Tarih
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03320007 | Tarih Felsefesi | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 6 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Sunum, soru-cevap, tartışma ve değerlendirme. |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM | C-133 | [email protected] | 7648 | Perşembe 10:00-11.30 ve 13:00-14.30 |
Dersin İçeriği
Tarihî olay ve belgelere göre tarih yazmanın anlamı, tarihî olay ve sebeplerini bilme imkanı, bu olayların objektif olarak analiz edilmesi ve değerlendirilmesi vb. Tarih konusunda geçmişten beri bilinen felsefî yaklaşımlar vb.ni bilip bunları tarihî anlayışa taşıyabilmek için felsefi düşünce içinde Tarih Felsefesinin yeri, felsefî düşünüş, Tarih ve Tarih Felsefesinin ne olduğu, ortaya çıkışı, çağlar itibariyle Tarih ve Tarih Felsefesi anlayışları, bu anlayışlarla ilgili düşünür ve tarihçiler, ilgili Tarih Felsefesi akımları ve tarihî olayları felsefi sorunlar açısından yorumlama, bu olayların gerisinde hangi kanunların olduğunu açıklama.
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencilerin tarihin felsefenin konusu olmasını, tarihe felsefi yaklaşımın niteliklerini öğrenmelerini; tarih felsefesinin ortaya çıkışına kaynaklık eden temel paradigma değişimini kavramalarını ve 18. yüzyıldan günümüze belli başlı tarih felsefelerini tanımalarını amaçlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. | 4 |
P3 | Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. | 4 |
P4 | Millî ve manevi kültür değerleri hakkında gerekli bilgiyi kazanabilme ve alanla ilgili bilgilerini başkalarına aktarabilme. | 3 |
P5 | İslam, Selçuklu, Osmanlı tarihi ve kaynakları hakkında gerekli donanıma sahip olma ve bunların özellikleri ile zamana bağlı değişim süreçlerini açıklayabilme, karşılaştırabilme ve gösterebilme. | 4 |
P6 | Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahip olma ve alanla ilgili çalışmaları ferdî veya ekip hâlinde yürütebilme. | 5 |
P7 | Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. | 4 |
P12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirme; alandaki ve aynı zamanda ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilme ve bilgilerini sürekli güncelleyebilme. | 3 |
P14 | Türk dünyası ile Türkiye'nin çevresindeki toplulukların kökenlerini tanımlayabilme ve bunların temel sorunlarını yorumlayabilme, rapor oluşturabilme ve çağdaş yöntemlerle çözüm üretebilme. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Tarih alanındaki bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri bir araya getirerek yeni çözüm yolları üretebilme. | P.1.5 | 1 |
Ö4 | Tarih alanında edindiği bilgilerle toplumsal olayları çözümleme yaparak yorumlayabilme. | P.1.6 | 1 |
Ö5 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | P.3.1 | 1 |
Ö6 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | P.3.3 | 1 |
Ö7 | Olayları derinlemesine inceleyerek farklı bakış açılarıyla ilişki kurabilme. | P.3.4 | 1 |
Ö8 | Farklı disiplinlerden gelen bilgileri birleştirebilme ve yeni bakış açıları geliştirebilme. | P.3.5 | 1 |
Ö9 | Kültürel değerleri sentezleyerek farklı perspektiflerden sunabilme. | P.4.5 | 1 |
Ö10 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | P.5.5 | 1 |
Ö11 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | P.5.6 | 1 |
Ö12 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | P.6.2 | 1 |
Ö13 | Tarihî olayları farklı açılardan bağlantı kurarak analiz edebilme. | P.7.4 | 1 |
Ö14 | Tarih alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek çalışmalar arasında karşılaştırma yapabilme. | P.12.4 | 1 |
Ö15 | Farklı bilgi kaynaklarından gelen yeni gelişmeleri bir araya getirerek geniş bir bakış açısı oluşturabilme. | P.12.5 | 1 |
Ö16 | Bilgilerini sürekli güncel tutarak yeni bilgileri eleştirebilme. | P.12.6 | 1 |
Ö17 | Çağdaş yöntemleri kullanarak sorunlara çözüm üretebilme ve yeni yaklaşımlar geliştirebilme. | P.14.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Felsefî bakış açısı ve Tarih Felsefesinin Felsefe içindeki yeri, Felsefe Hakkında Genel bilgi. anlamı. tanımları vb. |
2 | Tarihin Yapısı, Konusu, Metodu, Amacı vb. Bilimler arasında tarihin yeri, |
