Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03340018 | Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beylikleri Tarihi | 2 | Bahar | 4 | 4+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Mustafa AKKUŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Mustafa AKKUŞ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Türkiye Selçukluları Devleti'nin kurulduğu tarihlerde Türk ve İslam dünyası ile Bizans başta olmak üzere Batı dünyasının genel durumu. Anadolu'ya ilk Türk akınları ve Anadolu'nun Türkleşmesi. Türkiye Selçuklu Devleti'nin kuruluşunu sağlayan sosyal ve ekonomik unsurlar. Devletin kuruluşu ve gelişmesi. Haçlı Seferleri, Türkiye Selçuklu Devleti'nin Bizans, Doğu ve Orta Anadolu'da kurulan Türk devletleri; Zengiler, Eyyubiler, Harzemşahlar ve Memlükler devletleriyle ilişkileri. Anadolu'da Moğol istilası ve sonuçları. Anadolu beyliklerinin ortaya çıkması. Siyasi olaylar, devlet teşkilatı ve fikir hareketleri. Beylikler döneminin Anadolu'nun siyasi ve kültürel tarihi açısından önemi.
Dersin Amacı
Kutalmış oğullarının Anadolu'ya gelişi, Türkiye Selçuklu Devletinin kuruluşu, Kuruluş sürecinde Bizans ile ilişkiler, doğu ve güneydoğu Anadolu Politikası, Haçlı seferleri ve Anadolu'da birliğin sağlanması konularını öğrencilere kazandırmak ve Alaeddin Keykubad devrinden Türkiye Selçuklu Devletinin Yıkılışına değin geçen süreç hakkında öğrencileri yeterince bilgilendirmektir. Ayrıca Osmanlılardan önce Anadolu coğrafyasında hüküm süren Türk Beyliklerinin Anadolu'nun Türkleşmesine olan katkılarının yanı sıra bu beyliklerin siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel tarihleri hakkında bilgi sahibi olmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 4 |
P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 5 |
P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | P.5.1 | 1 |
Ö3 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | P.5.2 | 1 |
Ö4 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Türkiye Selçuklu Tarihi Kaynakların Tanıtımı, Malazgirt Zaferi ve Anadolu'nun Fethi |
2 | Kutalmışoğullarının Anadolu'ya Gelişi ve Türkmenler, Süleymanşah ve Türkiye Selçuklu Devletinin Kuruluşu, Kutalmış Oğlu Süleyman Şahın Doğu Seferi ve I. Fetret Döneminin (1086-1092) Değerlendirmesi |
3 | I. Kılıç Arslan Devri. I. Haçlı Seferi ve Selçuklular I. Kılıç Arslan Devrinde Selçukluların Doğu Siyaseti, Sultan I. Mesud Devri II. Kılıç Arslan Devrinde Bizans İle İlişkiler ve Miryokefalon Savaşı |
4 | II. Kılıç Arslan Devrinde Danişmendliler ile Mücadele ve Anadolu'da Selçuklu Hâkimiyetinin Tesisi. II. Kılıç Arslan'ın Ülkeyi Oğulları Arasında Paylaştırması ve Kardeşler Arasında Saltanat Mücadelesi, I. Gıyaseddin Keyhüsrev Devri. Selçuklu Sultanının Belirlenmesinde Ümeranın Rolü ve I. İzzeddin Keykavus'un Selçuklu Tahtına Çıkışı. I. İzzeddin Keykavus Devrinde Sinop'un Fethi ve Devletin Ticari Siyaseti |
5 | I. Alâeddin Keykubad'ın Tahta Çıkışı ve Sultan İle Ümera Arasındaki Mücadele. I. Alâeddin Keykubad'ın Emniyet Politikası ve Harezmşahlılar ile İlişkiler. II. Gıyaseddin Keyhüsrev'in Saltanatı ve Babailer İsyanı, Kösedağ Mağlubiyeti ve Anadolu'nun Moğollar Tarafından İşgali. Celaleddin Karatay ve Üç Kardeş Saltanatı |
6 | II. İzzeddin Keykavus'un Sürgün Hayatı ve IV. Rükneddin Kılıç Arslan Döneminin İncelenmesi, III. Gıyâseddin Keyhüsrevin Saltanatı ve Pervâne Dönemi |
7 | Siyavuş (Cimri) Olayı, II. Gıyâseddin Mesudun Saltanatı, III. Alâeddin Keykubad'ın Saltanatı, II. Mesudun İkinci Saltanatı ve Türkiye Selçuklu Devletinin Sonu |
8 | Anadolu'da kurulan ilk Türk Beylikleri (Saltuklar, Mengücekler, Danişmendliler), Anadolu'da kurulan ilk Türk Beylikleri (Artuklular, Dilmaçoğulları, Ahlatşahlar, Yinaloğulları) |
9 | Karamanoğulları (Beyliğin Teşekkülü, Moğol ve Selçuklu İdaresine Karşı Sürdürülen Direniş), Karamanoğulları (Osmanlı-Karaman İlişkileri ve Karamanoğulları'nın Sonu) |
10 | Dulkadiroğulları, Ramazanoğulları Beyliği, Kadı Burhaneddin Ahmed, Germiyanoğulları Beyliği, Candaroğulları Beyliği, Eratnalılar, Pervaneoğulları |
11 | Tacettinoğulları, Sahipataoğulları, Eşrefoğulları, Aydınoğulları Beyliği (Kuruluş, Ege Denizinde Türk Hâkimiyeti, Umur Bey, İlk Kapitülasyonlar, Cüneyd Bey ve Beyliğin Sonu) |
12 | Menteşeoğulları, Karesioğulları, Hamidoğulları, Çobanoğulları |
13 | Osmanlı Beyliği'nin Diğer Beyliklerle İlişkileri |
14 | Anadolu Beylikleri Devri Türk Kültür ve Medeniyeti |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalar, Yaşar YÜCEL, Ankara 1988. |
Anadolu Beylikleri, İsmail Hakkı UZUNÇARŞILI, TTK, Ankara 1988. | |
Anadolu'nun Fethi Selçuklular Dönemi, Ali SEVİM, TTK Yayınları, Ankara 2000. | |
Türkiye Tarihi, Yaşar YÜCEL- Ali SEVİM, Ankara 1990. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 23 | 23 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P5 | P7 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 4 | - | - |
Ö2 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | - | 5 | - |
Ö3 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | - | 5 | - |
Ö4 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | - | - | 4 |