Disiplinler Arası Aile Danışmanlığı Tezli Yüksek Lisans
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Disiplinler Arası Aile Danışmanlığı Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Disiplinler Arası Aile Danışmanlığı Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
80220103 | Aile Danışmanlığının Temelleri | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 7 | 7 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans (TYYÇ: 7. Düzey / QF-EHEA: 2. Düzey / EQF-LLL: 7. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sınıf içi Tartışma Düz Anlatım Sunum yapma Ödev hazırlama Vaka sunumu |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Kamil ALPTEKİN | C-223 | [email protected] | 7299 | Salı |
Dersin İçeriği
Aile danışmanının rolleri, ailenin ihtiyaçlarının belirlenmesi, çevresi içinde birey, güçlendirme, sosyal işlevsellik, sosyal eylem, öz saygı, maneviyat gibi temel kavramların tanımlanması, çocuklarla iletişim, planlı değişim süreci, aile danışmanlığına yönelik ihtiyaç, müdahale yaklaşımları (sistem yaklaşımı, ekolojik yaklaşım, çözüm odaklı yaklaşım, geştalt terapi, bilişsel davranışçı yaklaşım, krize müdahale, sosyal inşaacılık gibi).
Dersin Amacı
Aile kurumunun tüm üyeleriyle birlikte biyopsikososyal etki boyutlarıyla birlikte ele alınması, aile üyelerinin sorun çözme becerilerinin, güçlendirme kapasitelerinin, yaşamı yönetme ve kontrol altına alma becerilerinin artırılmasına yönelik yaklaşımların, uygulama modellerinin, görüşme tekniklerinin tartışılması
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Aile danışmanlığı alanında elde ettiği bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak ortaya konulan verileri yorumlar ve değerlendirir, alanın sorunlarını tanımlar, analiz ve sentez eder, meslekî ve etik değerler doğrultusunda çözüm önerileri geliştirir, bilgi paylaşımında bulunur ve ekip çalışmalarına katılır. | 4 |
P4 | Aile danışmanlığı alanında edindiği bilgi, becerileri ve deneyimini kullanarak bilimsel verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı meslekî ve etik değerleri esas alarak çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. | 4 |
P6 | Aile danışmanlığı alanında edindiği bilgi, beceri ve deneyimi kullanarak birey, aile ve topluma yönelik oluşan sorunlarda çözüm odaklı gerekli eğitimi yapar. | 4 |
P7 | Aile danışmanlığı alanına özgü sorunlara bilimsel veriler doğrultusunda çözüm üretir. | 3 |
P9 | Aile danışmanlığı alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık ve girift sorunları çözmek için bireysel ve bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Aile danışmanlığı alanındaki temel kavramları, teorileri ve araştırma bulgularını anlar. | P.1.1 | 1,5,6 |
Ö2 | Aile içi iletişim, çatışma yönetimi, ve ilişki dinamikleri konularında derinlemesine anlama geliştirir. | P.1.2 | 1,2,5,7 |
Ö3 | Aile danışmanlığı yöntemlerini etkili bir şekilde uygular. | P.1.3 | 1,2,5,6,7 |
Ö4 | Farklı aile danışmanlığı yaklaşımlarını eleştirir ve kendi pratiğini sürekli olarak değerlendirir. | P.1.4 | 1,2,3,5,6 |
Ö5 | Aile danışmanlığı literatüründeki boşlukları tanımlar ve yeni yaklaşımlar önerir. | P.1.5 | 1,2,5,6 |
Ö6 | Mesleki etik değerlere uygunluğu göz önünde bulundurarak uygulamalarını değerlendirir. | P.1.6 | 1,2,6,7 |
Ö7 | Mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgileri güncel ve eksiksiz şekilde bilir. | P.4.1 | 1,2,6 |
Ö8 | Bilimsel verileri anlar ve aile danışmanlığı alanındaki sorunları tanımlar. | P.4.2 | 1,2,6 |
Ö9 | Bilimsel verileri aile danışmanlığı pratiğinde uygular. | P.4.3 | 1,2,7 |
Ö10 | Aile danışmanlığındaki sorunları analiz eder ve kökenlerini bilimsel açıdan değerlendirir. | P.4.4 | 1,5,6 |
Ö11 | Birey, aile ve toplum düzeyinde ortaya çıkabilen sorunları anlar. | P.6.1 | 1,2,3,6 |
Ö12 | Sorunların kökenlerini anlar ve bu sorunların birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini kavrar. | P.6.2 | 1,2 |
Ö13 | Geliştirdiği eğitim programlarını aile danışmanlığı süreçlerinde etkili bir şekilde uygular. | P.6.3 | 1,2,6 |
Ö14 | Sorunların aile dinamikleri, bireysel psikoloji ve toplumsal etkileşimlerle olan ilişkilerini analiz eder. | P.6.4 | 1,2,3,6 |
Ö15 | Aile danışmanlığı alanındaki özel sorunları, bilimsel verilere dayalı olarak anlar. | P.7.1 | 1,2,5,6 |
Ö16 | Aile danışmanlığı alanındaki sorunların karmaşıklığını anlar ve bu sorunların kökenlerini kavrar. | P.7.2 | 1,3,6 |
Ö17 | Aile danışmanlığı alanındaki derin bilgi ve deneyimi kullanarak karşılaşılan karmaşık sorunları anlar. | P.9.1 | 1,2,6 |
