Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03330011 | İslam Tarihi | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Mustafa AKKUŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
İslam tarihinin sözlü, yazılı ve arkeolojik önemi olan kaynakların tasnifi; İslam öncesi Arap yarımadasında yaşayan kavimlerin kökeni; Arab-ı Aribe, Arab-ı Baide. Hz. Muhammed'in soyu, çocukluğu, gençliği ve Cahiliye döneminde Arabistan, Hz. Muhammed'in peygamberliği, I. ve II. Hicret.
Dersin Amacı
Hz. Muhammed'in hayatı, Onun bütün insanlığa peygamber olarak gönderilmesi, İslamiyet'in doğuşu, başta Arap yarımadası olmak üzere eski dünya kıtalarına yayılması, bu uğurda yapılan mücadeleler, İslam fetih hareketleri, bu fetih hareketleri sonucunda ve dört halife döneminde sosyal, siyasi ve ekonomik olayları incelemektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 4 |
P3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. | 5 |
P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | P.3.3 | 1 |
Ö3 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | P.5.1 | 1 |
Ö4 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | P.5.2 | 1 |
Ö5 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | P.5.3 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Arap Yarımadasının Fiziki Özellikleri - İslam Öncesinde Arap Yarımadasında Sosyal Yapı - İslam Öncesinde Arap Yarımadasında Siyasi ve İdari Yapı - Ekonomik Düşünce ve Kültürel Yapı |
2 | Mekke Dönemi İslami Tebliğin Aşamaları |
3 | Akabe Biatları - Hicret - Yahudilerle Yapılan Anlaşmalar, Ebva Gazvesi |
4 | Medine ve Civardaki Yahudilerle İlişkiler |
5 | Nahle- Bedir-Kaynuka Gazveleri - Uhud-Katan Seferleri - Raci Ve Bir-İ Mavne Faciası |
6 | Hendek-Kurayza-Mustalik Gazveleri- Hudeybiye Anlaşması, Elçilerin Gönderilmesi |
7 | Hayberin Fethi - Umretülkaza-Mute Savaşı - Mekkenin Fethi - Huneyn Gazası - Taifin Fethi |
8 | Tebuk Gazvesi - Veda Haccı - Hz. Muhammed`in Vefatı - Hz. Ebu Bekir`in Halife Seçilmesi - Usame Ordusu - Yalancı Peygamber Meselesi |
9 | Hz. Ebu Bekir Dönemi ve Ridde Savaşları |
10 | Hz. Ömer Dönemi ve Büyük Fetihler |
11 | Hz. Osman Dönemi ve İç Karışlıklılar |
12 | Hz. Ali Dönemi ve İç Savaşlar |
13 | Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin'in Durumları |
14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | İslam Toplumları Tarihi, Ira M. LAPİDUS, İletişim Yayınları, İstanbul 1998. |
Kısas-ı Enbiya, Peygamberler Tarihi, Ahmet Cevdet Paşa, İstanbul 1962-1963. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 4 | - | - |
Ö2 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | - | 3 | - |
Ö3 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi ile ilgili bilgileri tanıyabilme. | - | - | 4 |
Ö4 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihi hakkındaki bilgileri açıklayabilme. | - | - | 4 |
Ö5 | İslam, Selçuklu ve Osmanlı tarihlerinin özelliklerini karşılaştırarak aktarabilme. | - | - | 4 |