İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
82911123 Osmanlı Esnaf Teşkilatı 1 Bahar 2 3+0+0 7,5 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Caner ARABACI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Caner ARABACI C-227 [email protected] 7950
Dersin İçeriği
Osmanlı Devleti'nin kuruluşuna Ahilerin katkısı, Osmanlı Devleti'nin kuruluş döneminde Ahilik, İbn Battuta'nın Anadolu Ahileri'ne yönelik verdiği bilgiler, Osmanlı sosyal yapısını düzenlemede Ahiliğin etkisi, Ahiliğin Osmanlı esnaf teşkilatını düzenlemesi, Osmanlı lonca teşkilatı, Osmanlı esnaf teşkilatlarının gediklere dönüşmesi, Osmanlı esnaf gelenek ve törenleri, Evliya Çelebi'nin Seyahatname'sinde Osmanlı esnaf teşkilatına dair verdiği bilgiler, Tanzimat'tan sonra esnaf teşkilatlarında yeniden yapılanma, Cumhuriyet döneminde esnaf ve sanatkârların durumu, günümüzde esnaf ve sanatkârlar, Arabuluculuk / Ombudsmanlık, Anadolu köylerinde İmece ve Yaran kuruluşları konuları bu dersin içeriği olacaktır.
Dersin Amacı
Osmanlı Esnaf Teşkilatını tanıtmak ve gelişim sürecini ortaya koymak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Lisans döneminde edindiği teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine dair metot bilgisine ve bunu uygulama yetisine sahip olup tarih alanındaki bilgisini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
P4 Tarihî ve kültürel köklerimize ait birikimlerimize hâkim, toplum ve çevre değerlerine duyarlı ve yaptığı çalışmalarda mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olur. 4
P7 Tarihî olaylara tarih metodolojisi çerçevesinden hareketle orijinal sorgulamalar ve değerlendirmeler getirir ve toplumda gördüğü çeşitli problemleri tarihî verileri kullanarak açıklayabilir ve çözüm üretebilir. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Lisans döneminde edinilen teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine ilişkin temel bilgilere sahip olma. P.1.1 3
Ö2 Akademik araştırma sürecinde edinilen metot bilgisi ve teorik altyapıyı kullanabilme. P.1.3 3
Ö3 Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. P.4.3 3
Ö4 Tarihsel olaylara dair temel bilgilere sahip olma. P.7.1 3,5
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Osmanlı Devleti'nin kuruluşuna Ahilerin katkısı
2 Osmanlı Devleti'nin kuruluş döneminde Ahilik
3 İbn Battuta'nın Anadolu Ahileri'ne yönelik verdiği bilgiler
4 Osmanlı sosyal yapısını düzenlemede Ahiliğin etkisi
5 Ahiliğin Osmanlı esnaf teşkilatını düzenlemesi
6 Osmanlı lonca teşkilatı
7 Osmanlı esnaf teşkilatlarının gediklere dönüşmesi
8 Osmanlı esnaf gelenek ve törenleri
9 Evliya Çelebi'nin Seyahatname'de Osmanlı esnaf teşkilatına dair verdiği bilgiler
10 Tanzimat'tan sonra esnaf teşkilatlarında yeniden yapılanma
11 Cumhuriyet döneminde esnaf ve sanatkârların durumu
12 Günümüzde esnaf ve sanatkârlar
13 Arabuluculuk / Ombudsmanlık
14 Anadolu köylerinde İmece ve Yaran kuruluşları
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Mikail Bayram, Ahi Evren ve Ahi Teşkilatının Kuruluşu, Konya 1990.
Mübahat Kütükoğlu, ""Oto-kontrol"", Ahilik ve Esnaf, İstanbul 1986, s. 58-76.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev 2 100 (%)
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 48 96
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 3 15 45
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P7
Ö1 Lisans döneminde edinilen teorik bilgilere dayalı olarak akademik araştırma sürecine ilişkin temel bilgilere sahip olma. 5 3 2
Ö2 Akademik araştırma sürecinde edinilen metot bilgisi ve teorik altyapıyı kullanabilme. 5 3 2
Ö3 Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. 3 5 4
Ö4 Tarihsel olaylara dair temel bilgilere sahip olma. 3 4 5