İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03360025 Osmanlı Teşkilat Tarihi 3 Bahar 6 3+0+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Zekeriya BÜLBÜL
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Zekeriya BÜLBÜL - [email protected]
Dersin İçeriği
Osmanlı Sarayları, Saray halkı, valide sultan, şehzadeler, padişah kızları ve hanımları, saraydaki hizmetliler. Padişah ve yetkileri, Osmanlılarda veraset usulü. Osmanlı saltanat alametleri. Eğitim, maliye, adliye, askeri teşkilatlar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı Devlet teşkilatındaki kurumsal yapıyı açıklamak, gelişme ve çöküş dönemlerindeki farklılığı ortaya koymaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. 3
P3 Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. 3
P5 İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. 5
P6 Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahip olma ve alanla ilgili çalışmaları ferdî veya ekip hâlinde yürütebilme. 3
P7 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. P.1.1 1
Ö2 Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. P.1.2 1
Ö3 Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. P.1.3 1
Ö4 Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. P.3.1 1
Ö5 Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. P.3.2 1
Ö6 Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. P.3.3 1
Ö7 İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. P.5.1 1
Ö8 İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. P.5.2 1
Ö9 İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. P.5.3 1,3
Ö10 Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. P.5.5 1,3
Ö11 Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. P.6.1 1
Ö12 Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. P.6.2 1
Ö13 Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme. P.6.4 1,3
Ö14 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. P.7.1 1
Ö15 Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. P.7.2 1
Ö16 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. P.7.3 1,3
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Hanedan: Osmanlı Hanedanının Ortaya Çıkışı
2 Saray Halkı, Valide Sultan, Şehzadeler, Padişah Kızları ve Hanımları, Saraydaki Hizmetliler
3 Osmanlı Padişahı: Yetkileri, Sorumlulukları
4 Osmanlılarda Veraset Usulü
5 Osmanlı Saltanat Alametleri
6 Osmanlı Sarayı: Bîrun Teşkilatı
7 Osmanlı Sarayı: Enderun Teşkilatı
8 Osmanlı Askeri Teşkilatı: Merkez Kuvvetleri
9 Osmanlı Askeri Teşkilatı: Deniz Ordusu
10 Osmanlıda Bürokrasi: Kalemiye
11 Osmanlı Maliye Teşkilatı: Maliye Bürokrasisi ve Defterhane
12 Osmanlı Tımar ve Vergi Sistemi
13 Osmanlı İlmiye Teşkilatı
14 Adalet Teşkilatı ve Kadı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Osmanlı Devlet Teşkilâtı ve Sosyal Yapı, Yusuf HALAÇOĞLU, TTK, Ankara 1991.
Osmanlı Müesseseleri Tarihi, Mehmet Ali ÜNAL, Fakülte Kitabevi, 2012.
XVIII. Yüzyılda Osmanlı Kurumları ve Osmanlı Toplum Yaşantısı, Yücel ÖZKAYA, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 1985.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 17 17
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 5 15
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 20 20
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P5 P6 P7
Ö1 Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5 2 3 1 4
Ö2 Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. 5 2 3 1 4
Ö3 Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. 5 2 3 1 4
Ö4 Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. 3 5 2 3 2
Ö5 Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. 3 5 2 3 2
Ö6 Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. 3 5 2 3 2
Ö7 İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. 4 3 5 2 3
Ö8 İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. 4 3 5 2 3
Ö9 İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. 4 3 5 2 3
Ö10 Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. 4 3 5 2 3
Ö11 Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. 2 1 2 5 4
Ö12 Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. 2 1 2 5 4
Ö13 Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme. 2 1 2 5 4
Ö14 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. 3 2 1 3 5
Ö15 Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. 3 2 1 3 5
Ö16 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. 3 2 1 3 5