İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99300003 Felsefeye Giriş 1 Güz 1 3+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, soru-cevap, tartışma,
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hüsamettin ERDEM C-133 [email protected] 7648
Dersin İçeriği
Bu derste eleştirel düşünmenin önemi ve felsefenin ana sorunları üzerinde odaklanılmaktadır. Derste öncelikle felsefenin bireye ve topluma sağladıkları katkı, bilimle, dinle ve sanatla ilişkisi, felsefe bilgisinin özellikleri, eleştirel düşünce kavramı, olayların ve olguların eleştirel bir görüşle analiz edilmesi ve sentezlenmesi üzerinde durulacaktır. Daha sonra varoluş, insanın değeri, ahlak ve etik, meslek adamı olmak ve sosyal hizmet uzmanlarının karşılaşabilecekleri kimi sorunların çözümünde felsefenin ve eleştirel düşünmenin rolü üzerine tartışmalar yürütülecektir.
Dersin Amacı
Öğrencilerin felsefi soru ve sorunlarla tanışmasını, felsefenin konu ve akımları hakkında bilgi edinmelerini, felsefeye özgü düşünme ve akıl yürütme biçimlerini tanımalarını sağlamak, sorunlara eleştirel bakabilmeyi ve eleştirel düşünme yeteneklerini geliştirmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 3
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 4
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 3
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. P.1.2 1
Ö2 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. P.1.3 1
Ö3 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. P.5.1 1
Ö4 Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. P.5.2 1
Ö5 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. P.5.3 1
Ö6 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. P.8.1 1
Ö7 Uygulamalarda etik karar alma. P.10.2 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Felsefe nedir? Felsefe tanımları, filozof kimdir?
2 Düşünme nedir? Eleştirel düşünme nedir?
3 Felsefenin dayanakları (akıl, tefekkür, bilgi ve hikmet)
4 Eleştirel düşünme neden çok önemlidir? Eleştirel düşünmenin uygulama alanları,
5 Felsefî düşünüş ve özellikleri,
6 Eleştirel düşünme becerileri neleri içerir? İyi düşünenlerin bazı özellikleri,
7 Felsefe ve Bölümleri, (Sistematik Felsefe ve Felsefe Tarihi), Bilgi ve bilgi çeşitleri
8 Felsefe insana neden gereklidir? Bireysel ve toplumsal faydaları.
9 Bir düşünür olarak ne kadar becerikliyiz? İyi düşünmek ile sıkı bir çalışmak arasındaki ilişki
10 Felsefenin ana problemleri (Varlık, bilgi ve değer). Varlık ile ilgili kısa bilgi. Bilgi felsefesinin ne olduğu, Değer probleminde ahlak felsefesi ve sanat felsefesi hakkında genel bilgi.
11 Kendi düşünmemizin eleştirmeni olmak. Yeni düşünme alışkanlıkları oluşturmak, Akıl yürütme ve anlama yeteneğimizi geliştirmek,
12 Felsefe ve bölümleri, bilgi ve bilgi çeşitleri
13 Tarafsız bir düşünür haline gelmek, Güçlü ve sezgili kritik düşünmenin özellikleri, tarafsız zihinlilik, entelektüel alçak gönüllülük, entelektüel cesaret, Entelektüel empatı, Entelektüel bütünlülük, azim, akıl yürütmede güven, entelektüel özerklik vb.
14 Bilgi felsefesi (epistemoloji) bilginin değeri ve kaynağı sorunu
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar 1. ERDEM, Hüsameddin. Felsefeye Giriş: Bazı Felsefe Meseleleri, Konya: HÜ-ER, 2021
2. BOLAY, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları, 2019
3. BOLAY, Süleyman Hayri. Felsefeye Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları, 2019
3. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983
3. MENGÜŞOĞLU, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul: Remzi Kitabevi, 1983
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 3 8 24
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 25 25
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P5 P8 P10
Ö1 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. 3 - - -
Ö2 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. 3 - - -
Ö3 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. - 4 - -
Ö4 Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. - 5 - -
Ö5 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. - 4 - -
Ö6 Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. - - 3 -
Ö7 Uygulamalarda etik karar alma. - - - 4