Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03360026 | Osmanlı Tarihinin Arşiv Kaynakları ve Tarih Yazıcılığı | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Caner ARABACI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Caner ARABACI | C-227 | [email protected] | 7950 |
Dersin İçeriği
Başbakanlık Osmanlı Arşivi ve Tapu Kadastro Kuyud-ı Kadime Arşivi tanıtılacak, örnek belgeler verilecek. 1300-1700 yılları arası Osmanlı tarih yazıcılığı ve tarihçilerin eserleri incelenecek.
Dersin Amacı
Öğrencilerin Osmanlı arşivlerini rahatlıkla okuyabilmelerini sağlamak ve Osmanlı tarih yazıcılığını kavratmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Osmanlı arşiv kaynaklarını en üst düzeyde okuyabilme ve bilimsel çalışmalarda kullanabilme. | 5 |
| P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 3 |
| P9 | Tarihî kaynakları inceleyebilecek düzeyde dilleri kullanabilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Osmanlı arşiv belgelerini ve türlerini tanıyabilme. | P.2.1 | 1 |
| Ö2 | Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. | P.2.2 | 1 |
| Ö3 | Bilimsel çalışmalarda Osmanlı belgelerini etkin bir biçimde kullanabilme. | P.2.3 | 1 |
| Ö4 | Arşiv kaynaklarını derinlemesine inceleyebilme ve içerdiği bilgileri yazıldığı dönemin koşullarına uygun olarak analiz edebilme. | P.2.4 | 1,3 |
| Ö5 | Farklı arşiv belgesi türlerindeki bilgilerden beslenerek yeni çalışmalar ortaya koyabilme. | P.2.5 | 1,3 |
| Ö6 | Arşiv kaynaklarının bilimsel çalışmalara katkısını eleştirebilme. | P.2.6 | 1,3 |
| Ö7 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1,3 |
| Ö8 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | P.5.6 | 1,3 |
| Ö9 | Tarihî kaynakları incelemek için gerekli olan dillerde temel bilgiye sahip olma. | P.9.1 | 1 |
| Ö10 | İlgili dilleri temel düzeyde anlayabilme ve tarihî kaynakları okuyabilme. | P.9.2 | 1 |
| Ö11 | İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkin bir şekilde inceleyebilme ve çalışmalarda kullanabilme. | P.9.3 | 1,3 |
| Ö12 | İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkili bir şekilde yorumlayabilme ve içeriğini değerlendirebilme. | P.9.6 | 1,3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Osmanlı Arşivleri ve Osmanlı Dönemine Ait Belge Bulunduran Diğer Resmi ve Özel Kurum Arşivleri Hakkında Bilgi Verilmesi |
| 2 | Aklâm-I Site (Altı Çeşit Yazı) ile Osmanlılar Tarafından Kullanılan Diğer Yazı Çeşitleri Divanî, Divanî Kırması, Rika, Talik, Siyakat, vs. Tanıtılması ve Şekil Özellikleri Hakkında Bilgi Verilmesi |
| 3 | Örnek Metinler |
| 4 | Padişahların Bizzat Yazdığı Belgeler veya Onlar Adına Yazılan Belgeler ve Çeşitleri Hakkında Bilgi Verilmesi |
| 5 | Örnek Metinler |
| 6 | Hatt-ı Hümayunlar ve Hatt-ı Hümayun Örneklerinin Okutulması |
| 7 | İrade-i Seniyye ve İrade-i Seniyye Örneklerinin Okutulması |
| 8 | Name-i Hümayun Örneklerinin Okutulması |
| 9 | Ahidnâme-i Hümayun ve Muahede Örneklerinin Okutulması |
| 10 | Sebeb-i Tahrir Hükmü Örneklerinin Okutulması |
| 11 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (I) (1300-1400) |
| 12 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (II) (1400-1500) |
| 13 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (III) (1500-1600) |
| 14 | Osmanlı Tarih Yazıcılığı (IV) (1600-1700) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir? Kaynaklara Giriş, Suraiya FAROQHİ, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2009. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P5 | P9 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Osmanlı arşiv belgelerini ve türlerini tanıyabilme. | 5 | - | - |
| Ö2 | Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. | 5 | - | - |
| Ö3 | Bilimsel çalışmalarda Osmanlı belgelerini etkin bir biçimde kullanabilme. | 5 | - | - |
| Ö4 | Arşiv kaynaklarını derinlemesine inceleyebilme ve içerdiği bilgileri yazıldığı dönemin koşullarına uygun olarak analiz edebilme. | 5 | - | - |
| Ö5 | Farklı arşiv belgesi türlerindeki bilgilerden beslenerek yeni çalışmalar ortaya koyabilme. | 5 | - | - |
| Ö6 | Arşiv kaynaklarının bilimsel çalışmalara katkısını eleştirebilme. | 5 | - | - |
| Ö7 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | - | 5 | - |
| Ö8 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | - | 5 | - |
| Ö9 | Tarihî kaynakları incelemek için gerekli olan dillerde temel bilgiye sahip olma. | - | - | 5 |
| Ö10 | İlgili dilleri temel düzeyde anlayabilme ve tarihî kaynakları okuyabilme. | - | - | 5 |
| Ö11 | İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkin bir şekilde inceleyebilme ve çalışmalarda kullanabilme. | - | - | 5 |
| Ö12 | İlgili dillerdeki tarihî kaynakları etkili bir şekilde yorumlayabilme ve içeriğini değerlendirebilme. | - | - | 5 |
