Uluslararası Ticaret ve Lojistik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 01160002 | Gümrük Mevzuatı II | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat CANITEZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat CANITEZ | C BLOK-111 | [email protected] | 7232 |
Dersin İçeriği
Gümrük rejimleri (Dahilde-hariçte işleme, antrepo vb.)
Serbest bölgeler ve özel ekonomik bölgeler
Antidamping ve sübvansiyon önlemleri
Gümrük Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşmaları
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kuralları ve gümrük uygulamaları
İleri düzey menşe kuralları ve uygulamaları
E-gümrük ve bilgi teknolojileri uygulamaları
Gümrükte sahtecilik ve kaçakçılıkla mücadele
Gümrük eğitimleri ve sertifikasyon programları
Uluslararası ticarette gümrükle ilgili güncel gelişmeler
Serbest bölgeler ve özel ekonomik bölgeler
Antidamping ve sübvansiyon önlemleri
Gümrük Birliği ve Serbest Ticaret Anlaşmaları
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) kuralları ve gümrük uygulamaları
İleri düzey menşe kuralları ve uygulamaları
E-gümrük ve bilgi teknolojileri uygulamaları
Gümrükte sahtecilik ve kaçakçılıkla mücadele
Gümrük eğitimleri ve sertifikasyon programları
Uluslararası ticarette gümrükle ilgili güncel gelişmeler
Dersin Amacı
Gümrük Mevzuatı II dersi, öğrencilere ileri düzeyde gümrük mevzuatı bilgisi sağlamayı amaçlar. Bu ders, gümrükte ileri düzey uygulamalar, uluslararası ticaret anlaşmaları ve gümrükte bilgi teknolojileri konularını kapsamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme. | 5 |
| P2 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme. | 5 |
| P3 | İktisadi, idari, mali ve ticari konularda değerlendirmeler yapıp görüş bildirebilme. | 3 |
| P4 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik süreçlerinde yer alan mikro ve makro aktörleri, onların faaliyetlerini ve hem birbirileriyle hem de başka sistemlerdeki aktörlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme. | 5 |
| P5 | Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme. | 3 |
| P6 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme. | 3 |
| P7 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme. | 3 |
| P8 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme. | 3 |
| P9 | Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme. | 3 |
| P10 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme. | 5 |
| P11 | Uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme. | 2 |
| P12 | Uluslararası ticaret, lojistik ve gümrük mevzuatına uygun şekilde etik ilkelere bağlı kalarak, mesleki sorumluluk bilinciyle hareket edebilme ve uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde adil, şeffaf ve etik kararlar alabilme. | 2 |
| P13 | Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma. | 5 |
| P14 | Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme . | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenciler, gümrüklü antrepo, serbest ticaret bölgeleri ve tercihli ticaret anlaşmaları gibi gümrük mevzuatıyla ilgili ileri düzey terim ve kavramları hatırlayabilecek ve tanımlayabilecektir. | P.1.8 | 1 |
| Ö2 | Öğrenciler, gümrük uygulamalarını düzenleyen yasal çerçeveler de dahil olmak üzere, gelişmiş gümrük düzenlemelerinin ve uluslararası ticaret yasalarının karmaşıklıklarını tanımlayabilecek ve açıklayabilecektir. | P.2.11 | 1 |
| Ö3 | Öğrenciler, uluslararası standartlara uygunluğu sağlayarak gelişmiş gümrük düzenlemelerini ve prosedürlerini karmaşık ticaret senaryolarına uygulayabilecektir. | P.4.10 | 1 |
| Ö4 | Öğrenciler, uluslararası ticaret kanunları ve gümrük düzenlemelerindeki değişikliklerin küresel tedarik zincirleri ve iş stratejileri üzerindeki etkilerini analiz edebileceklerdir. | P.8.6 | 1 |
| Ö5 | Öğrenciler, çeşitli gümrük uyum stratejileri ve politikalarının riskleri azaltma ve yasal ticaret uygulamalarını sağlama konusundaki etkinliğini değerlendirebileceklerdir. | P.13.5 | 1 |
| Ö6 | Öğrenciler Öğrenciler, karmaşık uluslararası ticaret zorluklarını ve mevzuat gerekliliklerini ele alan kapsamlı gümrük uyum programları tasarlayabilecek ve uygulayabileceklerdir. | P.14.10 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ulusal ve Uluslararası Gümrük Rejimleri |
| 2 | Ulusal ve Uluslararası Gümrük Rejimleri |
| 3 | Ulusal ve Uluslararası Gümrük Rejimleri |
| 4 | İhracat Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 5 | Serbest Dolaşıma Giriş Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 6 | Transit Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 7 | Dahilde İşleme Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 8 | Hariçte İşleme Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 9 | Antrepo Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 10 | Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 11 | Geçici İthalat Rejimini ile ilgili mevzuat |
| 12 | Mahrecine İade ile ilgili mevzuat |
| 13 | Geri Gelen Eşya Rejimi ile ilgili mevzuat |
| 14 | Onaylı Kişi Statüsü ile ilgili mevzuat |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Uygulamalı Gümrük Mevzuatı, Murat Canıtez, 2008 Gümrük İşlemleri, Ufuk Selen, 2009 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 3 | 12 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 180 | ||
| Toplam Yük / 30 | 6 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P8 | P13 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenciler, gümrüklü antrepo, serbest ticaret bölgeleri ve tercihli ticaret anlaşmaları gibi gümrük mevzuatıyla ilgili ileri düzey terim ve kavramları hatırlayabilecek ve tanımlayabilecektir. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Öğrenciler, gümrük uygulamalarını düzenleyen yasal çerçeveler de dahil olmak üzere, gelişmiş gümrük düzenlemelerinin ve uluslararası ticaret yasalarının karmaşıklıklarını tanımlayabilecek ve açıklayabilecektir. | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö3 | Öğrenciler, uluslararası standartlara uygunluğu sağlayarak gelişmiş gümrük düzenlemelerini ve prosedürlerini karmaşık ticaret senaryolarına uygulayabilecektir. | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö4 | Öğrenciler, uluslararası ticaret kanunları ve gümrük düzenlemelerindeki değişikliklerin küresel tedarik zincirleri ve iş stratejileri üzerindeki etkilerini analiz edebileceklerdir. | - | - | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Öğrenciler, çeşitli gümrük uyum stratejileri ve politikalarının riskleri azaltma ve yasal ticaret uygulamalarını sağlama konusundaki etkinliğini değerlendirebileceklerdir. | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Öğrenciler Öğrenciler, karmaşık uluslararası ticaret zorluklarını ve mevzuat gerekliliklerini ele alan kapsamlı gümrük uyum programları tasarlayabilecek ve uygulayabileceklerdir. | - | - | - | - | - | 5 |
