İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 82611134 | Sosyal Politikalar ve Sosyal Koruma | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7,5 | 7,5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ATILGAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste işçi sınıfının doğuşundan itibaren ortaya çıkan sosyal huzursuzluklar, gelişen ve değişen işgücü piyasaları, taşeronluk, güvenceli esneklik, yoksulluk, özel hayatla meslek hayatının uzlaştırılması, pozitif ayrımcılık, sosyal koruma konularında bilgi vermektir
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sosyal siyasetin konusunu, kapsamını, tarihsel gelişimini, araçlarını ve aktörlerini tanıtmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | İnsan Kaynakları ve Sosyal Güvenlik alanlarında ortaya çıkabilecek problemleri saptama, tanımlama ve çözme becerisi; çözüme dönük kararlar için uygun kalitatif ve kantitatif teknikleri kullanma, değerlendirme ve uygulama | 4 |
| P4 | Sosyal Güvenlik alanının başlıca teorilerine ve terminolojisine hakim olmak,5510 sayılı Kanunda yapılan değişiklikleri öğrenmeli ve yorum yapabilmek | 2 |
| P5 | Sosyal Güvenlik alanlarının hukuki ve yasal boyutlarını uygulayacak düzeyde öğrenmek | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dar anlamda sosyal politikanın konusu, işçi ücretleri, istihdamın korunması, sosyal güvenlik, sendikal hareketler, 18-19.yy'da meydana gelen sosyal, siyasal, ekonomik değişmeler: Kentleşme, sanayileşme, işçi sınıfı, mülksüzleşme, monarşi |
| 2 | Geniş anlamda sosyal politikanın konusu: Sivil toplum örgütlenmeleri, ideolojik hareketler, kültür değişmeleri, |
| 3 | Kadınların işgücüne katılması ve saygınlığının korunması, suç örgütleri, mafya, uyuşturucu, , çevre, yoksulluk |
| 4 | Sosyal politika araçları: Sosyal güvenlik, temel sosyal koruma, sosyal transfer harcamaları, sektörel-bölgesel kalkınma, yasal düzenlemeler, boş zaman etkinlikleri, insan gücü planlaması, aktif istihdam politikası, pozitif ayrımcılık, kentleşme politikası, suç örgütleri, rantiye |
| 5 | Sosyal politika aktörleri: Devlet, sendikalar ve diğer STK'lar, küresel düzenleyiciler, ÇUŞ'lar, dönüştürücü liderler, kanaat önderleri, medya-sosyal medya, yoğun çıkar grupları |
| 6 | Sosyal politikayı bozucu faktörler: Terör, yabancı düşmanlığı, İslâm düşmanlığı, sosyal medya, finansal saldırılar, uluslar arası ödüller, boş zaman etkinlikleri, ideolojik tehditler (Z kuşağı) |
| 7 | Sosyal dışlanma, dışlanmaya yol açan nitelikler, türleri, sebepleri, dışlanmaya karşı politikalar, sosyal içerme, sosyal güvenlik, temel sosyal koruma, istihdam |
| 8 | Şayia, Wall Street'i işgal et, Gezi olayları, Öfkeliler hareketi, Manila'da Joseph Estrada yolsuzluk olayı |
| 9 | Kadın, özgürlük, aile, kültürel gelişme, ekonomi, moda, kadın mülkiyet hakkı, kadın istihdamı, kadın yoksulluğu, kadınlar üzerinden siyasal, sosyal, ekonomik istikrar bozucu hareketler |
| 10 | Mobbing, taşeronlaşma, işgücü piyasalarında çalışanların korumalı, belirsiz süreli-geçici çalışanlar, kayıt dışı çalışanlar diye kategorilere ayrılması, kayıt dışılık, Taylorizm, Toyotizm, sosyal diyalog, kuralsızlaştırma, özelleştirme, güvenceli esneklik, kamu piyasaları, istihdam-ücretler üzerinden ekonomik dengeleme |
| 11 | Sermaye piyasalarında akışkanlık-küresek güçlerin kontrolü, dışa açık büyüme, işçilerin örgütlü mücadelesindeki zayıflama, yüksek nitelikli çalışanların işgücü piyasalarına etkisi, ücretlerde daralma, aktif istihdam politikası |
| 12 | Ücret-çalışanların kişisel gelişimi, güvencesizlik-dezavantajlı gruplar istihdamının korunması, |
| 13 | İşsizliğin ekonomik-sosyal ve bireysel etkileri |
| 14 | Mobbing, zararları, friksiyonel işsizlik, mobbinge karşı önlemler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Neo Liberal Dönemde Sosyal Güvenlik, Ahmet ATILGAN Beta Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
| Ara Sınav | 1 | 35 | 35 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 40 | 40 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 201 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6,70 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 | ||
