Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03350020 | Selçuklu Kurumları ve Medeniyeti Tarihi | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Zehra ODABAŞI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Zehra ODABAŞI | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Büyük Selçuklular ve Türkiye Selçuklularında saray ve hükûmet teşkilatı, divanlar, eyalet ve askeri teşkilat, toplum hayatı, kültür kurumları, dinî siyaset, ziraat ve hayvancılık, kervansaraylar ve ticaret, tıp. Selçuklularda ilim ve ilim adamları, eserleri. Divan-ı Lügati't- Türk. Nizamülmülk ve Siyasetname, İbn'ül Cevzi, Sıbt ibn'ül Cevzi, Beyhaki, İbni Bibi'nin eserleri. Mevlana ve Mevlevilik, Şems-i Tebrizi, Şeyh Sadreddin Konevi'nin eserleri. Ahmet Eflakî, Menakibül Arifin.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Selçuklu devlet teşkilatı ve medeniyeti hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmasını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | P.5.1 | 1 |
| Ö2 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö3 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | P.5.3 | 1 |
| Ö4 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | P.5.4 | 1 |
| Ö5 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1 |
| Ö6 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | P.5.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Büyük Selçuklular ve Türkiye Selçuklularında Saray ve Hükûmet Teşkilatı |
| 2 | Divanlar |
| 3 | Eyalet ve Askeri Teşkilat |
| 4 | Toplum Hayatı |
| 5 | Kültür Kurumları |
| 6 | Dinî Siyaset |
| 7 | Ziraat ve Hayvancılık |
| 8 | Kervansaraylar ve Ticaret |
| 9 | Tıp |
| 10 | Selçuklularda İlim ve İlim adamları, Eserleri |
| 11 | Divan-ı Lügati't- Türk. Nizamülmülk ve Siyasetname |
| 12 | İbn'ül Cevzi, Sıbt ibn'ül Cevzi, Beyhaki, İbni Bibi'nin Eserleri |
| 13 | Mevlana ve Mevlevilik |
| 14 | Şems-i Tebrizi, Şeyh Sadreddin Konevi'nin Eserleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Selçuklu Devletleri Tarihi, Ali SEVİM - Erdoğan MERÇİL, Ankara 1995. |
| Selçuklu Medeniyeti Tarihi, Kenan ÇETİN, Yitik Hazine Yayınları, 2014. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 35 | 35 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 |
|---|---|---|
| Ö1 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | 5 |
| Ö2 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | 5 |
| Ö3 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | 5 |
| Ö4 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | 4 |
| Ö5 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | 5 |
| Ö6 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | 5 |
