İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03320008 İslam Öncesi Türk Kültür Tarihi 1 Bahar 2 3+0+0 6 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hasan BAHAR
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hasan BAHAR - [email protected]
Dersin İçeriği
Kültürün tanımı, Türk kültürünü oluşturan temel unsurlar, Türk kültürünün genel özellikleri, Türk kültürünün İlk Çağları, Orhun Abideleri, Türkler'de dil ve yazı, bilim ve din, Türk sanatı, şehircilik.
Dersin Amacı
İslam Öncesi Orta Asya Türklerinin siyasi, iktisadi ve toplumsal hayatının incelenmesi, Tarihi süreç içinde edinilen kültürel değerlerin insan ve toplum yaşamına etkilerinin incelenmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. 5
P4 Millî ve manevi kültür değerleri hakkında gerekli bilgiyi kazanabilme ve alanla ilgili bilgilerini başkalarına aktarabilme. 1
P7 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. 3
P14 Türk dünyası ile Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenlerini tanımlayabilme ve bunların temel sorunlarını yorumlayabilme, rapor oluşturabilme ve çağdaş yöntemlerle çözüm üretebilme. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. P.1.1 1
Ö2 Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. P.1.3 1
Ö3 Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. P.1.4 1
Ö4 Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. P.4.2 1
Ö5 Kültürel değerleri sentezleyerek farklı perspektiflerden sunabilme. P.4.5 1
Ö6 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. P.7.1 1
Ö7 Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. P.7.2 1
Ö8 Farklı dönemlerden veya coğrafyalardan gelen verileri birleştirerek mukayeseli çalışmalar üretebilme. P.7.5 1
Ö9 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenleriyle ilgili temel bilgilere sahip olma. P.14.1 1
Ö10 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını açıklayabilme. P.14.2 1
Ö11 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. P.14.3 1
Ö12 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını yorumlayabilme. P.14.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Türklerin İlk Anayurdu ve Yayılmaları, Orta Asyada Tabiat ve İklim Şartları, Orta Asyanın En Eski Kültürleri ve Türklerin Yayılma Safhaları, Türk Karakteri, Eski Türk Hayat Tarzı
2 Tarihte Türk Adı Türk Kültürünün Ortaya Çıkışı ve Türk Adının Anlamı Türklerin Göçleri ve Yayılma Alanları
3 İslam Öncesi Türk Kültürü, Bozkır Kültürü, Bozkır Kültürünün Esasları, Menşei Hakkında Görüşler
4 Sosyal Yapı: (Aile-Oguş, Urug-Soy, Bod-Boy, Bodun-Millet, İl-Devlet), Devleti Oluşturan Unsurlar: (İstiklal-Oksızlık, Ülke-Uluş, Halk-Kün, Kanun-Töre, Hükümranlık (Erklik), Kut Kavramı, Cihan Hakimiyeti Düşüncesi)
5 Türk Devletinde Teşkilat: Meclis-Toy, Hükümet, Hükümdar, Hatun, Veliahd, İkili Teşkilat, Çifte Krallık Meselesi, Diplomasi, Ordu, Eski Türk Ordusunun Özellikleri, Kullanılan Taktikler, Eski Türk Sporları, Adliye
6 Eski Türklerde Din: Din Kavramı, Totemcilik ve Şamanlık Meselesi, Eski Türk İnancı-Gök Tanrı ve Diğer Dinler
7 Eski Türklerde İktisadi Hayat: At ve Koyunun Önemi, Beslenme, Giyim-Kuşam, El Sanatları
8 Eski Türklerde Şehircilik, Türk Şehirleri, Ticaret, Tarım, Maliye
9 Eski Türklerde Edebi Kültür, Eski Türk Destanları ve Efsaneleri, Yazı, Orhun Abideleri ve Diğer Yazıtlar
10 Eski Türklerde Eğitim, Sanat ve Müzik, Zaman Hesabı-Takvim, Düşünce ve Ahlak
11 Kırgız Yenilgisinden Sonra Güneyde Kurulan Yeni Uygur Devletleri, Uygurlarda Sanat, Din ve Kültürel Hayat
12 Kırgızlar ve Türgişler ve Kültürel Hayatları
13 Oğuzlar ve Karluklar ve Kültürel Hayatları
14 Genel Değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Türk Milli Kültürü, İbrahim KAFESOĞLU, Ötüken Yayınları, İstanbul 1997.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 15 45
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 22 22
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 180
Toplam Yük / 30 6
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P4 P7 P14
Ö1 Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5 1 2 3
Ö2 Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. 5 1 2 3
Ö3 Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. 5 1 2 3
Ö4 Millî ve manevi kültür değerlerini içselleştirebilme. 1 5 1 2
Ö5 Kültürel değerleri sentezleyerek farklı perspektiflerden sunabilme. 1 5 1 2
Ö6 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik olaylara ilişkin temel bilgilere sahip olma. 3 2 5 3
Ö7 Tarihî olayları ve bu olayların sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik yönlerini açıklayabilme. 3 2 5 3
Ö8 Farklı dönemlerden veya coğrafyalardan gelen verileri birleştirerek mukayeseli çalışmalar üretebilme. 3 2 5 3
Ö9 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenleriyle ilgili temel bilgilere sahip olma. 3 2 3 5
Ö10 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını açıklayabilme. 3 2 3 5
Ö11 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunları hakkında rapor oluşturabilme. 3 2 3 5
Ö12 Türk dünyası ve Türkiye'nin çevresindeki toplulukların sorunlarını yorumlayabilme. 3 2 3 5