Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03370031 | Çağdaş Türk Dünyası Tarihi | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. İbrahim YILMAZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. İbrahim YILMAZ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Türkistan coğrafyasına genel bakış. Türk dünyasında Rus yayılması. Türkistan hanlıkları, Çarlık döneminde Türkistan. İdil Ural Bölgesi ile Kırımda yenileşme hareketleri, İsmail Gaspıralı ve Tercüman Gazetesi, Kuzey Kafkasya ve Azerbaycan'da Yenileşme Hareketleri, Kazak ve Kırgız bozkırlarında yenileşme hareketleri, Rusya Türklerinde Basın, Usul-ı Cedit okulları, Abdurreşid İbrahim ve Faaliyetleri, 1905 İhtilalinde Rusya Türkleri, Ufa Kurultayı (10-15 Nisan 1905), Rusya Müslümanlarının 1., 2., 3. toplantıları, DUMA'da Müslüman mebuslar ve faaliyetleri, 1905 ve sonrasında Rusya Türklerinde milliyetçilik bilincinin canlanması (Musa Akyiğitzâde, Fatih Kerimî), I. Dünya Savaşı ve Türkistan Türkleri, 1916 ayaklanmaları ve sonuçları, Basmacılar Hareketi, 1917 İhtilalleri, Bütün Rusya Müslümanları Birinci Kurultayı (1–11 Mayıs 1917), Sovyetler Birliğinin Kuruluşu.
Dersin Amacı
Öğrencilerin, dünyanın çeşitli bölgelerinde yaşayan Türklerin tarih ve kültürlerine dair bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P14 | Türk dünyası ile Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenlerini tanımlayabilme ve bunların temel sorunlarını yorumlayabilme, rapor oluşturabilme ve çağdaş yöntemlerle çözüm üretebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenleriyle ilgili temel bilgilere sahip olma. | P.14.1 | 1 |
Ö2 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını açıklayabilme. | P.14.2 | 1 |
Ö3 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. | P.14.3 | 1 |
Ö4 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını yorumlayabilme. | P.14.4 | 1,3 |
Ö5 | Çağdaş yöntemleri kullanarak sorunlara çözüm üretebilme ve yeni yaklaşımlar geliştirebilme. | P.14.5 | 1,3 |
Ö6 | Oluşturulan çözümlerin etkililiğini değerlendirebilme, uygulama sürecini gözden geçirebilme ve gerekli iyileştirmeleri yapabilme. | P.14.6 | 1,3 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Türkistan Coğrafyasına Genel Bakış |
2 | Türk Dünyasında Rus Yayılması |
3 | Türkistan Hanlıkları, Çarlık Döneminde Türkistan |
4 | İdil Ural Bölgesi ile Kırımda Yenileşme Hareketleri |
5 | İsmail Gaspıralı ve Tercüman Gazetesi, Kuzey Kafkasya ve Azerbaycan'da Yenileşme Hareketleri |
6 | Kazak ve Kırgız Bozkırlarında Yenileşme Hareketleri |
7 | Rusya Türklerinde Basın, Usul-ı Cedit Okulları, Abdurreşid İbrahim ve Faaliyetleri |
8 | 1905 İhtilalinde Rusya Türkleri, Ufa Kurultayı (10-15 Nisan 1905) |
9 | Rusya Müslümanlarının 1., 2., 3. Toplantıları, DUMA'da Müslüman Mebuslar ve Faaliyetleri |
10 | 1905 ve Sonrasında Rusya Türklerinde Milliyetçilik Bilincinin Canlanması (Musa Akyiğitzâde, Fatih Kerimî) |
11 | I. Dünya Savaşı ve Türkistan Türkleri |
12 | 1916 Ayaklanmaları ve Sonuçları, Basmacılar Hareketi |
13 | 1917 İhtilalleri, Bütün Rusya Müslümanları Birinci Kurultayı (1–11 Mayıs 1917) |
14 | Sovyetler Birliğinin Kuruluşu |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Atatürk ve Türk Dünyası: Türkiye ve Türkiye Haricinde Yaşayan Türkler, Mehmet SARAY, Acar Yayınları, İstanbul 1988. |
Türk Dünyası Tarihi ve Medeniyeti Üzerine Düşünceler, Nevzat KÖSEOĞLU, Ötüken Yayınları, İstanbul 1991. | |
Uygur Türkleri Kültürü ve Türk Dünyası, Sultan Mahmut KAŞGARLI, Çağrı Yayınları, İstanbul 2004. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P14 |
---|---|---|
Ö1 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenleriyle ilgili temel bilgilere sahip olma. | 5 |
Ö2 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını açıklayabilme. | 5 |
Ö3 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. | 5 |
Ö4 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını yorumlayabilme. | 5 |
Ö5 | Çağdaş yöntemleri kullanarak sorunlara çözüm üretebilme ve yeni yaklaşımlar geliştirebilme. | 5 |
Ö6 | Oluşturulan çözümlerin etkililiğini değerlendirebilme, uygulama sürecini gözden geçirebilme ve gerekli iyileştirmeleri yapabilme. | 5 |