Uluslararası Ticaret ve Lojistik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99700005 | Muhasebe I | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders uluslararası standartlara uygunluğu sağlayarak Türk muhasebe sistemindeki tekdüzen hesap planının kullanılması ve temel mali tabloların (Bilanço ve Gelir Tablosu) hazırlanmasını kapsamaktadır
Dersin Amacı
Dersin amacı finansal muhasebe sistemlerinin temel kavramları, standartları ve uygulamalarını uluslararası standartlara uygun olarak başlangıç düzeyinde öğretmek ve ilk aşamada temel mali tablolar ile Türk muhasebecilik sisteminde bu tabloların hazırlanmasında kullanılan muhasebe hesap ve kayıt sisteminin verilmesi
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme. | 1 |
| P2 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme. | 1 |
| P3 | İktisadi, idari, mali ve ticari konularda değerlendirmeler yapıp görüş bildirebilme. | 5 |
| P4 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik süreçlerinde yer alan mikro ve makro aktörleri, onların faaliyetlerini ve hem birbirileriyle hem de başka sistemlerdeki aktörlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme. | 1 |
| P5 | Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme. | 1 |
| P6 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme. | 1 |
| P7 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme. | 1 |
| P8 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme. | 1 |
| P9 | Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme. | 1 |
| P10 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme. | 1 |
| P11 | Uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme. | 1 |
| P12 | Uluslararası ticaret, lojistik ve gümrük mevzuatına uygun şekilde etik ilkelere bağlı kalarak, mesleki sorumluluk bilinciyle hareket edebilme ve uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde adil, şeffaf ve etik kararlar alabilme. | 5 |
| P13 | Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma. | 1 |
| P14 | Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme . | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenciler, muhasebe temel kavramlarını kullanarak işletme faaliyetlerini iktisadi, idari, mali ve ticari açılardan değerlendirme ve bu değerlendirmeleri raporlama yetkinliği kazanırlar | P.3.1 | 7 |
| Ö2 | Öğrenciler, finansal tabloları yorumlayarak işletmenin mali durumunu analiz eder ve bu analizler doğrultusunda işletme yönetimine yönelik stratejik öneriler geliştirebilme becerisi geliştirirler. | P.3.1 | 7 |
| Ö3 | Öğrenciler, muhasebe etik ilkelerini anlayarak, işletme faaliyetlerinde karşılaşabilecekleri ahlaki sorunları tanıma ve çözme becerisi kazanırlar. | P.12.1 | 7 |
| Ö4 | Öğrenciler, muhasebe uygulamalarında dürüstlük, şeffaflık ve hesap verebilirlik prensiplerine bağlı kalarak, finansal raporlama süreçlerini yönetme ve bu süreçlerde sorumluluk alabilme yetkinliği geliştirirler. | P.12.1 | 7 |
| Ö5 | Öğrenciler, işletme stratejileri ve hedeflerinin belirlenmesi sürecinde muhasebe verilerini kullanarak örgütün amaç, hedef, misyon ve vizyonunu analiz edebilme ve stratejik öneriler geliştirebilme yetkinliği kazanırlar | P.14.1 | 7 |
| Ö6 | Öğrenciler, muhasebe bilgilerini kullanarak işletmenin hedef pazarını belirleme, konumlandırma stratejileri tasarlama, iş portföyü yönetimi yapma ve pazarlama performansını ölçme becerisi geliştirirler, bu süreçlerde orta ve uzun vadeli planlamalar yapabilme yetkinliği kazanırlar. | P.14.1 | 7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin içeriğinin ve işleniş şeklinin anlatılması, Muhasebenin tanımı, muhasebeleştirilme ilkeleri, önemi, kapsamı, türleri. |
| 2 | Mali Tablolar; mali işlemlerin bilançoya ve gelir tablosuna etkileri. |
| 3 | Hesap kavramı, hesapların işleyiş kuralları, hesapların bölümlenmesi |
| 4 | Muhasebe sistemi, kayıt yöntemleri, işe başlama bilançosunun hazırlanması, günlük deftere kayıt, muhasebe fişleri, büyük deftere kayıt, büyük defter tali hesap ilişkisi, aylık mizanların düzenlenmesi, kayıt hatalarının düzeltilmesi. Muhasebe sürecine ait sayısal örnek |
| 5 | Dönen Varlıklar; Hazır değerler grubu kasa hesabına giriş ve çıkış işlemleri varlık hesaplarının işleme göre kaydedilmesinin açıklanması |
| 6 | Banka hesabı, Alınan Çekler hesabı, Verilen çekler hesabı, Diğer Hazır Değerler hesabı |
| 7 | Menkul kıymetler grubu hisse senedi |
| 8 | Mali duran varlık hesapları |
| 9 | Mali duran varlık hesapları |
| 10 | Özel kesim ve devlet tahvil bonosu |
| 11 | Ticari alacaklar grubu; alıcılar ve alacak senetleri, verilen depozito ve teminatlar, diğer alacaklar |
| 12 | Ticari alacağın şüpheli hale gelmesi, Şüpheli Alacaklar ve karşılık ayırma |
| 13 | Diğer alacaklar hesabı |
| 14 | Şüpheli diğer alacaklar ve karşılık ayırma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Genel Muhasebe: İlkeler ve Uygulamalar,Prof. Dr. Yüksel Koç Yalkın. Nobel Yayın. 2019 |
| Genel Muhasebe Problemleri. Prof. Dr. Ercan Bayazıtlı. Siyasal Kitabevi. 2019 | |
| Genel Muhasebe. Prof. Dr. Orhan Sevilengül. Gazi Kitabevi. 2020 | |
| Genel Muhasebe. Prof. Dr. Yurdakul Çaldağ, Prof. Dr. Yıldız Ayanoğlu. Gazi Kitabevi. 2020 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 15 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 45 | 45 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 45 | 45 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 147 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,90 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P12 | P14 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenciler, muhasebe temel kavramlarını kullanarak işletme faaliyetlerini iktisadi, idari, mali ve ticari açılardan değerlendirme ve bu değerlendirmeleri raporlama yetkinliği kazanırlar | 5 | - | - |
| Ö2 | Öğrenciler, finansal tabloları yorumlayarak işletmenin mali durumunu analiz eder ve bu analizler doğrultusunda işletme yönetimine yönelik stratejik öneriler geliştirebilme becerisi geliştirirler. | 5 | - | - |
| Ö3 | Öğrenciler, muhasebe etik ilkelerini anlayarak, işletme faaliyetlerinde karşılaşabilecekleri ahlaki sorunları tanıma ve çözme becerisi kazanırlar. | - | 5 | - |
| Ö4 | Öğrenciler, muhasebe uygulamalarında dürüstlük, şeffaflık ve hesap verebilirlik prensiplerine bağlı kalarak, finansal raporlama süreçlerini yönetme ve bu süreçlerde sorumluluk alabilme yetkinliği geliştirirler. | - | 5 | - |
| Ö5 | Öğrenciler, işletme stratejileri ve hedeflerinin belirlenmesi sürecinde muhasebe verilerini kullanarak örgütün amaç, hedef, misyon ve vizyonunu analiz edebilme ve stratejik öneriler geliştirebilme yetkinliği kazanırlar | - | - | 5 |
| Ö6 | Öğrenciler, muhasebe bilgilerini kullanarak işletmenin hedef pazarını belirleme, konumlandırma stratejileri tasarlama, iş portföyü yönetimi yapma ve pazarlama performansını ölçme becerisi geliştirirler, bu süreçlerde orta ve uzun vadeli planlamalar yapabilme yetkinliği kazanırlar. | - | - | 5 |
