Tarih Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82911120 | Geçmişten Günümüze Türklerde Demokrasi | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Ömer AKDAĞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Ömer AKDAĞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Osmanlı yönetiminin temel kriterleri, Osmanlı Devleti teokratik miydi? Padişahların sorumlulukları ve yetkileri, Tanzimatçı Paşalar, ilk sivil muhalefet hareketi, Birinci Meşrutiyetle gelen vetire (süreç), 1876 darbesi, Osmanlı'da genel seçimler ve ilk meclis, Jöntürkler ve Cumhuriyet fikri, Birinci Meşrutiyet, şahsî yönetim devresi, II. Abdülhamid ile Jöntürkler'in ihtilaf noktaları, İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin partileşmesi, İkinci Meşrutiyet ve siyasi partiler, 31 Mart vak'ası ve Meşrutiyet, Babıali darbesi, Osmanlı'da ilk tek partili dönem, 1912 "sopalı seçim".
Dersin Amacı
Türk tarihinde parlamenter sistemin nasıl, hangi ihtiyaca binaen ve hangi tarihte ortaya çıktığının tespitiyle birlikte gerek İslam öncesi ve gerekse İslam sonrasında Türk toplumunda demokratik temayüllerin varlığıyla alakalı farkındalığın husulü.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Demokrasi kavramı. Batılı toplumlar ve demokrasi |
| 2 | Demokrasinin temel kriterleri |
| 3 | İslamiyet ve demokrasi Demokrasinin Osmanlı'daki kökleri. |
| 4 | Mutlakıyet ve meşrutiyet devirlerinde padişahların sorumlulukları ve yetkileri |
| 5 | İslam öncesi ve sonrası Türklerde yönetimin temel kriterleri. |
| 6 | Osmanlı'da yönetimin temel prensipleri. |
| 7 | Tanzimat'ın getirmiş olduğu yönetim anlayışı ve ilk sivil muhalefet Jön Türk hareketinin ortaya çıkışı |
| 8 | Osmanlı'da ilk darbe. Birinci Meşrutiyet'i hazırlayan ortam ve bu hususta yönetimin, halkın ve aydınların talepleri |
| 9 | Osmanlı'da batı tipi anayasa çalışmaları. İlk genel seçimler. Anayasanın askıya alınması. |
| 10 | Meşruti idare hususunda Jön Türklerle Sultan II. Abdülhamid'arasındaki fikir farklılıkları |
| 11 | İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin ortaya çıkması ve II. Meşrutiyet. II. Meşrutiyet sonrası siyasi partiler. |
| 12 | 31 Mart Vakası. İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin parti haline gelmesi |
| 13 | Babıali darbesi |
| 14 | Osmanlı'da ilk tek partili dönem |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ahmet Bedevi Kuran, İnkılap Tarihimiz ve Jön Türkler |
| Erol Tuncer, Osmanlı'dan günümüze Seçimler 1877-2003 | |
| İhsan Güneş, Türk Parlamento Tarihi | |
| Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi | |
| Ömer Akdağ, Türk Yenileşme Tarihi | |
| Samuel P. Huntington, Medeniyetler Çatışması | |
| Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasal Partiler | |
| Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi (1839-1950) |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | - | - |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
| Toplam | 0 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 11 | 154 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 15 | 15 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
