Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03350019 | Osmanlı Tarihi II | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ | C-229 | [email protected] | 7647 |
Dersin İçeriği
İstanbul'un fethinden sonraki (1453-1600) yıllar arası Osmanlı Devleti'nin siyasi hayatı.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı'nın yükseliş devri niteliğinde olan İstanbul'un fethinden sonraki dönemi incelemektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 5 |
| P4 | Millî ve manevi kültür değerleri hakkında gerekli bilgiyi kazanabilme ve alanla ilgili bilgilerini başkalarına aktarabilme. | 4 |
| P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 5 |
| P6 | Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahip olma ve alanla ilgili çalışmaları ferdî veya ekip hâlinde yürütebilme. | 3 |
| P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | P.1.3 | 1,3 |
| Ö4 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1,3 |
| Ö5 | Millî ve manevi kültür değerlerine ilişkin temel bilgiye sahip olma. | P.4.1 | 1 |
| Ö6 | Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. | P.4.2 | 1 |
| Ö7 | Millî ve manevi kültür değerlerini etkili bir şekilde başkalarına aktarabilme ve paylaşabilme. | P.4.3 | 1 |
| Ö8 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | P.5.1 | 1 |
| Ö9 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö10 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | P.5.3 | 1 |
| Ö11 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | P.5.4 | 1 |
| Ö12 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1 |
| Ö13 | Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. | P.6.1 | 1 |
| Ö14 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | P.6.2 | 1 |
| Ö15 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 1 |
| Ö16 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | P.7.2 | 1 |
| Ö17 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. | P.7.3 | 1,3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Fatih Sultan Mehmet Dönemi (1451-1481) (I): İstanbul'un Fethi. |
| 2 | Fatih Sultan Mehmet Dönemi (1451-1481) (II): Balkanlar ve Anadolu'da Fetih Hareketleri, Denizlerde Fetihler, Karadeniz, Ege Adaları ve Dalmaçya'da Genişleme. |
| 3 | Fatih Sultan Mehmet Dönemi (1451-1481) (III): Osmanlı – Karaman, Osmanlı – Akkoyunlu Mücadelesi. |
| 4 | II. Bayezid Dönemi (1481-1512) (I): Cem Sultan Meselesi, Şahkulu İsyanı. |
| 5 | II. Bayezid Dönemi (1481-1512) (II): Anadolu ve Balkanlarda Mücadele, Şiilikle Mücadele. |
| 6 | Yavuz Sultan Selim Dönemi (1512-1520) (I): Şiilikle Mücadele, Mısır Memluk İmparatorluğu ile Mücadele. |
| 7 | Yavuz Sultan Selim Dönemi (1512-1520) (II): Mısır ve Arabistan'ın Fethi ve Dulkadiroğulları. |
| 8 | Kanunî Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) (I): Osmanlı Devleti'nin Cihan Devleti Oluşu Macaristan'ın Fethi, Avusturya, Fransa ve Diğer Avrupa Devletleriyle İlişkiler. |
| 9 | Kanunî Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) (II): Osmanlı Devleti'nin İran, Kafkasya, Afrika ve Arabistan Politikaları. |
| 10 | Kanunî Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) (III): Akdeniz, Kızıldeniz, Basra Körfezi ve Hint Okyanusu'nda Faaliyetler. |
| 11 | II. Selim Dönemi (1566-1574): Yeniçeri İsyanı, Osmanlı İmparatorluğu'nun Arabistan, Habeşistan, Yemen, Aden Mısır Politikaları Kıbrıs'ın Fethi, İnebahtı Bozgunu. |
| 12 | III. Murat Dönemi (1574-1595): Osmanlı – Avrupa İlişkileri, Osmanlı – İran, Gürcistan İlişkileri Osmanlı Eflak, Boğdan, Erdel, Avusturya İlişkileri. |
| 13 | III. Mehmet Dönemi (1595-1603): Osmanlı Eflak, Macaristan, Avusturya Politikaları, Eğri Seferi ve Müteakip Dönemde Türk – Avusturya Savaşları. |
| 14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Devlet-i Aliyye: Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar-I, Halil İNALCIK, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2009. |
| Osmanlı Devleti'nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi, Halil İNALCIK, İstanbul 2004. | |
| Osmanlı Tarihi, İsmail Hakkı UZUNÇARŞILI, II, TTK, Ankara 2011. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 | P6 | P7 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 | - | - | - | - |
| Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö3 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö4 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 5 | - | - | - | - |
| Ö5 | Millî ve manevi kültür değerlerine ilişkin temel bilgiye sahip olma. | - | 5 | - | - | - |
| Ö6 | Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. | - | 5 | - | - | - |
| Ö7 | Millî ve manevi kültür değerlerini etkili bir şekilde başkalarına aktarabilme ve paylaşabilme. | - | 5 | - | - | - |
| Ö8 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö9 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö10 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö11 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö12 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | - | - | 5 | - | - |
| Ö13 | Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. | - | - | - | 5 | - |
| Ö14 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | - | - | - | 5 | - |
| Ö15 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | - | - | - | - | 5 |
| Ö16 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | - | - | - | - | 5 |
| Ö17 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. | - | - | - | - | 5 |