3 | Tarih Felsefesi nedir ve Sorunları nelerdir? Bilimler arasında tarihin yeri, |
4 | Tarih Felsefesinin Ortaya Çıkışı, Antikçağ Yunan Tarih Anlayışı (Sofistler, Herodotos, Thukydides, Platon), |
5 | Platon ve Aristoteles'in Felsefe Sistemlerini Antikçağ Yunan kültüründeki theoria-historia Karşıtlığıyla İlişkilendirmek. Orta Çağ Avrupa Kültürünün ve felsefesinin temel özellikleri. |
6 | Hıristiyan tarih düşüncesi ve tarihçilik, ilk tarih filozofu Augustinus; Orta Çağ İslam düşüncesinin temel özellikleri, İbni Haldun ve Mukaddime, İbni Haldun'un Tarih Felsefesi. |
7 | Vize Sınavı |
8 | Platon ve Aristoteles'in Felsefe Sistemlerini Antikçağ Yunan kültüründeki theoria-historia Karşıtlığıyla İlişkilendirmek. |
9 | Rönesans ve Yeni Çağda Avrupa'da bilginin tarihi, 17. Yüzyıl akılcılık, Descartes ve tarihe bakışı, Aydınlanme dönemi kültür ve felsefesi, Vico, Tarih Felsefesi tabirini ilk kullanan Voltaire. |
10 | Aydınlanma felsefesinde ilerme ideası ve evrensel tarih ve ilerleme anlayışı, Herder'in evrensel tarih düşüncesi. |
11 | 19. yüzyıl Alman İdealizmi ve Tarih Metafiziği Fichte ve Schellin, Hegel, tarihsel gelişimin diyalektik ilkesi. |
12 | Marx'ın tarih tasarımı ve Marksist tarih kuramı, Pozitivist tarih kuramı ve Yeni Pozitivistler (Neo-pozitivizm). |
13 | Tarih Felsefesi eleştirileri: İdealizm ve Materyalizm karşıtı Tarih Felsefeleri (Kierkegaard, Schopenhauer, Nietzsche, Burckhardt). |
14 | Günümüz Tarih Felsefi ve problemlerine Bakış: 1. Tarihselcilik-Tarihisicilik Tartışmaları. 2. Döngüsellik-Çizgiselcilik tartışmaları. 3. Tarihte zorunluluk-Olumsalcılık tartışmaları. 4. Çağdaş Post-modern tarih anlayışı. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | ÇEVİK, Mustafa, Tarih Felsefesi, Ankara: Anı Yayıncılık, 2014. |
Hegel, Tarih Felsefesi, Çv. Aziz Yardım, İstanbul: İdea Yayınları, 3. Baskı. | |
ÖZLEM, Doğan, Tarih Felsefesi, İstanbul: Inkılap Yayınları, 2004. | |
BIÇAK, Ayhan, Tarih Felsefesi, İstanbul: Dergah Yayınları, 2015. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 6 (%) |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 54 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 26 | 26 |
Diğer | 2 | 13 | 26 |
Toplam İş Yükü: | 180 | ||
Toplam Yük / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P12 | P14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Tarih alanındaki bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri bir araya getirerek yeni çözüm yolları üretebilme. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Tarih alanında edindiği bilgilerle toplumsal olayları çözümleme yaparak yorumlayabilme. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Tarihî olaylar ve sosyal gelişmeler hakkındaki temel bilgilere erişebilme. | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Tarihle ilgili olayları tartışabilme ve konuyla ilgili çalışma hazırlayabilme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Olayları derinlemesine inceleyerek farklı bakış açılarıyla ilişki kurabilme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö8 | Farklı disiplinlerden gelen bilgileri birleştirebilme ve yeni bakış açıları geliştirebilme. | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Kültürel değerleri sentezleyerek farklı perspektiflerden sunabilme. | - | - | 3 | - | - | - | - | - |
Ö10 | Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. | - | - | - | 3 | - | - | - | - |
Ö11 | Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö12 | Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö13 | Tarihî olayları farklı açılardan bağlantı kurarak analiz edebilme. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö14 | Tarih alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek çalışmalar arasında karşılaştırma yapabilme. | - | - | - | - | - | - | 3 | - |
Ö15 | Farklı bilgi kaynaklarından gelen yeni gelişmeleri bir araya getirerek geniş bir bakış açısı oluşturabilme. | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö16 | Bilgilerini sürekli güncel tutarak yeni bilgileri eleştirebilme. | - | - | - | - | - | - | 3 | - |
Ö17 | Çağdaş yöntemleri kullanarak sorunlara çözüm üretebilme ve yeni yaklaşımlar geliştirebilme. | - | - | - | - | - | - | - | 4 |