Tarih Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82911122 | Ahilik ve Ahiliğin Temel Kaynakları | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Caner ARABACI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Caner ARABACI | C-227 | [email protected] | 7950 |
Dersin İçeriği
Ahiliğin temeli: fütüvvet teşkilatı, Fütüvvetnamaler, Ahi birliklerinin kuruluşu, Ahi Şecerenamaleri, Ahi birliklerinin kaynağına dair farklı görüşler, Ahi birliklerinin kurulma sebepleri, Ahilik ve Türkiye Selçuklu Sultanları, Ahi Evran, Ahi birliklerinin teşkilat yapısı, Ahilik – Tasavvuf ilişkileri, Ahi – Mevlevi münasebetleri, Ahi birliklerinin faaliyetleri; ekonomik, siyasi, sosyal, eğitim-öğretim ve askeri faaliyetler, Baciyân-ı Rum / Anadolu Bacılar Teşkilatı, Ahi gelenek ve törenleri, Ahi örgütünün köylere yayılışı, Ahi vakıfları ve vakfiyeleri konuları bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Amacı
Ahilik, Türk kurumu olarak temel kaynakları durumundaki Fütüvvetnameler ve Ahi Şecerenameleri esas alınarak akademik düzeyde incelenecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirebilme ve tahlil edebilme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarma, transkripsiyon yapma, rapor hazırlama ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunma becerisi kazanır. | 5 |
| P4 | Tarihî ve kültürel köklerimize ait birikimlerimize hâkim, toplum ve çevre değerlerine duyarlı ve yaptığı çalışmalarda mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincine sahip olur. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tarihsel metinleri çözümleme, eleştirme ve tahlil etme yeteneği konusunda temel bilgilere sahip olma. | P.3.1 | 3 |
| Ö2 | Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. | P.3.2 | 3 |
| Ö3 | Konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarabilme, transkripsiyon yapabilme, rapor hazırlayabilme ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunabilme. | P.3.3 | 3 |
| Ö4 | Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. | P.3.4 | 3 |
| Ö5 | Farklı tarihsel metinlerden gelen bilgileri bir araya getirerek yeni perspektifler geliştirebilme. | P.3.5 | 3 |
| Ö6 | Yapılan özetlerin, transkripsiyonların ve raporların bilimsel standartlara uygunluğunu ve tebliğ sunumlarının etkililiğini değerlendirebilme. | P.3.6 | 3,5 |
| Ö7 | Tarihsel ve kültürel köklerimize ait birikimlere hâkim olma. | P.4.1 | 3 |
| Ö8 | Toplum ve çevre değerlerine duyarlı olma ve bu değerleri içselleştirebilme. | P.4.2 | 3 |
| Ö9 | Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. | P.4.3 | 3,5 |
| Ö10 | Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini derinlemesine analiz edebilme ve farklı durumlarda bu bilinci ortaya koyabilme. | P.4.4 | 3 |
| Ö11 | Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini farklı çalışma alanlarına uygulayarak yeni perspektifler geliştirebilme. | P.4.5 | 3 |
| Ö12 | Yapılan çalışmaların mesleki ve ahlaki standartlara uygunluğunu ve bu bilincin topluma etkilerini değerlendirebilme. | P.4.6 | 3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ahiliğin temeli: fütüvvet teşkilatı |
| 2 | Fütüvvetnamaler |
| 3 | Ahi birliklerinin kuruluşu |
| 4 | Ahi Şecerenamaleri |
| 5 | Ahi birliklerinin kaynağına dair farklı görüşler |
| 6 | Ahi birliklerinin kurulma sebepleri |
| 7 | Ahilik ve Türkiye Selçuklu Sultanları |
| 8 | Ahi Evran |
| 9 | Ahi birliklerinin teşkilat yapısı |
| 10 | Ahilik – Tasavvuf ilişkileri, Ahi – Mevlevi münasebetleri |
| 11 | Ahi birliklerinin faaliyetleri ekonomik, siyasi, sosyal, eğitim-öğretim ve askeri faaliyetler |
| 12 | Baciyân-ı Rum / Anadolu Bacılar Teşkilatı |
| 13 | Ahi gelenek ve törenleri, Ahi örgütünün köylere yayılışı |
| 14 | Ahi vakıfları ve vakfiyeleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ahîlik, Yusuf Ekinci, Ankara 1989. |
| Ahi Evren ve Ahi Teşkilâtı'nın Kuruluşu, Mikâil Bayram, Konya 1991. | |
| Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Neşet Çağatay, Konya 1981. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | 2 | 100 (%) |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 48 | 96 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 3 | 15 | 45 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Tarihsel metinleri çözümleme, eleştirme ve tahlil etme yeteneği konusunda temel bilgilere sahip olma. | 5 | 4 |
| Ö2 | Tarihsel metinlerin içeriğini anlayabilme ve metinler arasındaki ilişkileri kavrayabilme. | 5 | 4 |
| Ö3 | Konunun kaynaklarına vâkıf olarak özet çıkarabilme, transkripsiyon yapabilme, rapor hazırlayabilme ve bilimsel toplantılarda tebliğ sunabilme. | 5 | 4 |
| Ö4 | Tarihsel metinleri içerikleri ve dönemleri bağlamında derinlemesine analiz edebilme. | 5 | 4 |
| Ö5 | Farklı tarihsel metinlerden gelen bilgileri bir araya getirerek yeni perspektifler geliştirebilme. | 5 | 4 |
| Ö6 | Yapılan özetlerin, transkripsiyonların ve raporların bilimsel standartlara uygunluğunu ve tebliğ sunumlarının etkililiğini değerlendirebilme. | 5 | 4 |
| Ö7 | Tarihsel ve kültürel köklerimize ait birikimlere hâkim olma. | 4 | 5 |
| Ö8 | Toplum ve çevre değerlerine duyarlı olma ve bu değerleri içselleştirebilme. | 4 | 5 |
| Ö9 | Yaptığı çalışmalarda tarihsel ve kültürel köklerimize dair birikimleri kullanabilme. | 4 | 5 |
| Ö10 | Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini derinlemesine analiz edebilme ve farklı durumlarda bu bilinci ortaya koyabilme. | 4 | 5 |
| Ö11 | Mesleki ve ahlaki sorumluluk bilincini farklı çalışma alanlarına uygulayarak yeni perspektifler geliştirebilme. | 4 | 5 |
| Ö12 | Yapılan çalışmaların mesleki ve ahlaki standartlara uygunluğunu ve bu bilincin topluma etkilerini değerlendirebilme. | 4 | 5 |
