İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Tarih Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03310003 Tarih Metodolojisi 1 Güz 1 3+0+0 6 6
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Ders kaynak kitap ve makalelerden yararlanılarak interaktif bir şekilde gerçekleştirilmekte. öğrenci odaklı bir eğitim metodolojisi benimsenmektedir.
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Ön koşul yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Şerife ÖZKAN NESİMİOĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Şerife ÖZKAN NESİMİOĞLU C-206 [email protected] 7582
Dersin İçeriği
Tarihin amacı ve faydası, tarihî kaynakların tasnifi ve tenkidi, bilimsel çalışmaya giriş, eser hazırlama ve kaleme alma yöntemleri. Örnek bilimsel çalışmalar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere günümüz tarih yazıcılığını etkileyen metodolojik, ideolojik ve kavramsal çerçeveleri tanıtmak ve tarih yazıcılığının içinden geçtiği süreçleri ve dönüm noktalarını incelemektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Tarih alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bu bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilme, çözümleyebilme ve uygulayabilme. 3
P3 Tarihî olayları ve sosyal gelişmeleri araştırabilme, tartışabilme ve farklı disiplinlerle bağlantı kurarak analiz edebilme. 5
P6 Tarih metodolojisi bilgisiyle, eleştirel düşünme, yorumlama ve değerlendirebilme becerilerine sahip olma ve alanla ilgili çalışmaları ferdî veya ekip hâlinde yürütebilme. 5
P7 Tarihle ilgili sosyal, siyasi, kültürel ve iktisadi olayları tanımlayabilme, analiz edebilme ve mukayeseli çalışmalar üretebilme. 5
P8 Tarih alanının gerektirdiği modern bilişim teknolojileri ile iletişim araçlarını etkin bir şekilde kullanabilme ve kendini Türkçe sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme. 4
P16 Tarihî olaylar hakkında yapılan araştırmaların evrensel ve toplumsal etkileri ile hukuki sonuçları konusunda farkındalık kazanabilme. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. P.1.1 1
Ö2 Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. P.1.2 1
Ö3 Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. P.1.3 1
Ö4 Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. P.1.4 1
Ö5 Osmanlı arşiv belgelerini ve türlerini tanıyabilme. P.2.1 1
Ö6 Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. P.2.2 1
Ö7 Arşiv kaynaklarının bilimsel çalışmalara katkısını eleştirebilme. P.2.6 1
Ö8 Farklı disiplinlerden gelen bilgileri birleştirebilme ve yeni bakış açıları geliştirebilme. P.3.5 1
Ö9 Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. P.5.4 1
Ö10 Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. P.5.5 1
Ö11 Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. P.5.6 1
Ö12 Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. P.6.1 1
Ö13 Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. P.6.2 1
Ö14 Tarih çalışmalarını bireysel veya ekip içinde uyum hâlinde yürütebilme. P.6.3 1
Ö15 Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme. P.6.4 1
Ö16 Bağımsız veya takım hâlindeyken farklı kaynakları bir araya getirerek tarih çalışmalarına yenilik getirebilme. P.6.5 1
Ö17 Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmaların kalitesini değerlendirebilme ve sonuçları özetleyerek çalışmaları geliştirebilme. P.6.6 1
Ö18 Tarihle ilgili yapılan sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik çalışmaların yöntemlerini ve eksikliklerini eleştirebilme. P.7.6 1
Ö19 Alanla ilgili bilişim teknolojilerinin ve iletişim araçlarının gerekliliğini kavrayabilme. P.8.2 1
Ö20 Farklı iletişim araçlarını bir araya getirerek etkili iletişim stratejileri oluşturabilme ve sunabilme. P.8.5 1
Ö21 Türkçe sözlü ve yazılı olarak kendini etkili bir şekilde ifade edebilme ve iletişim becerilerini geliştirme. P.8.6 1
Ö22 Avrupa ve dünyanın farklı bölgelerindeki milletlerin genel tarihleriyle ilgili temel unsurları tanımlayabilme. P.10.1 1
Ö23 Farklı milletlerin tarihleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları sentezleyebilme ve geniş bir perspektif sunabilme. P.10.5 1
Ö24 Farklı milletlerin tarihlerinin toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme. P.10.6 1
Ö25 Farklı disiplinlerle iş birliği kurarak yeni bilgileri çalışmalara uygulayabilme. P.12.3 1
Ö26 Türkiye'nin dünya tarihi içerisindeki konumunu tahlil edebilme. P.15.4 1
Ö27 Çalışmalarda bilimsellik ve özgünlük ilkelerini gözetebilme. P.16.3 1
Ö28 Farklı kaynaklardan elde edilen bilgileri bir araya getirerek yapılan araştırmaların evrensel etkileri ve hukuki sonuçlarını sentezleyebilme. P.16.5 1
Ö29 Çıkar çatışması, intihal gibi akademik üretim ihlallerini alanıyla ilgili değerlendirebilme. P.16.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tarihin Anlamı, Konusu, Faydası
2 Tarih Telakkileri
3 Tarihin Faydalandığı Bilimler
4 Mesleki Etik ve Sorumluluk Bilinci (I)
5 Mesleki Etik ve Sorumluluk Bilinci (II)
6 Tarihin Kaynakları, Kaynakların Tasnifi, Kaynakların Tenkidi, Dış Tenkit, İç Tenkit
7 Eserin Hazırlık Aşaması, Konunun Tespiti, Sınırlarının Çizilmesi, Bibliyografyanın Tespiti ve Toplanması
8 Arşiv Malzemesinin Tespiti ve Toplanması, Maddi ve Sözlü Malzemenin Tespiti
9 Eserin Kaleme Alınması, Notların Tasnifi
10 Yazma (I) (İlk Kaleme Alış)
11 Yazma (II) (Dipnot Alma Şekilleri)
12 Eserin Basımı (I) Düzenleme, Düzeltme
13 Eserin Basımı (II) Dizin, İçindekiler ve Kapağın Grafik ve Tasarımı
14 Makale ve Bildiri Hazırlama
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Tarihte Usul, Zeki Velidi TOGAN, Enderun Kitabevi, İstanbul.
