Uluslararası Ticaret ve Lojistik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Uluslararası Ticaret ve Lojistik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 01150002 | Gümrük Mevzuatı I | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Murat CANITEZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Murat CANITEZ | C BLOK-111 | [email protected] | 7432 |
Dersin İçeriği
Gümrük kavramı ve gümrüğün tarihçesi
Türkiye'de gümrük idaresi ve yapısı
Gümrük Kanunu ve ilgili mevzuat
Gümrük vergileri ve harçları
Gümrük rejimleri (ihracat, serbest dolaşıma giriş, transit)
Menşe kuralları ve belgeleri
Tarife cetveli ve tarife uygulamaları
Gümrükte beyan ve tescil işlemleri
Gümrük kontrolleri ve denetimleri
Gümrükte uyuşmazlıklar ve çözüm yolları
Türkiye'de gümrük idaresi ve yapısı
Gümrük Kanunu ve ilgili mevzuat
Gümrük vergileri ve harçları
Gümrük rejimleri (ihracat, serbest dolaşıma giriş, transit)
Menşe kuralları ve belgeleri
Tarife cetveli ve tarife uygulamaları
Gümrükte beyan ve tescil işlemleri
Gümrük kontrolleri ve denetimleri
Gümrükte uyuşmazlıklar ve çözüm yolları
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencilere Türkiye'de ve uluslararası alanda geçerli olan gümrük mevzuatının temel prensiplerini ve uygulamalarını öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, gümrük süreçleri, gümrük vergileri, ticaret politikası önlemleri ve gümrük rejimleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle ilgili güncel, teorik ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları akademik ve mesleki bağlamda kullanabilme. | 5 |
| P2 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik alanında; problem tespiti, veri toplama, analiz ve raporlama süreçlerini içeren bilimsel araştırmalar yaparak eriştiği bulguları yazılı ve sözlü aktarabilme. | 5 |
| P3 | İktisadi, idari, mali ve ticari konularda değerlendirmeler yapıp görüş bildirebilme. | 3 |
| P4 | Uluslararası Ticaret ve Lojistik süreçlerinde yer alan mikro ve makro aktörleri, onların faaliyetlerini ve hem birbirileriyle hem de başka sistemlerdeki aktörlerle olan ilişki ve etkileşimlerini takip etme ve değerlendirme. | 5 |
| P5 | Farklı disiplin ve kültürlerle eş güdümlü olarak çalışabilme. | 3 |
| P6 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı bireysel çalışmalar planlayıp yönetebilme ve grup çalışmalarında da sorumluluk alabilme. | 3 |
| P7 | Uluslararası Ticaret ve Lojistikle alakalı konularda kuramsal ve uygulamalı gelişmeleri takip edebilme ve bu hususlardaki bilgi ve becerilerini güncelleyebilme. | 3 |
| P8 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili yazılımlardan yararlanarak farklı bilgi kaynaklarına erişip nicel ve nitel analizler yapabilme. | 5 |
| P9 | Pazar ve Pazarlama araştırması yapma yetkinliğine sahip olabilme. | 3 |
| P10 | Uluslararası ticaret ve lojistik alanıyla ilgili gelişmeleri Türkçe ve İngilizce olarak takip etme. | 5 |
| P11 | Uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde yer alan bireysel ve kurumsal aktörlerle gerekli teknik ve sosyal iletişimi Türkçe ve İngilizce olarak sağlayabilme. | 2 |
| P12 | Uluslararası ticaret, lojistik ve gümrük mevzuatına uygun şekilde etik ilkelere bağlı kalarak, mesleki sorumluluk bilinciyle hareket edebilme ve uluslararası ticaret ve lojistik süreçlerinde adil, şeffaf ve etik kararlar alabilme. | 2 |
| P13 | Alan uygulamalarının, küresel ve yerel ölçekli, ekonomik, sosyal, hukuki ve çevresel sonuçlarını ve bu sonuçların kendine ve alandaki diğer aktörlere yüklendiği sorumlulukların farkında olma. | 3 |