Ö18 | Sorunların temel nedenlerini anlama ve çeşitli faktörler arasındaki ilişkileri kavrar. | P.9.2 | 1,2,6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Aile danışmanının rolleri ve aile danışmanlığındaki temel kavramların (biyopsikososyal bütüncül bakış, çevresi içinde birey, güç, öz saygı, sosyal eylem, sosyal işlevsellik, yaşam boyu öğrenme, maneviyat, kültürel çeşitlilik, otantik kimlik) tartışılması |
2 | Aile danışmanlığının tarihçesi ve günümüzde aile danışmanlığı |
3 | Günümüzde aile ve evlilik yapılarında değişimler, aile danışmanlığı gereksinim nedenlerinin tartışılması |
4 | Ailenin yaşam döngüsü, aile yaşam döngüsünün kültürel, sosyal, ekonomik, siyasi ve hukuki yansımalarının ele alınması |
5 | Aile danışmanlığının bilimsel temelleri, aile danışmanlığında kuram uygulama ilişkisi |
6 | Aile danışmanlığında kullanılan kuramlara genel bir bakış |
7 | Aile danışmanlığında, danışmanlık süreçleri: Başlama, ilerleme ve sonuçlandırma |
8 | Vize haftası |
9 | Aile danışmanlığında kullanılan görüşme teknikleri |
10 | Aile danışmanlığında etik konular ve etik ilkeler |
11 | Aile içi iletişimi etkileyen faktörler, etkili aile içi iletişim, aile içi iletişim sorunu yaşayan bireylerle uygulama örnekleri |
12 | Aile içi şiddet ve şiddetin önlenmesi |
13 | Öğrenci sunumları -1 |
14 | Öğrenci sunumları -2 ve dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Nazlı, S. (2016). Aile Danışmanlığı. Anı Yayınları. |
Nazlı, S. (2017). Aile Danışmanlığı Uygulamaları. Anı Yayınlar. | |
Nichols, M. P. (2013). Aile terapisi: Kavramlar ve Yöntemler. O. Gündüz (çeviren). İstanbul: Kaknüs Yayınları | |
Poole, M. (editor) (2005). Changing Families, Changing Time. Australia: Allen&Unwin. | |
Poole, M. (editor) (2005). Changing Families, Changing Time. Australia: Allen&Unwin. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Projeler | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 11 | 22 |
Uygulama | 3 | 7 | 21 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 19 | 19 |
Alan Çalışması | 3 | 10 | 30 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 19 | 19 |
Diğer | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü: | 225 | ||
Toplam Yük / 30 | 7,50 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P6 | P7 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Aile danışmanlığı alanındaki temel kavramları, teorileri ve araştırma bulgularını anlar. | 5 | 4 | 3 | 5 | - |
Ö2 | Aile içi iletişim, çatışma yönetimi, ve ilişki dinamikleri konularında derinlemesine anlama geliştirir. | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 |
Ö3 | Aile danışmanlığı yöntemlerini etkili bir şekilde uygular. | 3 | 4 | 1 | - | 1 |
Ö4 | Farklı aile danışmanlığı yaklaşımlarını eleştirir ve kendi pratiğini sürekli olarak değerlendirir. | 3 | 4 | 2 | 3 | - |
Ö5 | Aile danışmanlığı literatüründeki boşlukları tanımlar ve yeni yaklaşımlar önerir. | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 |
Ö6 | Mesleki etik değerlere uygunluğu göz önünde bulundurarak uygulamalarını değerlendirir. | 5 | 5 | 2 | - | - |
Ö7 | Mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgileri güncel ve eksiksiz şekilde bilir. | 4 | 4 | - | - | 2 |
Ö8 | Bilimsel verileri anlar ve aile danışmanlığı alanındaki sorunları tanımlar. | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
Ö9 | Bilimsel verileri aile danışmanlığı pratiğinde uygular. | 3 | 3 | 2 | 5 | 4 |
Ö10 | Aile danışmanlığındaki sorunları analiz eder ve kökenlerini bilimsel açıdan değerlendirir. | 4 | 3 | 3 | 3 | 1 |
Ö11 | Birey, aile ve toplum düzeyinde ortaya çıkabilen sorunları anlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
Ö12 | Sorunların kökenlerini anlar ve bu sorunların birey, aile ve toplum üzerindeki etkilerini kavrar. | 4 | 4 | 3 | 4 | - |
Ö13 | Geliştirdiği eğitim programlarını aile danışmanlığı süreçlerinde etkili bir şekilde uygular. | 2 | 1 | 5 | 3 | 2 |
Ö14 | Sorunların aile dinamikleri, bireysel psikoloji ve toplumsal etkileşimlerle olan ilişkilerini analiz eder. | 5 | 4 | 3 | 2 | - |
Ö15 | Aile danışmanlığı alanındaki özel sorunları, bilimsel verilere dayalı olarak anlar. | 4 | 3 | 2 | 5 | 2 |
Ö16 | Aile danışmanlığı alanındaki sorunların karmaşıklığını anlar ve bu sorunların kökenlerini kavrar. | 3 | 4 | - | 4 | 3 |
Ö17 | Aile danışmanlığı alanındaki derin bilgi ve deneyimi kullanarak karşılaşılan karmaşık sorunları anlar. | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 |
Ö18 | Sorunların temel nedenlerini anlama ve çeşitli faktörler arasındaki ilişkileri kavrar. | 5 | 4 | - | 3 | - |