebilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 3 |
| Ö14 | Bireysel çalışma becerisine ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olma. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 |
| Ö15 | Fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde ifade etme güvenini içselleştirebilme. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 |
| Ö16 | Fikirleri ve eleştirileri sözlü ve yazılı olarak açık ve öz bir şekilde ifade edebilme. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 |
| Ö17 | İfade edilen fikirleri ve eleştirileri inceleyebilme. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 |
| Ö18 | Fikirleri ve eleştirileri bir araya getirerek yeni düşünceler ve çözümler üretebilme. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 |
| Ö19 | Yapılan ifadelerin etkililiği ile doğruluğunu değerlendirebilme ve iletişim becerilerini sürekli olarak geliştirebilme. | 3 | 2 | 4 | 5 | 2 |
| Ö20 | Tarihsel olaylara dair temel bilgilere sahip olma. | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
| Ö21 | Tarihî olayların bağlamlarını tarih metodolojisi bilgisiyle anlayabilme. | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
| Ö22 | Orijinal sorgulamalar getirebilme. | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
| Ö23 | Toplumda gözlemlenen problemleri tarihî verileri kullanarak analiz edebilme. | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
| Ö24 | Çeşitli problemlere tarihî bir bakış açısıyla çözüm üretebilme. | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
| Ö25 | Üretilen çözüm önerilerinin etkililiğini ve toplumda uygulanabilirliklerini değerlendirebilme. | 4 | 1 | 3 | 2 | 5 |
