İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
82911125 Osmanlı Şehirlerinin Sosyoekonomik Yapısı 1 Bahar 2 3+0+0 7,5 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ C-229 [email protected] 7647
Dersin İçeriği
Osmanlı'dan önce Türk şehirleri; İslamiyet'ten önce Türk şehirleri, İslamiyet'ten sonra Türk şehir yapılanması, Osmanlı'nın Bizans'tan devraldığı kentsel miras, Osmanlı'nın Beyliklerden devraldığı kentsel miras, Osmanlı şehirlerinin, fiziki yapısı; savunma tesisleri / kale, ikamet alanları, imalat ve ticaret alanları, kamu yapılarının bulunduğu yerler, dinî ve sosyal yapılar; dinî yapılar, eğitim-öğretim kurumları, diğer hayır kurumları, Tanzimat'tan sonra Osmanlı şehirlerinde yeniden yapılanma konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
En eski tarihlerden itibaren Türk şehirciliği üzerinde durulduktan sonra Osmanlı dönemi şehirlerinin sosyoekonomik yapıları örneklerle inceleyerek şehircilik bilincini oluşturmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Tarihin İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ, Yakın Çağ, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi gibi alt dallarını yakından tanır ve bu alanlara dair daha derinlemesine bilgi sahibi olup akademik anlamda araştırma yapıp makale yazabilir. 3
P3 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirebilme ve tahlil edebilme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarma, transkripsiyon yapma, rapor hazırlama ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunma becerisi kazanır. 3
P4 Tarihî ve kültürel köklerimize ait birikimlerimize hâkim, toplum ve çevre değerlerine duyarlı ve yaptığı çalışmalarda mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olur. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tarihin İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ, Yakın Çağ, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi gibi alt dallarını ve temel bilgilerini tanıyabilme. P.2.1 3
Ö2 Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. P.3.2 3
Ö3 Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. P.3.4 3
Ö4 Tarihsel ve kültürel köklerimize ait birikimlere hâkim olma. P.4.1 3,5
Ö5 Toplum ve çevre değerlerine duyarlı olma ve bu değerleri içselleştirebilme. P.4.2 3
Ö6 Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. P.4.3 3
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Osmanlı'dan önce Türk şehirleri
2 İslamiyet'ten önce Türk şehirleri
3 İslamiyet'ten sonra Türk şehir yapılanması
4 Osmanlı'nın Bizans'tan devraldığı kentsel miras
5 Osmanlı'nın Beyliklerden devraldığı kentsel miras
6 Osmanlı şehirlerinin, fiziki yapısı savunma tesisleri / kale
7 İkamet alanları
8 İmalat ve ticaret alanları
9 Kamu yapılarının bulunduğu yerler
10 Sosyal yapılar
11 Dinî yapılar
12 Eğitim-öğretim kurumları
13 Diğer hayır kurumları
14 Tanzimat'tan sonra Osmanlı şehirlerinde yeniden yapılanma
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar "Anadolu-Türk Kentinde Fiziksel Yapının Evrim Süreci (11.-15. YY)", (İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü Doktora Tezi), Uğur Tanyeli, İstanbul 1986.
İslam Şehirlerinin Fizikî Yapısı (H. I-III / M. VII-IX Yüzyıl), Yılmaz Can, Ankara 1995.
Osmanlı Kenti, Maurice M. Cerası, Çev. A. Ataöv, İstanbul 1999.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev 2 100 (%)
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 48 96
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 3 15 45
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P3 P4
Ö1 Tarihin İlk Çağ, Orta Çağ, Yeni Çağ, Yakın Çağ, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi gibi alt dallarını ve temel bilgilerini tanıyabilme. 5 2 2
Ö2 Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. 3 5 4
Ö3 Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. 3 5 4
Ö4 Tarihsel ve kültürel köklerimize ait birikimlere hâkim olma. 2 3 5
Ö5 Toplum ve çevre değerlerine duyarlı olma ve bu değerleri içselleştirebilme. 2 3 5
Ö6 Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. 2 3 5