Tarih Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82911123 | Osmanlı Esnaf Teşkilatı | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Caner ARABACI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Caner ARABACI | C-227 | [email protected] | 7950 |
Dersin İçeriği
Osmanlı Devleti'nin kuruluşuna Ahilerin katkısı, Osmanlı Devleti'nin kuruluş döneminde Ahilik, İbn Battuta'nın Anadolu Ahileri'ne yönelik verdiği bilgiler, Osmanlı sosyal yapısını düzenlemede Ahiliğin etkisi, Ahiliğin Osmanlı esnaf teşkilatını düzenlemesi, Osmanlı lonca teşkilatı, Osmanlı esnaf teşkilatlarının gediklere dönüşmesi, Osmanlı esnaf gelenek ve törenleri, Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sinde Osmanlı esnaf teşkilatına dair verdiği bilgiler, Tanzimat'tan sonra esnaf teşkilatlarında yeniden yapılanma, Cumhuriyet döneminde esnaf ve sanatkârların durumu, günümüzde esnaf ve sanatkârlar, Arabuluculuk / Ombudsmanlık, Anadolu köylerinde İmece ve Yaran kuruluşları konuları bu dersin içeriği olacaktır.
Dersin Amacı
Osmanlı Esnaf Teşkilatını tanıtmak ve gelişim sürecini ortaya koymak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Lisans döneminde edindiği teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine dair metot bilgisine ve bunu uygulama yetisine sahip olup tarih alanındaki bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
| P4 | Tarihî ve kültürel köklerimize ait birikimlerimize hâkim, toplum ve çevre değerlerine duyarlı ve yaptığı çalışmalarda mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olur. | 4 |
| P7 | Tarihî olaylara tarih metodolojisi çerçevesinden hareketle orijinal sorgulamalar ve değerlendirmeler getirir ve toplumda gördüğü çeşitli problemleri tarihî verileri kullanarak açıklayabilir ve çözüm üretebilir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Lisans döneminde edinilen teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 3 |
| Ö2 | Akademik araştırma sürecinde edinilen metot bilgisi ve teorik altyapıyı kullanabilme. | P.1.3 | 3 |
| Ö3 | Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. | P.4.3 | 3 |
| Ö4 | Tarihsel olaylara dair temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 3,5 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti'nin kuruluşuna Ahilerin katkısı |
| 2 | Osmanlı Devleti'nin kuruluş döneminde Ahilik |
| 3 | İbn Battuta'nın Anadolu Ahileri'ne yönelik verdiği bilgiler |
| 4 | Osmanlı sosyal yapısını düzenlemede Ahiliğin etkisi |
| 5 | Ahiliğin Osmanlı esnaf teşkilatını düzenlemesi |
| 6 | Osmanlı lonca teşkilatı |
| 7 | Osmanlı esnaf teşkilatlarının gediklere dönüşmesi |
| 8 | Osmanlı esnaf gelenek ve törenleri |
| 9 | Evliya Çelebi'nin Seyahatname'de Osmanlı esnaf teşkilatına dair verdiği bilgiler |
| 10 | Tanzimat'tan sonra esnaf teşkilatlarında yeniden yapılanma |
| 11 | Cumhuriyet döneminde esnaf ve sanatkârların durumu |
| 12 | Günümüzde esnaf ve sanatkârlar |
| 13 | Arabuluculuk / Ombudsmanlık |
| 14 | Anadolu köylerinde İmece ve Yaran kuruluşları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Mikail Bayram, Ahi Evren ve Ahi Teşkilatının Kuruluşu, Konya 1990. |
| Mübahat Kütükoğlu, ""Oto-kontrol"", Ahilik ve Esnaf, İstanbul 1986, s. 58-76. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | 2 | 100 (%) |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 48 | 96 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 3 | 15 | 45 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P7 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Lisans döneminde edinilen teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine ilişkin temel bilgilere sahip olma. | 5 | 3 | 2 |
| Ö2 | Akademik araştırma sürecinde edinilen metot bilgisi ve teorik altyapıyı kullanabilme. | 5 | 3 | 2 |
| Ö3 | Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. | 3 | 5 | 4 |
| Ö4 | Tarihsel olaylara dair temel bilgilere sahip olma. | 3 | 4 | 5 |
