Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03371017 | Osmanlı Yenileşme Tarihi | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Osmanlı merkez bürokrasisi ile taşra yönetiminde XIX. yüzyılda yenileşme hareketleri. Belediye teşkilatı, vilayet ve kaza idarelerinin kurulması.
Dersin Amacı
19. yüzyıldan itibaren gerçekleştirilen Osmanlı reformlarının sebep ve sonuçları ışığında incelenmesi ve batılılaşma süreci ile birlikte ortaya çıkan fikir hareketlerinin tahlil edilmesi.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 5 |
P3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. | 4 |
P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | P.3.1 | 1 |
Ö3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. | P.3.2 | 1 |
Ö4 | Olayları derinlemesine inceleyerek farklı bakış açılarıyla ilişki kurabilme. | P.3.4 | 1 |
Ö5 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | P.5.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Osmanlı Yenileşmesinin Temelleri |
2 | Geleneksel Yenileşme Hareketleri |
3 | 1718 – 1730 Lale Devri ve Geleneksel Çizginin Dışına Çıkılmaya Başlaması: Toplumsal ve Günlük Hayata Yönelik Faaliyetler |
4 | 1789 – 1807 III. Selim ve Nizam-I Cedid: Yenileşmede İlk Geniş Kapsamlı Tasarılar |
5 | Nizamı-I Cedid Reformları |
6 | 1808 – 1839 II. Mahmud: Devlet ve Toplumun Batı Avrupa Modeline Göre Şekillendirme |
7 | II. Mahmud Reformları |
8 | Tanzimat Fermanı |
9 | Islahat Fermanı |
10 | Tanzimat Dönemi Reformları (I) |
11 | Tanzimat Dönemi Reformları (II) |
12 | I. Meşrutiyet, Kanun-i Esasi ve II. Abdülhamid (I) |
13 | I. Meşrutiyet, Kanun-i Esasi ve II. Abdülhamid (II) |
14 | II. Meşrutiyet Dönemi Yenileşme Hareketleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Jön Türklerin Siyasi Fikirleri, Ş. MARDİN, İletişim Yayınları, İstanbul 1999. |
Osmanlı'da Batışın Üç Evresi (III. Selim, II. Mahmut, Abdülmecit), Ahmet Rasim, Evrim Yayınları,1987. | |
Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi, H. Ziya ÜLKEN, Ülken Yayınları, İstanbul 2001. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 28 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 36 | 36 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 | - | - |
Ö2 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | - | 4 | - |
Ö3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. | - | 4 | - |
Ö4 | Olayları derinlemesine inceleyerek farklı bakış açılarıyla ilişki kurabilme. | - | 4 | - |
Ö5 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | - | - | 4 |