Tarih
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03331001 | Rusya ve Kafkasya Tarihi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Ders kaynak kitap ve makalelerden yararlanılarak interaktif bir şekilde gerçekleştirilmekte. öğrenci odaklı bir eğitim metodolojisi benimsenmektedir. |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Ön koşul yoktur. |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şerife ÖZKAN NESİMİOĞLU |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Şerife ÖZKAN NESİMİOĞLU | C-206 | [email protected] | 7582 |
Dersin İçeriği
Orta Çağ Rusya tarihi ana hatlarıyla verildikten sonra Yeni Çağ'dan itibaren Rusya'da meydana gelen gelişmeler, Deli Petro'nun açık denizlere inme siyaseti, Kafkaslara inme politikası.
Dersin Amacı
Dersin temel amacı öğrencilere Rusya Tarihindeki temel olayları anlatmak ve siyasi, sosyal ve kültürel tarihini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 3 |
| P3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. | 3 |
| P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 3 |
| P10 | Avrupa başta olmak üzere dünyanın değişik yerlerinde yaşayan farklı milletlerin tarihleri hakkında genel bilgiye sahip olma. | 4 |
| P14 | Türk dünyası ile Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenlerini tanımlayabilme ve bunların temel sorunlarını yorumlayabilme, rapor oluşturabilme ve çağdaş yöntemlerle çözüm üretebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1 |
| Ö3 | Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. | P.2.2 | 1 |
| Ö4 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | P.3.1 | 1 |
| Ö5 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. | P.3.2 | 1 |
| Ö6 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | P.3.3 | 1 |
| Ö7 | Olayları derinlemesine inceleyerek farklı bakış açılarıyla ilişki kurabilme. | P.3.4 | 1 |
| Ö8 | Farklı milletlerin değerleriyle benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme. | P.4.4 | 1 |
| Ö9 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | P.5.4 | 1 |
| Ö10 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1 |
| Ö11 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | P.5.6 | 1 |
| Ö12 | Avrupa ve dünyanın farklı bölgelerindeki milletlerin genel tarihleriyle ilgili temel unsurları tanımlayabilme. | P.10.1 | 1 |
| Ö13 | Farklı milletlerin tarihleri hakkındaki temel bilgileri açıklayabilme. | P.10.2 | 1 |
| Ö14 | Farklı milletlerin tarihlerini genel hatlarıyla ifade edebilme. | P.10.3 | 1 |
| Ö15 | Farklı milletlerin tarihlerini detaylı bir şekilde inceleyebilme ve kapsamlı bir anlayış geliştirebilme. | P.10.4 | 1 |
| Ö16 | Farklı milletlerin tarihleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları sentezleyebilme ve geniş bir perspektif sunabilme. | P.10.5 | 1 |
| Ö17 | Farklı milletlerin tarihlerinin toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme. | P.10.6 | 1 |
| Ö18 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. | P.14.3 | 1 |
| Ö19 | Farklı kaynaklardan elde edilen bilgileri bir araya getirerek yapılan araştırmaların evrensel etkileri ve hukuki sonuçlarını sentezleyebilme. | P.16.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Slavlar ve Rus Milletinin Ortaya Çıkışı ve Rus Coğrafyası |
| 2 | Knezlikler dönemi ve Kiev Knezliği |
| 3 | Rusların Kuman-Kıpçak, Peçenek, Hazar Türkleri ile mücadeleleri ve Hıristiyanlaşması |
| 4 | Moğol-Türk İstilası ve Rusya |
| 5 | Altınordu Devleti ve Rusya |
| 6 | Korkunç İvan Devri ve Rusya`nın Türk İllerine Doğru Genişlemesi |
| 7 | Romanovlar ve Rus İmparatorluğunun İlk Evresi |
| 8 | I. Petro ve Rusya`nın İmparatorluk Seviyesine Çıkışı - II. Katerina ve Dönemi |
| 9 | Osmanlı-Rus Savaşları |
| 10 | 1. Aleksander, 2. Nikola, 3. Aleksander, Aleksander Dönemi Gelişmeleri, Reformlar ve Tepkiler |
| 11 | Kafkasya'nın Coğrafi Sınırları, Siyasi Durumu, Etnik Yapısı, Sosyal Hayatı ve Dini Algısı |
| 12 | Ana Hatlarıyla Osmanlı – Kafkasya İlişkileri |
| 13 | 1905-1917 Devrimleri Zamanında Rusya, Sovyet Rusya'nın Kuruluşu, Osmanlı ile İlişkiler |
| 14 | 2. Dünya Savaşına Kadar Sovyet Rusya, Soğuk Savaştan Çözülmeye Sovyet Rusya |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Rusya Tarihi Başlangıçtan Günümüze, Nicholas V. RİASANOVSKY – Mark D. STEİNBERG, İnkılap Kitabevi, İstanbul 2011. |
| Ortaçağdan Sovyet Devrimine Rusya, Kezban Acar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2017 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P10 | P14 | P16 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri süreçleri bağlamında araştırabilme ve özümseyebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Olayları derinlemesine inceleyerek farklı bakış açılarıyla ilişki kurabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Farklı milletlerin değerleriyle benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö11 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö12 | Avrupa ve dünyanın farklı bölgelerindeki milletlerin genel tarihleriyle ilgili temel unsurları tanımlayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö13 | Farklı milletlerin tarihleri hakkındaki temel bilgileri açıklayabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö14 | Farklı milletlerin tarihlerini genel hatlarıyla ifade edebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö15 | Farklı milletlerin tarihlerini detaylı bir şekilde inceleyebilme ve kapsamlı bir anlayış geliştirebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö16 | Farklı milletlerin tarihleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları sentezleyebilme ve geniş bir perspektif sunabilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö17 | Farklı milletlerin tarihlerinin toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme. | - | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö18 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
| Ö19 | Farklı kaynaklardan elde edilen bilgileri bir araya getirerek yapılan araştırmaların evrensel etkileri ve hukuki sonuçlarını sentezleyebilme. | - | - | - | - | - | - | - | 3 |
