Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03341007 | İslam Sanatları | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Prof. Dr. Yusuf KÜÇÜKDAĞ | C-229 | [email protected] | 7647 |
Dersin İçeriği
İslam'da sanat ve esteti. İslam sanatının coğrafi, tarih? ve sosyal boyutları, Kâbe ve Mescid-i Nebevî'den başlayarak Emevi, Abbasi, Endülüs Emevîleri, Fatimî, Memluklü, Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu dönemlerindeki mimarlık eserleri, dönemin mimari süslemesi ve geleneksel el sanatları.
Dersin Amacı
İslam sanatlarının genel hatlarıyla ve uygulama örnekleriyle tanınması ve incelenmesi yanında, bu sanatların uygulama alanı olan tarihî eserlerin tanınması ve tanıtılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. | 4 |
| P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Farklı disiplinlerden gelen bilgileri birleştirebilme ve yeni bakış açıları geliştirebilme. | P.3.5 | 1 |
| Ö2 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | P.5.4 | 1 |
| Ö3 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | P.5.6 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İslam'da Sanat ve Esteti |
| 2 | İslam Sanatının Coğrafi, Tarihî ve Sosyal Boyutları |
| 3 | Emevi, Abbasi, Endülüs Emeviler Dönemlerindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri (I) |
| 4 | Emevi, Abbasi, Endülüs Emeviler Dönemlerindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri (II) |
| 5 | Fatimî, Memluklü, Karahanlı, Gazneli Dönemlerindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri |
| 6 | Büyük Selçuklu Dönemlerindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri (I) |
| 7 | Büyük Selçuklu Dönemlerindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri (II) |
| 8 | Anadolu Selçukluları Ve Beylikleri Dönemlerindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri |
| 9 | Osmanlı Dönemindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri (I) |
| 10 | Osmanlı Dönemindeki Mimarlık Eserleri ve Süslemeleri (II) |
| 11 | Geleneksel El Sanatları: Hat, Tezhip ve Cilt |
| 12 | Geleneksel El Sanatları: Ebru |
| 13 | Geleneksel El Sanatları: Minyatür |
| 14 | Geleneksel El Sanatları: Çini Sanatı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ana Hatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Yılmaz CAN – Recep GÜN, Kayıhan Yayınları, 2015. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 3 | 10 | 30 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P5 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Farklı disiplinlerden gelen bilgileri birleştirebilme ve yeni bakış açıları geliştirebilme. | 5 | - |
| Ö2 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | - | 5 |
| Ö3 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | - | 5 |
