İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
82911122 Ahilik ve Ahiliğin Temel Kaynakları 1 Güz 1 3+0+0 7,5 7,5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Caner ARABACI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Caner ARABACI C-227 [email protected] 7950
Dersin İçeriği
Ahiliğin temeli: fütüvvet teşkilatı, Fütüvvetnamaler, Ahi birliklerinin kuruluşu, Ahi Şecerenamaleri, Ahi birliklerinin kaynağına dair farklı görüşler, Ahi birliklerinin kurulma sebepleri, Ahilik ve Türkiye Selçuklu Sultanları, Ahi Evran, Ahi birliklerinin teşkilat yapısı, Ahilik – Tasavvuf ilişkileri, Ahi – Mevlevi münasebetleri, Ahi birliklerinin faaliyetleri; ekonomik, siyasi, sosyal, eğitim-öğretim ve askeri faaliyetler, Baciyân-ı Rum / Anadolu Bacılar Teşkilatı, Ahi gelenek ve törenleri, Ahi örgütünün köylere yayılışı, Ahi vakıfları ve vakfiyeleri konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
Ahilik, Türk kurumu olarak temel kaynakları durumundaki Fütüvvetnameler ve Ahi Şecerenameleri esas alınarak akademik düzeyde incelenecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P3 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirebilme ve tahlil edebilme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarma, transkripsiyon yapma, rapor hazırlama ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunma becerisi kazanır. 5
P4 Tarihî ve kültürel köklerimize ait birikimlerimize hâkim, toplum ve çevre değerlerine duyarlı ve yaptığı çalışmalarda mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olur. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tarihsel metinleri çözümleme, eleştirme ve tahlil etme yeteneği konusunda temel bilgilere sahip olma. P.3.1 3
Ö2 Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. P.3.2 3
Ö3 Konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarabilme, transkripsiyon yapabilme, rapor hazırlayabilme ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunabilme. P.3.3 3
Ö4 Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. P.3.4 3
Ö5 Farklı tarihsel metinlerden gelen bilgileri bir araya getirerek yeni perspektifler geliştirebilme. P.3.5 3
Ö6 Yapılan özetlerin, transkripsiyonların ve raporların bilimsel standartlara uygunluğunu ve tebliğ sunumlarının etkililiğini değerlendirebilme. P.3.6 3,5
Ö7 Tarihsel ve kültürel köklerimize ait birikimlere hâkim olma. P.4.1 3
Ö8 Toplum ve çevre değerlerine duyarlı olma ve bu değerleri içselleştirebilme. P.4.2 3
Ö9 Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. P.4.3 3,5
Ö10 Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini derinlemesine analiz edebilme ve farklı durumlarda bu bilinci ortaya koyabilme. P.4.4 3
Ö11 Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini farklı çalışma alanlarına uygulayarak yeni perspektifler geliştirebilme. P.4.5 3
Ö12 Yapılan çalışmaların mesleki ve ahlaki standartlara uygunluğunu ve bu bilincin topluma etkilerini değerlendirebilme. P.4.6 3
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ahiliğin temeli: fütüvvet teşkilatı
2 Fütüvvetnamaler
3 Ahi birliklerinin kuruluşu
4 Ahi Şecerenamaleri
5 Ahi birliklerinin kaynağına dair farklı görüşler
6 Ahi birliklerinin kurulma sebepleri
7 Ahilik ve Türkiye Selçuklu Sultanları
8 Ahi Evran
9 Ahi birliklerinin teşkilat yapısı
10 Ahilik – Tasavvuf ilişkileri, Ahi – Mevlevi münasebetleri
11 Ahi birliklerinin faaliyetleri ekonomik, siyasi, sosyal, eğitim-öğretim ve askeri faaliyetler
12 Baciyân-ı Rum / Anadolu Bacılar Teşkilatı
13 Ahi gelenek ve törenleri, Ahi örgütünün köylere yayılışı
14 Ahi vakıfları ve vakfiyeleri
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Ahîlik, Yusuf Ekinci, Ankara 1989.
Ahi Evren ve Ahi Teşkilâtı'nın Kuruluşu, Mikâil Bayram, Konya 1991.
Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Neşet Çağatay, Konya 1981.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev 2 100 (%)
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 48 96
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 3 15 45
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P3 P4
Ö1 Tarihsel metinleri çözümleme, eleştirme ve tahlil etme yeteneği konusunda temel bilgilere sahip olma. 5 4
Ö2 Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. 5 4
Ö3 Konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarabilme, transkripsiyon yapabilme, rapor hazırlayabilme ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunabilme. 5 4
Ö4 Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. 5 4
Ö5 Farklı tarihsel metinlerden gelen bilgileri bir araya getirerek yeni perspektifler geliştirebilme. 5 4
Ö6 Yapılan özetlerin, transkripsiyonların ve raporların bilimsel standartlara uygunluğunu ve tebliğ sunumlarının etkililiğini değerlendirebilme. 5 4
Ö7 Tarihsel ve kültürel köklerimize ait birikimlere hâkim olma. 4 5
Ö8 Toplum ve çevre değerlerine duyarlı olma ve bu değerleri içselleştirebilme. 4 5
Ö9 Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. 4 5
Ö10 Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini derinlemesine analiz edebilme ve farklı durumlarda bu bilinci ortaya koyabilme. 4 5
Ö11 Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini farklı çalışma alanlarına uygulayarak yeni perspektifler geliştirebilme. 4 5
Ö12 Yapılan çalışmaların mesleki ve ahlaki standartlara uygunluğunu ve bu bilincin topluma etkilerini değerlendirebilme. 4 5