Tarih İçin Metodoloji, Ed.Ahmet Şimşek
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Ödev - -
Sunum - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 22 22
Diğer 6 2 12
Toplam İş Yükü: 180
Toplam Yük / 30 6
Dersin AKTS Kredisi: 6
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P5 P6 P7 P8 P10 P12 P15 P16
Ö1 Tarih alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5 - - - - - - - - - -
Ö2 Tarih alanındaki bilgilerini eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında ifade edebilme. - - - - - - - - - - -
Ö3 Tarih alanındaki bilgilerini çalışmalarına uygulayabilme. 5 - - - - - - - - - -
Ö4 Bilgiyi derinlemesine inceleme ve farklı bağlamlarda analiz edebilme. 5 - - - - - - - - - -
Ö5 Osmanlı arşiv belgelerini ve türlerini tanıyabilme. - - - - - - - - - - -
Ö6 Tarihî metinleri okuyabilme ve içeriğini açıklayabilme. - - - - - - - - - - -
Ö7 Arşiv kaynaklarının bilimsel çalışmalara katkısını eleştirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö8 Farklı disiplinlerden gelen bilgileri birleştirebilme ve yeni bakış açıları geliştirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö9 Tarihî dönemler ile farklı zaman dilimlerindeki milletler veya kültürleri arasında bağ kurabilme. - - - - - - - - - - -
Ö10 Tarihî dönemlerin özelliklerini ve zamana bağlı değişim süreçlerini tahlil edebilme ve gösterebilme. - - - 2 - - - - - - -
Ö11 Tarihî dönemlerin ve kaynakların toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerine eleştiriler getirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö12 Tarih metodolojisi ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olma. - - - - - - - - - - -
Ö13 Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirebilme ve bu bağlamda tarihsel konuları ifade edebilme. - - - - - - - - - - -
Ö14 Tarih çalışmalarını bireysel veya ekip içinde uyum hâlinde yürütebilme. - - - - - - - - - - -
Ö15 Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmalar arasındaki ilişkileri ortaya koyabilme. - - - - - - - - - - -
Ö16 Bağımsız veya takım hâlindeyken farklı kaynakları bir araya getirerek tarih çalışmalarına yenilik getirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö17 Tarih metodolojisi bilgisiyle araştırmaların kalitesini değerlendirebilme ve sonuçları özetleyerek çalışmaları geliştirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö18 Tarihle ilgili yapılan sosyal, siyasi, kültürel ve ekonomik çalışmaların yöntemlerini ve eksikliklerini eleştirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö19 Alanla ilgili bilişim teknolojilerinin ve iletişim araçlarının gerekliliğini kavrayabilme. - - - - - - 4 - - - -
Ö20 Farklı iletişim araçlarını bir araya getirerek etkili iletişim stratejileri oluşturabilme ve sunabilme. - - - - - - - - - - -
Ö21 Türkçe sözlü ve yazılı olarak kendini etkili bir şekilde ifade edebilme ve iletişim becerilerini geliştirme. - - - - - - - - - - -
Ö22 Avrupa ve dünyanın farklı bölgelerindeki milletlerin genel tarihleriyle ilgili temel unsurları tanımlayabilme. - - - - - - - - - - -
Ö23 Farklı milletlerin tarihleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları sentezleyebilme ve geniş bir perspektif sunabilme. - - - - - - - - - - -
Ö24 Farklı milletlerin tarihlerinin toplumsal, kültürel ve tarihsel etkilerini yorumlayabilme ve değerlendirebilme. - - - - - - - - - - -
Ö25 Farklı disiplinlerle iş birliği kurarak yeni bilgileri çalışmalara uygulayabilme. - - - - - - - - 4 - -
Ö26 Türkiye'nin dünya tarihi içerisindeki konumunu tahlil edebilme. - - - - - - - - - 4 -
Ö27 Çalışmalarda bilimsellik ve özgünlük ilkelerini gözetebilme. - - - - - - - - - - -
Ö28 Farklı kaynaklardan elde edilen bilgileri bir araya getirerek yapılan araştırmaların evrensel etkileri ve hukuki sonuçlarını sentezleyebilme. - - - - - - - - - - -
Ö29 Çıkar çatışması, intihal gibi akademik üretim ihlallerini alanıyla ilgili değerlendirebilme. - - - - - - - - - - -