İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03360026 Osmanlı Tarihinin Arşiv Kaynakları ve Tarih Yazıcılığı 3 Bahar 6 2+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Caner ARABACI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Caner ARABACI C-227 [email protected] 7950
Dersin İçeriği
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ve Tapu Kadastro Kuyud-ı Kadime Arşivi tanıtılacak, örnek belgeler verilecek. 1300-1700 yılları arası Osmanlı tarih yazıcılığı ve tarihçilerin eserleri incelenecek.
Dersin Amacı
Öğrencilerin Osmanlı arşivlerini rahatlıkla okuyabilmelerini sağlamak ve Osmanlı tarih yazıcılığını kavratmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Osmanlı arşiv kaynaklarını en üst düzeyde okuyabilme ve bilimsel çalışmalarda kullanabilme. 5
P5 İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. 3
P9 Tarihî kaynakları inceleyebilecek düzeyde dilleri kullanabilme. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Osmanlı arşiv belgelerini ve türlerini tanıyabilme. P.2.1 1
Ö2 Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. P.2.2 1
Ö3 Bilimsel çalışmalarda Osmanlı belgelerini etkin bir biçimde kullanabilme. P.2.3 1
Ö4 Arşiv kaynaklarını derinlemesine inceleyebilme ve içerdiği bilgileri yazıldığı dönemin koşullarına uygun olarak analiz edebilme. P.2.4 1,3
Ö5 Farklı arşiv belgesi türlerindeki bilgilerden beslenerek yeni çalışmalar ortaya koyabilme. P.2.5 1,3
Ö6 Arşiv kaynaklarının bilimsel çalışmalara katkısını eleştirebilme. P.2.6 1,3
Ö7 Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. P.5.5 1,3
Ö8 Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. P.5.6 1,3
Ö9 Tarihî kaynakları incelemek için gerekli olan dillerde temel bilgiye sahip olma. P.9.1 1
Ö10 İlgili dilleri temel düzeyde anlayabilme ve tarihî kaynakları okuyabilme. P.9.2 1
Ö11 İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkin bir şekilde inceleyebilme ve çalışmalarda kullanabilme. P.9.3 1,3
Ö12 İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkili bir şekilde yorumlayabilme ve içeriğini değerlendirebilme. P.9.6 1,3
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Dönemine Ait Belge Bulunduran Diğer Resmi ve Özel Kurum Arşivleri Hakkında Bilgi Verilmesi
2 Aklâm-I Site (Altı Çeşit Yazı) ile Osmanlılar Tarafından Kullanılan Diğer Yazı Çeşitleri Divanî, Divanî Kırması, Rika, Talik, Siyakat, vs. Tanıtılması ve Şekil Özellikleri Hakkında Bilgi Verilmesi
3 Örnek Metinler
4 Padişahların Bizzat Yazdığı Belgeler veya Onlar Adına Yazılan Belgeler ve Çeşitleri Hakkında Bilgi Verilmesi
5 Örnek Metinler
6 Hatt-ı Hümayunlar ve Hatt-ı Hümayun Örneklerinin Okutulması
7 İrade-i Seniyye ve İrade-i Seniyye Örneklerinin Okutulması
8 Name-i Hümayun Örneklerinin Okutulması
9 Ahidnâme-i Hümayun ve Muahede Örneklerinin Okutulması
10 Sebeb-i Tahrir Hükmü Örneklerinin Okutulması
11 Osmanlı Tarih Yazıcılığı (I) (1300-1400)
12 Osmanlı Tarih Yazıcılığı (II) (1400-1500)
13 Osmanlı Tarih Yazıcılığı (III) (1500-1600)
14 Osmanlı Tarih Yazıcılığı (IV) (1600-1700)
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir? Kaynaklara Giriş, Suraiya FAROQHİ, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2009.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 5 10
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P5 P9
Ö1 Osmanlı arşiv belgelerini ve türlerini tanıyabilme. 5 4 3
Ö2 Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. 5 4 3
Ö3 Bilimsel çalışmalarda Osmanlı belgelerini etkin bir biçimde kullanabilme. 5 4 3
Ö4 Arşiv kaynaklarını derinlemesine inceleyebilme ve içerdiği bilgileri yazıldığı dönemin koşullarına uygun olarak analiz edebilme. 5 4 3
Ö5 Farklı arşiv belgesi türlerindeki bilgilerden beslenerek yeni çalışmalar ortaya koyabilme. 5 4 3
Ö6 Arşiv kaynaklarının bilimsel çalışmalara katkısını eleştirebilme. 5 4 3
Ö7 Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. 3 5 4
Ö8 Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. 3 5 4
Ö9 Tarihî kaynakları incelemek için gerekli olan dillerde temel bilgiye sahip olma. 4 3 5
Ö10 İlgili dilleri temel düzeyde anlayabilme ve tarihî kaynakları okuyabilme. 4 3 5
Ö11 İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkin bir şekilde inceleyebilme ve çalışmalarda kullanabilme. 4 3 5
Ö12 İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkili bir şekilde yorumlayabilme ve içeriğini değerlendirebilme. 4 3 5