İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99300006 Araştırma Yöntemleri 2 Güz 3 3+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Abdullah TOPCUOĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Abdullah TOPCUOĞLU C-129 [email protected] 7954
Dersin İçeriği
Ders, bilimsel araştırmanın temel dayanakları ve kavramları; araştırma türleri (modelleri), sosyal hizmette araştırmanın önemi, bilimsel araştırma süreci ve bilimsel araştırmalarda etik konularını içermektedir. Dersin ağırlık noktasını kuşkusuz bilimsel araştırma süreci oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde; araştırma problemin tanımlanması, araştırmanın amacı ve alt amaçları literatür tarama, yöntemin tasarlanması (araştırma modeli, evren ve örneklem, veri toplama teknikleri, geçerlik ve güvenirliğin ölçümü; verilerin işlenmesi), bulgular, tartışma, sonuç, öneriler ve bilimsel araştırma raporunun hazırlanması konularına yer verilmektedir.
Dersin Amacı
Sosyal hizmet öğrencilerine teorik düzeyde bilimsel araştırmanın temel kavramlarını süreç, yöntem ve tekniklerini öğretmek bu dersin temel amacıdır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 3
P6 Alanına özgü bilimsel araştırma yapma becerisine sahiptir. 4
P7 Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsani hizmet örgütlerindeki yönetim uygulamalarını etkinlik ve verimlilik açısından sosyal hizmet bakış açısıyla değerlendirir. P.2.6 1
Ö2 Sosyal hizmet araştırmalarında kullanılan temel kavramları ve yöntemleri tanımlar. P.6.1 1
Ö3 Sosyal hizmet araştırmalarının uygulamalara, politikalara ve programlara nasıl katkı sağladığını açıklar. P.6.2 1
Ö4 Sosyal hizmet literatürünü ve araştırma bulgularını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. P.6.6 1
Ö5 Sosyal hizmette kullanılan bilişim teknolojilerini tanımlar. P.7.1 1
Ö6 Bilgi teknolojilerinin sosyal hizmet alanındaki gelişimini izleyip analiz eder. P.7.4 1
Ö7 Bilgi teknolojilerini kullanarak kişisel ve mesleki hedeflerini tasarlar. P.7.5 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma ve derse oryantasyon
2 Sosyal hizmette araştırmanın yeri ve önemi. Bilim ve bilimle ilgili kavramlar. Bilimin özellikleri
3 Bilim ve araştırma. Bilimsel yöntem. Bilimsel tutum ve davranışlar
4 Araştırma tanımı, türleri ve aşamaları. Araştırmanın temel nitelikleri ve araştırmaya karşı bazı yanlış tutumlar.
5 Sosyal hizmette nicel ve nitel araştırmanın kullanımı
6 Araştırmanın amacı, problemi ve literatür taramanın temel ilkeleri
7 Ara Sınav
8 Araştırma Yönteminin tasarlanması, araştırma modelleri
9 Evren ve Örneklem
10 Veri Toplama süreci, veri toplama araçları ve verilerin analizi
11 Bulgular, tartışma, sonuç ve öneriler
12 Araştırma Önerisinin planlanması ve araştırma raporunun yazılması, eklerin düzenlenmesi ve kaynakça gösterimi.
13 Sosyal hizmet araştırmasında etik konular
14 Araştırma Önerilerinin İncelenmesi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar İslamoğlu.H. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul. Beta Yayınları.
Karasar N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara. Nobel Yayınevi.
Yıldırım, A., Şimşek H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Seçkin Kitabevi.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 21 21
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P6 P7
Ö1 İnsani hizmet örgütlerindeki yönetim uygulamalarını etkinlik ve verimlilik açısından sosyal hizmet bakış açısıyla değerlendirir. 3 - -
Ö2 Sosyal hizmet araştırmalarında kullanılan temel kavramları ve yöntemleri tanımlar. - 5 -
Ö3 Sosyal hizmet araştırmalarının uygulamalara, politikalara ve programlara nasıl katkı sağladığını açıklar. - 4 -
Ö4 Sosyal hizmet literatürünü ve araştırma bulgularını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. - 3 -
Ö5 Sosyal hizmette kullanılan bilişim teknolojilerini tanımlar. - - 5
Ö6 Bilgi teknolojilerinin sosyal hizmet alanındaki gelişimini izleyip analiz eder. - - 3
Ö7 Bilgi teknolojilerini kullanarak kişisel ve mesleki hedeflerini tasarlar. - - 4