Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
SH401 | Sosyal Politika ve Planlama | 4 | Güz | 7 | 3+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sosyal politika tarihi, sosyal politika ve sosyal refah arasındaki ilişki, sosyal politika geliştirme, sosyal politika analizi, etki değerlendirmesi, sosyal politikanın sosyal hizmet uygulaması için önemi, sosyal hizmet uzmanlarının sosyal politikalardaki rolü ve işlevi, Planlama: planlama türleri ve yaklaşımları, Türkiye'deki planlama çalışmaları.
Dersin Amacı
Bu derste, sosyal politika disiplininin konusu, sosyal politikanın hedefleri, sosyal politikanın araçları, sosyal hizmet açısından sosyal politikanın anlamı, sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisinin tarihsel arka planı ve sosyal hizmet sosyal politika ilişkisi ve sosyal hizmette planlama konularının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 4 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 3 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | P.2.3 | 6 |
Ö2 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | P.5.3 | 6 |
Ö3 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 5 |
Ö4 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | P.11.2 | 1 |
Ö5 | Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). | P.11.3 | 1 |
Ö6 | Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. | P.11.4 | 6 |
Ö7 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 5 |
Ö8 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin genel işlenişi, amaç ve beklentilerle ile ilgili tartışma, Sosyal politikanın konusu ve temel kavramlar: politika, sosyal politika, sosyal refah, sosyal sorun |
2 | Sosyal politikanın doğuşuna ortam hazırlayan gelişmeler, modern bir olgu olarak sosyal politikanın doğuşu, sosyal politikada eleştirel yaklaşımlar, sosyal politikanın temel amacı, sosyal politikanın hedefleri: sosyal adalet, sosyal bütünleşme, sosyal barış, sosyal demokrasi, sosyal denge, sosyal gelişme. Toplumsal gelişme ve sosyal kalkınmanın genel hatları, sosyal kalkınma göstergeleri. |
3 | Refah devletinin doğuşu ve tarihsel gelişimi, refah devleti ve sosyal politika ilişkisi, sosyal politika ve sosyal hizmet ilişkisi, Türkiye'de sosyal politikaların kurgulanışı. |
4 | Refahın üretimi ve sunumu, Sosyal politika aktörleri: devlet, yerel yönetim, aile, piyasa, sivil toplum kuruluşları. Sosyal politikaların koordinasyonu ve kurumsal yapının bütüncül hale getirilme çabası, uluslararası sosyal politika |
5 | Neoliberal ekonomi politikaları, yeni kamu yönetimi ve sosyal hizmetlere yansıması (riskler ve belirsizlikler bağlamında yeni sosyal hizmet yönetimi) |
6 | Refah devleti sınıflandırmaları, refah devleti modellerinin toplumsal cinsiyet, defamilizasyon, dekomüdifikasyon bakımından değerlendirilmesi ve Türkiye'nin refah sınıflandırmalarındaki konumunun değerlendirilmesi |
7 | Ara Sınav |
8 | Planlama, planlama tipolojileri, planlama süreçleri, planlamaya katılım ve uygulama, Türkiye'de planlama örnekleri ve sosyal etki analizi |
9 | Sosyal dışlanma: türleri ve nedenleri, ayrımcılık ve türleri, sosyal içerme politikaları |
10 | Gelir dağılımı, yoksulluk, istihdam ve hedefleme mekanizmaları |
11 | Kentleşme sorunları ve göç alanında sosyal politika uygulamaları |
12 | Yaşlı ve engelli refahı alanında sosyal politika uygulamaları |
13 | Kadın, çocuk ve gençlik refahı alanında sosyal politika uygulamaları |
14 | Türkiye'de sosyal politika planlamasına ihtiyaç duyulan alanlar ile sosyal etki üzerine tartışma, dersle ilgili dönütlerin alınması ve genel değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Alcock, P., May, M., Rowlingson, K. (2011). Sosyal politika: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
Buğra, A., Keyder, Ç. (2013). Sosyal Politika Yazıları. Ankara: İletişim Yayınları. | |
Danış, M. Z. (2007). Sosyal hizmet mesleği ve disiplininde sosyal politikanın yeri ve önemi, Toplum ve Sosyal Hizmet, 18(2),78-95. | |
Güven, H. S. (1995). Türkiye'de Sosyal Planlama. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları. | |
Karagöl, E.T., Develi, A. (2019). Sosyal Politika Teori, Politika ve Uygulamalar. Kocaeli: Umuttepe Yayınları. | |
Koray, M. (2008). Sosyal Politika. Ankara: İmge Kitabevi. | |
Şenkal, A. (2005). Küreselleşme Sürecinde Sosyal Politika. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım. | |
Taşçı, F. (2016). Türkiye'de Sosyal Politika Aktörleri: Zemin ve Uygulama. Ankara: Nobel Yayın. | |
Taşçı, F. (2017). Türkiye'de sosyal politika ve dönüşüm: zihniyet, aktörler, uygulamalar. SETA. | |
Ustabaşı Gündüz, D. (2019). Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet İlişkisi, Sosyal Politika: Teori, Politika ve Uygulamalar (içinde). Edt: Erdal Tanas Karagöl ve Abdülkadir Develi. (s. 57-74), Kocaeli: Umuttepe Yayınları. | |
10 Ustabaşı Gündüz, D. (2017). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Sosyal Hizmet Yönetimine Yansımaları, Sosyal Hizmeti Yeniden Düşünmek Sosyal Çalışma Üzerine Eleştirel Tartışmalar (içinde). Edt: Tahir Emre Gencer ve İbrahim Cılga. (s. 171-187), Ankara: Nika Yayınevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 1 | 40 (%) |
Sunum | 1 | 25 (%) |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | 1 | 5 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 40 | 40 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 146 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,87 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P5 | P11 | P12 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | 3 | 3 | 4 | 4 |
Ö2 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | 4 | 4 | 5 | 3 |
Ö3 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | 4 | 4 | 4 | 3 |
Ö4 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | 3 | 4 | 4 | 4 |
Ö5 | Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö6 | Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö7 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö8 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | 4 | 4 | 4 | 4 |