Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| SHS411 | Çok Kültürcü Sosyal Hizmet | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 3 | 3 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bu derste çok kültürlülük, ırk, etnisite ve kimlik kavramlarına açıklık getirilir. Derste çokkültürcü sosyal hizmetin kuramsal esinleri, çokkültürcü sosyal hizmet mülakat teknikleri, sosyal hizmette yerel perspektifler, sosyal bilimlerde kültürel dönemeç tartışmaları ayrıntılı bir şekilde ele alınır.
Dersin Amacı
Kültürel çeşitliliğe sahip bir ortamda sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirebilmek için gereken bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
| P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 4 |
| P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
| P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P6 | Alanına özgü bilimsel araştırma yapma becerisine sahiptir. | 3 |
| P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
| P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P | 4 | |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 4 |
| P | 4 | |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 4 |
| P13 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilme. | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin genel işlenişi, amaç ve beklentilerle ile ilgili tartışma, temel kavramlar: kültür, kültürel çeşitlilik, çokkültürlülük, çokkültürcülük vb. |
| 2 | Kültür, sosyal antropoloji ve sosyal hizmet, kimlik |
| 3 | Kültürel duyarlılık, kültürel yeterlilik, sosyal hizmet uygulamasında kültürel olarak yetkin olmak |
| 4 | Çokkültürcü Sosyal Hizmet Uygulamasında bilgi, beceri ve değer temeli (I) |
| 5 | Çokkültürcü Sosyal Hizmet Uygulamasına eleştirel bir bakış (ABD, Kanada örneği) |
| 6 | Geert Hofstede'nin kültürel boyut teorisi ve Çokkültürlü toplulukların sorunlarını anlama |
| 7 | Arasınav |
| 8 | Farklı sosyokültürel gruplarla çalışmada çeşitli yaklaşımlar (Baskı karşıtı uygulama, radikal sosyal hizmet, ırkçılık karşıtı uygulama, ayrımcılık karşıtı uygulama) |
| 9 | Göçmen birey ve gruplarla sosyal hizmet uygulamaları |
| 10 | Gordon Allport'un toplumsal temas hipotezi, Nefret söylemi, Eleştirel söylem analizi, medyada ötekileştirici dil |
| 11 | Farklı sosyokültürel gruplara yönelik sosyal içerme modeli örneği (Konya Tatlıcak Mahallesi örneği) |
| 12 | Romanlar üzerine sosyolojik bir araştırma (Kocaeli örneği) |
| 13 | Avrupa'da Türkofobi, İslamofobi, Türk öğrencilerin yaşadıkları uyum ve eğitim sorunları (Almanya ve Viyana örnekleri) |
| 14 | Sosyal dışlanmayla mücadele ve dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. Boz, A. N. (2019). Türkiye'deki Sosyal Hizmet Eğitiminde Kültürel Yetkinliğin İncelenmesi, Academic Researches in Social Sciences and Humanities (içinde). Edt: Mehmet Dalkılıç (s. 10-31), Ankara: Gece Akademi. |
| Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2017) Konya'da Yaşayan Suriyeliler: Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya. | |
| Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Suriyeli Çocukların Eğitim Durumu Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya. | |
| Alptekin, K., Sili, A., Yılmazçoban, A.M., Ustabaşı, D. (2013). Kentsel dönüşüm eşiğinde bir algı araştırması: Yeni Mahalle örneği (Konya). KTO Karatay Üniversitesi Yayını, yayın no: 1, Konya: Dizgi Ofset. | |
| Alptekin, K., Ulutaş Akarçay, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Konya'da geçici koruma altında yaşayan Suriyeliler üzerine bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18 (40/2), 87-114. | |
| Anık, M. (2012). Kimlik ve Çokkültürcülük Sosyolojisi. Açılım Kitap | |
| Aydın, M. (2006). Güncel kültürde temel kavramlar. İstanbul: Açılım Kitabevi. Giddens, A. (2000). Sosyoloji. H. Özel ve C. Güzel (Çevirenler). Ankara: Ayraç Yayınevi. Kirmayer, J. (2003). Psikoterapi ve kültürel kişi kavramı. K. Sayar (Yayına Hazırlayan), Kültür ve ruh sağlığı: Küreselleşme koşullarında kültürel psikiyatri (ss. 33-55). İstanbul: Metis Yayınları. | |
| Genç, Y., Ustabaşı Gündüz, D. (2015). Roman Çocuklarının Topluma Entegre Olmalarında Eğitimin Katkısı, Uluslararası Roman Sorunları Çalıştayı, Kocaeli. | |
| Özgür, Ö. (2010). Çokkültürcü sosyal hizmet: eleştirel bir bakış. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(2), 89-104. | |
| Özgür, Ö. (2014). Çokkültürcü Sosyal Çalışma. SABEV | |
| Sue, D. W. (2006). Multicultural Social Work Practice. Wiley. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | 2 | 10 (%) |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 7 | 1 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 97 | ||
| Toplam Yük / 30 | 3,23 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 | ||
