Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03320008 | İslam Öncesi Türk Kültür Tarihi | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 6 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hasan BAHAR |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Hasan BAHAR | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Kültürün tanımı, Türk kültürünü oluşturan temel unsurlar, Türk kültürünün genel özellikleri, Türk kültürünün İlk Çağları, Orhun Abideleri, Türkler'de dil ve yazı, bilim ve din, Türk sanatı, şehircilik.
Dersin Amacı
İslam Öncesi Orta Asya Türklerinin siyasi, iktisadi ve toplumsal hayatının incelenmesi, Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 5 |
P4 | Millî ve manevi kültür değerleri hakkında gerekli bilgiyi kazanabilme ve alanla ilgili bilgilerini başkalarına aktarabilme. | 1 |
P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 3 |
P14 | Türk dünyası ile Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenlerini tanımlayabilme ve bunların temel sorunlarını yorumlayabilme, rapor oluşturabilme ve çağdaş yöntemlerle çözüm üretebilme. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | P.1.3 | 1 |
Ö3 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. | P.4.2 | 1 |
Ö5 | Kültürel değerleri sentezleyerek farklı perspektiflerden sunabilme. | P.4.5 | 1 |
Ö6 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | P.7.1 | 1 |
Ö7 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | P.7.2 | 1 |
Ö8 | Farklı dönemlerden veya coğrafyalardan gelen verileri birleştirerek mukayeseli çalışmalar üretebilme. | P.7.5 | 1 |
Ö9 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenleriyle ilgili temel bilgilere sahip olma. | P.14.1 | 1 |
Ö10 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını açıklayabilme. | P.14.2 | 1 |
Ö11 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. | P.14.3 | 1 |
Ö12 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını yorumlayabilme. | P.14.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Türklerin İlk Anayurdu ve Yayılmaları, Orta Asyada Tabiat ve İklim Şartları, Orta Asyanın En Eski Kültürleri ve Türklerin Yayılma Safhaları, Türk Karakteri, Eski Türk Hayat Tarzı |
2 | Tarihte Türk Adı Türk Kültürünün Ortaya Çıkışı ve Türk Adının Anlamı Türklerin Göçleri ve Yayılma Alanları |
3 | İslam Öncesi Türk Kültürü, Bozkır Kültürü, Bozkır Kültürünün Esasları, Menşei Hakkında Görüşler |
4 | Sosyal Yapı: (Aile-Oguş, Urug-Soy, Bod-Boy, Bodun-Millet, İl-Devlet), Devleti Oluşturan Unsurlar: (İstiklal-Oksızlık, Ülke-Uluş, Halk-Kün, Kanun-Töre, Hükümranlık (Erklik), Kut Kavramı, Cihan Hakimiyeti Düşüncesi) |
5 | Türk Devletinde Teşkilat: Meclis-Toy, Hükümet, Hükümdar, Hatun, Veliahd, İkili Teşkilat, Çifte Krallık Meselesi, Diplomasi, Ordu, Eski Türk Ordusunun Özellikleri, Kullanılan Taktikler, Eski Türk Sporları, Adliye |
6 | Eski Türklerde Din: Din Kavramı, Totemcilik ve Şamanlık Meselesi, Eski Türk İnancı-Gök Tanrı ve Diğer Dinler |
7 | Eski Türklerde İktisadi Hayat: At ve Koyunun Önemi, Beslenme, Giyim-Kuşam, El Sanatları |
8 | Eski Türklerde Şehircilik, Türk Şehirleri, Ticaret, Tarım, Maliye |
9 | Eski Türklerde Edebi Kültür, Eski Türk Destanları ve Efsaneleri, Yazı, Orhun Abideleri ve Diğer Yazıtlar |
10 | Eski Türklerde Eğitim, Sanat ve Müzik, Zaman Hesabı-Takvim, Düşünce ve Ahlak |
11 | Kırgız Yenilgisinden Sonra Güneyde Kurulan Yeni Uygur Devletleri, Uygurlarda Sanat, Din ve Kültürel Hayat |
12 | Kırgızlar ve Türgişler ve Kültürel Hayatları |
13 | Oğuzlar ve Karluklar ve Kültürel Hayatları |
14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Türk Milli Kültürü, İbrahim KAFESOĞLU, Ötüken Yayınları, İstanbul 1997. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 15 | 45 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 22 | 22 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 180 | ||
Toplam Yük / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P4 | P7 | P14 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö2 | Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö3 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö4 | Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. | 1 | 5 | 1 | 2 |
Ö5 | Kültürel değerleri sentezleyerek farklı perspektiflerden sunabilme. | 1 | 5 | 1 | 2 |
Ö6 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. | 3 | 2 | 5 | 3 |
Ö7 | Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. | 3 | 2 | 5 | 3 |
Ö8 | Farklı dönemlerden veya coğrafyalardan gelen verileri birleştirerek mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 3 | 2 | 5 | 3 |
Ö9 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenleriyle ilgili temel bilgilere sahip olma. | 3 | 2 | 3 | 5 |
Ö10 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını açıklayabilme. | 3 | 2 | 3 | 5 |
Ö11 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. | 3 | 2 | 3 | 5 |
Ö12 | Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını yorumlayabilme. | 3 | 2 | 3 | 5 |