Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03350019 | Osmanlı Tarihi II | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ | C-229 | [email protected] | 7647 |
Dersin İçeriği
İstanbul'un fethinden sonraki (1453-1600) yıllar arası Osmanlı Devleti'nin siyasi hayatı.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı'nın yükseliş devri niteliğinde olan İstanbul'un fethinden sonraki dönemi incelemektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 5 |
P4 | Millî ve manevi kültür değerleri hakkında gerekli bilgiyi kazanabilme ve alanla ilgili bilgilerini başkalarına aktarabilme. | 4 |
P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 5 |
P6 | Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahip olma ve alanla ilgili çalışmaları ferdî veya ekip hâlinde yürütebilme. | 3 |
P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | P.1.3 | 1,3 |
Ö4 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1,3 |
Ö5 | Millî ve manevi kültür değerlerine ilişkin temel bilgiye sahip olma. | P.4.1 | 1 |
Ö6 | Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. | P.4.2 | 1 |
Ö7 | Millî ve manevi kültür değerlerini etkili bir şekilde başkalarına aktarabilme ve paylaşabilme. | P.4.3 | 1 |
Ö8 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | P.5.1 | 1 |
Ö9 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | P.5.2 | 1 |
Ö10 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | P.5.3 | 1 |
Ö11 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | P.5.4 | 1 |
Ö12 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1 |
Ö13 | Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. | P.6.1 | 1 |
Ö14 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | P.6.2 | 1 |
Ö15 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 1 |
Ö16 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | P.7.2 | 1 |
Ö17 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. | P.7.3 | 1,3 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Fatih Sultan Mehmet Dönemi (1451-1481) (I): İstanbul'un Fethi. |
2 | Fatih Sultan Mehmet Dönemi (1451-1481) (II): Balkanlar ve Anadolu'da Fetih Hareketleri, Denizlerde Fetihler, Karadeniz, Ege Adaları ve Dalmaçya'da Genişleme. |
3 | Fatih Sultan Mehmet Dönemi (1451-1481) (III): Osmanlı – Karaman, Osmanlı – Akkoyunlu Mücadelesi. |
4 | II. Bayezid Dönemi (1481-1512) (I): Cem Sultan Meselesi, Şahkulu İsyanı. |
5 | II. Bayezid Dönemi (1481-1512) (II): Anadolu ve Balkanlarda Mücadele, Şiilikle Mücadele. |
6 | Yavuz Sultan Selim Dönemi (1512-1520) (I): Şiilikle Mücadele, Mısır Memluk İmparatorluğu ile Mücadele. |
7 | Yavuz Sultan Selim Dönemi (1512-1520) (II): Mısır ve Arabistan'ın Fethi ve Dulkadiroğulları. |
8 | Kanunî Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) (I): Osmanlı Devleti'nin Cihan Devleti Oluşu Macaristan'ın Fethi, Avusturya, Fransa ve Diğer Avrupa Devletleriyle İlişkiler. |
9 | Kanunî Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) (II): Osmanlı Devleti'nin İran, Kafkasya, Afrika ve Arabistan Politikaları. |
10 | Kanunî Sultan Süleyman Dönemi (1520-1566) (III): Akdeniz, Kızıldeniz, Basra Körfezi ve Hint Okyanusu'nda Faaliyetler. |
11 | II. Selim Dönemi (1566-1574): Yeniçeri İsyanı, Osmanlı İmparatorluğu'nun Arabistan, Habeşistan, Yemen, Aden Mısır Politikaları Kıbrıs'ın Fethi, İnebahtı Bozgunu. |
12 | III. Murat Dönemi (1574-1595): Osmanlı – Avrupa İlişkileri, Osmanlı – İran, Gürcistan İlişkileri Osmanlı Eflak, Boğdan, Erdel, Avusturya İlişkileri. |
13 | III. Mehmet Dönemi (1595-1603): Osmanlı Eflak, Macaristan, Avusturya Politikaları, Eğri Seferi ve Müteakip Dönemde Türk – Avusturya Savaşları. |
14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Devlet-i Aliyye: Osmanlı İmparatorluğu Üzerine Araştırmalar-I, Halil İNALCIK, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2009. |
Osmanlı Devleti'nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi, Halil İNALCIK, İstanbul 2004. | |
Osmanlı Tarihi, İsmail Hakkı UZUNÇARŞILI, II, TTK, Ankara 2011. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P5 | P6 | P7 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 |
Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 |
Ö3 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 |
Ö4 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 5 | 2 | 3 | 2 | 3 |
Ö5 | Millî ve manevi kültür değerlerine ilişkin temel bilgiye sahip olma. | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 |
Ö6 | Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 |
Ö7 | Millî ve manevi kültür değerlerini etkili bir şekilde başkalarına aktarabilme ve paylaşabilme. | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 |
Ö8 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Ö9 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Ö10 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Ö11 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Ö12 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | 4 | 3 | 5 | 2 | 2 |
Ö13 | Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 |
Ö14 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | 2 | 1 | 2 | 5 | 4 |
Ö15 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | 2 | 1 | 2 | 4 | 5 |
Ö16 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | 2 | 1 | 2 | 4 | 5 |
Ö17 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin çalışmalar hazırlayabilme. | 2 | 1 | 2 | 4 | 5 |