| P14 | Çalıştığı örgütle alakalı amaç, hedef, misyon, vizyon, hedef pazar, konumlandırma, iş portföyü tasarımı, pazar ve pazarlama performansı ölçümü gibi konularda önerilerde bulunabilecek ve bu önerilerle alakalı orta ve uzun vadeli planlamaları yapabilecek stratejik yönetim becerilerine sahip olabilme . | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Öğrenciler gümrük tarifeleri, vergiler, ticarete uygunluk ve ithalat/ihracat düzenlemeleri gibi gümrük mevzuatıyla ilgili temel terim ve kavramları tanımlayabilecek ve tanımlayabilecektir. | P.1.4 | 1 |
| Ö2 | Öğrenciler, uluslararası ticareti nasıl düzenlediği ve ulusal çıkarları nasıl koruduğu da dahil olmak üzere gümrük mevzuatının temel ilke ve amaçlarını açıklayabilecektir. | P.2.7 | 1 |
| Ö3 | Öğrenciler gümrük mevzuatını uygulayabilecektir: Öğrenciler gümrük yönetmeliklerini ve prosedürlerini gerçek dünya senaryolarına uygulayabilecek ve yasal gerekliliklere uygunluğu sağlayabileceklerdir. | P.4.7 | 1 |
| Ö4 | Öğrenciler Öğrenciler, çeşitli gümrük düzenlemelerinin ve ticaret politikalarının işletmeler ve uluslararası ticaret operasyonları üzerindeki etkisini analiz edebilecektir. | P.8.1 | 1 |
| Ö5 | Öğrenciler farklı gümrük prosedür ve politikalarının ticareti kolaylaştırma ve ulusal çıkarları korumadaki etkinliğini değerlendirebileceklerdir. | P.10.3 | 1 |
| Ö6 | Öğrenciler, gümrük gereksinimlerini karşılamak ve sorunsuz uluslararası ticaret işlemlerini kolaylaştırmak için uyum stratejileri ve dokümantasyon tasarlayabilecek ve geliştirebileceklerdir. | P.14.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Gümrük Kanununun Genel Çerçevesi |
| 2 | Gümrük Kanununun Genel Çerçevesi |
| 3 | Gümrük Vergileri ile Eşya Ticareti Konusunda Öngörülen Diğer Önlemlerin Uygulanması |
| 4 | Taşıtların Kontrolü ve Gümrük Bölgesine Getirilen Eşya |
| 5 | Gümrükçe Onaylanmış İşlem veya Kullanım |
| 6 | Türkiye Gümrük Bölgesinden Çıkan Eşya |
| 7 | Sınır Ticareti ve Diğer Gümrük İşlemleri |
| 8 | Gümrük Yükümlülüğü |
| 9 | Gümrükte Özellik Gösteren Faaliyetler |
| 10 | Gümrükle İlgili Cezalar |
| 11 | Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu |
| 12 | Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu |
| 13 | Kaçakçılık Fiilleri |
| 14 | Kaçakçılıkla İlgili Usulü ve Diğer Hükümler |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Uygulamalı Gümrük Mevzuatı, Murat Canıtez, 2008 Gümrük İşlemleri, Ufuk Selen, 2009 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 144 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,80 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P8 | P10 | P14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Öğrenciler gümrük tarifeleri, vergiler, ticarete uygunluk ve ithalat/ihracat düzenlemeleri gibi gümrük mevzuatıyla ilgili temel terim ve kavramları tanımlayabilecek ve tanımlayabilecektir. | 5 | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Öğrenciler, uluslararası ticareti nasıl düzenlediği ve ulusal çıkarları nasıl koruduğu da dahil olmak üzere gümrük mevzuatının temel ilke ve amaçlarını açıklayabilecektir. | - | 5 | - | - | - | - |
| Ö3 | Öğrenciler gümrük mevzuatını uygulayabilecektir: Öğrenciler gümrük yönetmeliklerini ve prosedürlerini gerçek dünya senaryolarına uygulayabilecek ve yasal gerekliliklere uygunluğu sağlayabileceklerdir. | - | - | 5 | - | - | - |
| Ö4 | Öğrenciler Öğrenciler, çeşitli gümrük düzenlemelerinin ve ticaret politikalarının işletmeler ve uluslararası ticaret operasyonları üzerindeki etkisini analiz edebilecektir. | - | - | - | 5 | - | - |
| Ö5 | Öğrenciler farklı gümrük prosedür ve politikalarının ticareti kolaylaştırma ve ulusal çıkarları korumadaki etkinliğini değerlendirebileceklerdir. | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö6 | Öğrenciler, gümrük gereksinimlerini karşılamak ve sorunsuz uluslararası ticaret işlemlerini kolaylaştırmak için uyum stratejileri ve dokümantasyon tasarlayabilecek ve geliştirebileceklerdir. | - | - | - | - | - | 5 |
