Endüstri Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Endüstri Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Endüstri Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 84211118 | Kalite Mühendisliğinde Özel Konular | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat DARÇIN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat DARÇIN | A-306 | [email protected] | 7907 |
Dersin İçeriği
Bu ders, kalite mühendisliği alanındaki ileri düzey ve güncel konuları kapsamaktadır. Öğrenciler, kalite yönetimi ve kontrolü ile ilgili yeni yöntemler ve teknikler hakkında bilgi edineceklerdir. Ders kapsamında, toplam kalite yönetimi (TQM), altı sigma, kalite fonksiyon yayılımı (QFD) ve sürekli iyileştirme süreçleri gibi konular derinlemesine incelenir. Bu ders, öğrencilere modern kalite mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözme ve süreç iyileştirme projelerini yönetme becerisi kazandırır. Öğrenciler, kalite yönetimi alanında yenilikçi yaklaşımlar geliştirerek, endüstriyel süreçlerin verimliliğini ve müşteri memnuniyetini artırabileceklerdir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere kalite mühendisliği alanındaki güncel ve ileri düzey yöntemleri tanıtarak modern kalite yönetimi uygulamalarında yetkinlik kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler, toplam kalite yönetimi, altı sigma, QFD ve sürekli iyileştirme gibi yaklaşımları kullanarak süreçleri analiz etme, iyileştirme projeleri geliştirme ve kalite sorunlarına yenilikçi çözümler üretme becerisi edinirler. Böylece endüstriyel süreçlerin verimliliğini artırma ve müşteri memnuniyetini yükseltme konusunda donanımlı kalite mühendisleri olmaları hedeflenmektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye derinlemesine ve geniş bir perspektiften ulaşır; elde ettiği bilgileri eleştirel biçimde analiz eder, yorumlar ve uygulamaya aktarır. | 4 |
| P2 | Endüstri Mühendisliğinde kullanılan güncel yöntem, teknik ve araçlar ile bu yaklaşımların varsayımları ve sınırlılıkları hakkında ileri düzeyde bilgi sahibidir. | 5 |
| P3 | Endüstri Mühendisliği alanında belirsiz, eksik veya sınırlı verilerin bulunduğu durumlarda bilimsel ve analitik yöntemler kullanarak bilgiyi tamamlar; farklı disiplinlerden elde edilen bilgileri bütünleştirerek çözümler geliştirir. | 4 |
| P4 | Endüstri Mühendisliği alanındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamaları, yaklaşımları ve teknolojileri izler; gerektiğinde bu konularda kendini geliştirir ve öğrenme sürecini yönetir. | 3 |
| P5 | Endüstri Mühendisliği problemlerini sistematik biçimde tanımlar; bu problemlere yönelik uygun model ve yöntemler geliştirir ve çözüm süreçlerinde yenilikçi yaklaşımlar uygular. | 5 |
| P6 | Generates new and original ideas to design complex systems and processes; develops alternative and innovative solutions. | 4 |
| P7 | Kuramsal, deneysel ve/veya modelleme temelli araştırmaları planlar ve yürütür; araştırma sürecinde karşılaşılan karmaşık sorunları analiz eder ve çözüme ulaştırır. | 3 |
| P8 | Disiplin içi ve disiplinlerarası ekiplerde etkin biçimde görev alır; gerektiğinde liderlik üstlenir, proje ve risk yönetimi araçlarını kullanarak çözüm odaklı yaklaşımlar geliştirir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | 3 |
| P9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası akademik veya mesleki ortamlarda yazılı ve/veya sözlü olarak açık, sistematik ve anlaşılır biçimde sunar; mesleki uygulamalarda girişimcilik, yenilikçilik, sürdürülebilirlik ile toplumsal ve etik değerlere uygun hareket eder. | 2 |
| P10 | Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik boyutlarını dikkate alarak iş hayatı uygulamalarını gerçekleştirebilir. | 2 |
| P11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | 3 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kalite mühendisliğine giriş ve temel kavramlar |
| 2 | Toplam Kalite Yönetimi ve kalite kültürü |
| 3 | İleri istatistiksel süreç kontrolü |
| 4 | Ölçüm sistemleri analizi ve güvenilirlik |
| 5 | Deney tasarımı (DOE) |
| 6 | Altı Sigma metodolojisi ve DMAIC |
| 7 | Güvenilirlik mühendisliği ve yaşam süresi analizi |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Kalite fonksiyon göçerimi ve müşteri odaklı tasarım |
| 10 | Hata türleri ve etkileri analizi |
| 11 | Tedarikçi kalite yönetimi ve kabul örneklemesi |
| 12 | Yalın üretim ve kalite entegrasyonu |
| 13 | Hizmet sektöründe kalite mühendisliği uygulamaları |
| 14 | Güncel kalite yaklaşımları ve Endüstri 4.0 bağlamında kalite |
| 15 | Sunumlar ve vaka analizleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | David L. Goetsch, Stanley B. Davis. Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality, 9th edition, Published by Pearson (2022), ISBN-13: 9780137848249 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 1 | 30 | 30 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 4 | 15 | 60 |
| Alan Çalışması | 2 | 15 | 30 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 4 | 2 | 8 |
| Toplam İş Yükü: | 225 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
