Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03360025 | Osmanlı Teşkilat Tarihi | 3 | Bahar | 6 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Zekeriya BÜLBÜL |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Zekeriya BÜLBÜL | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Osmanlı Sarayları, Saray halkı, valide sultan, şehzadeler, padişah kızları ve hanımları, saraydaki hizmetliler. Padişah ve yetkileri, Osmanlılarda veraset usulü. Osmanlı saltanat alametleri. Eğitim, maliye, adliye, askeri teşkilatlar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı Devlet teşkilatındaki kurumsal yapıyı açıklamak, gelişme ve çöküş dönemlerindeki farklılığı ortaya koymaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 3 |
| P3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. | 3 |
| P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 5 |
| P6 | Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahip olma ve alanla ilgili çalışmaları ferdî veya ekip hâlinde yürütebilme. | 3 |
| P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | P.1.3 | 1 |
| Ö4 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | P.3.1 | 1 |
| Ö5 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. | P.3.2 | 1 |
| Ö6 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | P.3.3 | 1 |
| Ö7 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | P.5.1 | 1 |
| Ö8 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö9 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | P.5.3 | 1,3 |
| Ö10 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1,3 |
| Ö11 | Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. | P.6.1 | 1 |
| Ö12 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | P.6.2 | 1 |
| Ö13 | Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme. | P.6.4 | 1,3 |
| Ö14 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 1 |
| Ö15 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | P.7.2 | 1 |
| Ö16 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. | P.7.3 | 1,3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Hanedanın İkamet Yerleri (Saraylar) a) Saraylar b) Valide Sultan c) Şehzadeler d) Sultanla (Padişahın hanımları, kızları) |
| 2 | Saraydaki (görevliler) Hizmetliler a- Enderun ve İç Oğlanlar b- Hasodabaşı ve Silahlar c- Ak Hadım Ağaları, Kara Hadım Ağaları d- Kapıcılar ve Kapıcıbaşılar, Çavuşlar e- Diğer görevliler: Padişah Hocaları ,Müneccim ve müneccimbaşı, Saray Doktorları, Müteferrikalar, Bostancılar, Baltacılar, Çaşnigirler, Peyler, Mehter, Emir-i Alem |
| 3 | Padişah a- Padişahın Unvanları b- Hâkimiyet Menşeleri (Gelenekçi, Karizmatik, Kanuni Hâkimiyet Anlayışları) c- Eski Türklerde Hâkimiyet Anlayışı d- Osmanlılarda Padişahların Hâkimiyet Menşeleri e- Osmanlılarda Veraset Usulü f- Padişahların Yetkileri (Salahiyetleri) |
| 4 | Saltanat Alametleri a- Hutbe, Sikke, Tabl, Sancak, Tuğ, Otağ -ı Hümayun, Padişah Mühürleri, Kılıç Alayı ve Cülus Bahşişleri b- Padişahla ilgili yazışmalar: Tuğra, Ferman, Berat, Hüküm, Yarlığ, Menşur, Biti, Misal, Fetih Name, Ahitname, Name-i Hümayun, Nişan |
| 5 | Osmanlılarda Devlet İdaresi |
| 6 | Merkez Teşkilatı a- Divan-ı hümayun, Tarihi gelişimi b- Dian-ı Hümayunun üyeleri c- Vezir-i Azam d- Kubbe Altı Vezirleri e- Kazaskerler f- Nişancı, Defterdar, Beylerbeyi, Yeniçeri Ağası, Kaptan Paşa |
| 7 | Divan-ı Hümayun Dışındaki Divanlar a- Vezir-i Azam Başkanlığında Toplanan Divanlar b- Merkezdeki diğer divanlar c- Ayak divanı Eyalet divanları |
| 8 | Şeyhülislâm |
| 9 | Osmanlı Devleti Taşra Teşkilatı |
| 10 | Osmanlı Devleti Kara Askeri Teşkilatı a- Türk Ordusunun Menşei ve Özellikleri b- Osmanlı Devleti'nde İlk Askeri Teşkilatın Kuruluşu c- Kapıkulu Ocakları Kapıkulu Süvarileri, Kapıkulu Piyadeleri (Acemi Ocağı, Yeniçeriler) d- Eyalet Askerleri (Tımarlı Sipahiler) e- Öncü Kuvvetler (Akıncılar), Geri hizmet Ocakları f- Tâbi Hükümet ve Beyliklerin Askerleri g- Nizam-ı Cedid ve Asakir-i Mansure-i Muhammediye |
| 11 | Osmanlı Devleti Bahriye Teşkilatı a- Osmanlı Devleti'nde Bahriye Teşkilatının Kurulması b- Donanma Ümerası: Kaptan Paşa, Kapudâne, Patrona Riyale c- Osmanlı Tersaneleri d- Tersane Ricali e- Osmanlı Bahriyesinde Kullanılan Gemiler f- Donanma İnşası ve Teçhizatı, Donanmanın Masrafları g- XIX. Yüzyılda Donanma |
| 12 | Osmanlı'da Toprak Yönetimi |
| 13 | Osmanlı Devleti Maliye Teşkilatı |
| 14 | Osmanlı Devleti Adalet Teşkilatı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Osmanlı Devlet Teşkilâtı ve Sosyal Yapı, Yusuf HALAÇOĞLU, TTK, Ankara 1991. |
| Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Mehmet Ali ÜNAL, Fakülte Kitabevi, 2012. | |
| XVIII. Yüzyılda Osmanlı Kurumları ve Osmanlı Toplum Yaşantısı, Yücel ÖZKAYA, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1985. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 17 | 17 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 3 | 5 | 15 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 | P7 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 | - | - | - | - |
| Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö3 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö4 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | - | 5 | - | - | - |
| Ö5 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. | - | 5 | - | - | - |
| Ö6 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | - | 5 | - | - | - |
| Ö7 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö8 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö9 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö10 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö11 | Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. | - | - | - | 5 | - |
| Ö12 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | - | - | - | 5 | - |
| Ö13 | Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme. | - | - | - | 5 | - |
| Ö14 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | - | - | - | - | 5 |
| Ö15 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | - | - | - | - | 5 |
| Ö16 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. | - | - | - | - | 5 |
