İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Grafik Tasarım Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
80911117 Yazılı ve Görsel Metin Analizi 1 Güz 1 3+0+0 7 7
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi -
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Çağrı GÜMÜŞ A-Z08 [email protected] 7455 Salı
09:00-10:00
Dersin İçeriği
Göstergeler ve anlam, Kültürel Okuma, Yazma ve Görme Biçimleri ve Pratikleri, İdeoloji ve Öznellik, Bağlam çerçeveleri ve çözümlemeleri üzerinden yazılı ve görsel metin analizi.
Dersin Amacı
Anlam evrenindeki var olan metinlerin karmaşıklıklarına ilişkin sistematik bir farkındalık geliştirebilmek, Söylem ve retorik analizinde kullanılan modellerin üstdilini tanıyıp kullanabilmek ve metinleri anlama, yorumlama ve çözümleme becerisi geliştirip metinler üzerine bir üst metin üretebilmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P6 Göstergebilim, mitoloji, ikonografi gibi konuların evrensel kültürle olan tarihsel ve tasarımsal bağları konusunu açıklayabilme. 5
P10 Alandaki mesleki çalışmalarında insan hakları, çevre sorunları, kültürel çeşitlilik gibi konularda kamu yararı ile hukuksal sonuçları gözeterek, evrensel ve toplumsal sorumluluk bilinci ile grafik tasarımı alanında proje geliştirerek duyarlılıkla toplumla paylaşabilme. 4
P12 İş hayatındaki çalışmalar hakkında bilgi, beceri ve deneyim sahibi olarak; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinci ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Dönemler arasındaki farklılıkları ayırt edebilme. P.6.1 1
Ö2 Dönemler arasındaki farklılıkları açıklayabilme. P.6.2 1
Ö3 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu toplumun sanat ve kültür ortamında tanımlayabilme. P.6.3 1
Ö4 Yeni tasarımları görsel yolla yaratıcı biçimde üretebilme. P.6.4 1
Ö5 Toplumun, sanat ve teknolojisinin ifadesi olan kültür varlıklarını ayırt edebilme. P.6.5 1
Ö6 Eleştirel yargılayabilme. P.6.6 1
Ö7 Yaşadıkları çevreye karşı duyarlılık kazanabilme. P.10.3 1
Ö8 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.12.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Göstergeler ve Anlam
2 Kültürel Okuma, Yazma ve Görme Biçimleri ve Pratikleri
3 İdeoloji ve Öznellik
4 Bağlam çerçeveleri ve çözümlemeleri
5 Konuşma Türleri
6 Yazılı Türler ve Metinler
7 Görsel Metinler ve Türler
8 Ara Sınav
9 Söylem Çözümlemesi Yaklaşımları: Yapısalcılık, Post-yapısalcılık
10 Söylem Çözümlemesi Yaklaşımları: Pragmatizm ve Eleştirel Söylem Çözümlemesi
11 Söylem Çözümlemesi Yaklaşımları : Göstergebilim
12 Konuşma Anlatı Türlerine İlişkin Bir Uygulama
13 Yazılı ve Görsel Türlere ve Anlatılara İlişkin Uygulamalar
14 Metin üretimi ve geribildirimler
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 6 10 60
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 9 27
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 4 10 40
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 6 10 60
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 225
Toplam Yük / 30 7,50
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P6 P10 P12
Ö1 Dönemler arasındaki farklılıkları ayırt edebilme. 5 - -
Ö2 Dönemler arasındaki farklılıkları açıklayabilme. 5 - -
Ö3 Bir düşünceyi, bir kavramı veya bir olguyu toplumun sanat ve kültür ortamında tanımlayabilme. 5 - -
Ö4 Yeni tasarımları görsel yolla yaratıcı biçimde üretebilme. 5 - -
Ö5 Toplumun, sanat ve teknolojisinin ifadesi olan kültür varlıklarını ayırt edebilme. 5 - -
Ö6 Eleştirel yargılayabilme. 5 - -
Ö7 Yaşadıkları çevreye karşı duyarlılık kazanabilme. - 4 -
Ö8 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. - - 4