Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03080001 | Sosyal Hizmet Ortamlarında Blok Uygulama | 4 | Bahar | 8 | 2+30+0 | 30 | 30 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Tartışma, Soru Cevap |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu mesleki uygulama dersi sekizinci yarıyıl boyunca haftanın beş günü bir insani hizmet kuruluşunda gerçekleştirilir. Bu derste öğrencinin süpervizyon desteği altında uygulama için bulunduğu kuruluşta; birey, aile grup, örgüt ve topluluk düzeylerinde genelci sosyal hizmet uygulaması çerçevesinde mesleki müdahale planı oluşturması ve bu planı uygulamaya aktarması; böylece kuruluşun bir elemanı gibi çalışması beklenir. Uygulama sürecinde öğrencinin bir sosyal hizmet uzmanı olarak mesleki kişilik geliştirmesi ve profesyonel bir uygulayıcı olma becerisi kazanması hedeflenir.
Dersin Amacı
Öğrencilere bir süpervizör danışmanlığında kuruluş ortamında sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirmelerini ve böylece deneyim kazanmalarına olanak sağlamaktır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 4 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 5 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 5 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
P9 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. | 5 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 4 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 3,7 |
Ö2 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | P.1.3 | 3,7 |
Ö3 | Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevlerini yerine getirme. | P.2.1 | 3,7 |
Ö4 | Kalite yönetimi süreçlerine uygun davranma ve bu süreçlere katılma. | P.2.2 | 3,7 |
Ö5 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | P.2.3 | 3,7 |
Ö6 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 3,7 |
Ö7 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 3,7 |
Ö8 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 3,7 |
Ö9 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 3,7 |
Ö10 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 3,7 |
Ö11 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.1 | 3,7 |
Ö12 | Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. | P.5.2 | 3,7 |
Ö13 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | P.5.3 | 3,7 |
Ö14 | Uygulama sonuçlarına hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilmek için alanındaki güncel teknolojik olanaklardan yararlanma. | P.7.1 | 3,7 |
Ö15 | Bakım, koruma, danışmanlık ve rehabilitasyon hizmetlerinde kullanılan güncel teknolojilere uyum sağlama. | P.7.2 | 3,7 |
Ö16 | Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. | P.7.5 | 3,7 |
Ö17 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 3,7 |
Ö18 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | P.8.2 | 3,7 |
Ö19 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | P.8.3 | 3,7 |
Ö20 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 3,7 |
Ö21 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 3,7 |
Ö22 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | P.9.1 | 3,7 |
Ö23 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | P.9.2 | 3,7 |
Ö24 | Meslektaşları ve profesyonellerle işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenleyebilme. | P.9.3 | 3,7 |
Ö25 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | P.9.4 | 3,7 |
Ö26 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 3,7 |
Ö27 | Uygulamalarda etik karar alma. | P.10.2 | 3,7 |
Ö28 | Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. | P.10.3 | 3,7 |
Ö29 | Çalıştığı kurumun hizmet politikalarına ve bağlı olduğu mevzuata uygun hareket etme. | P.10.4 | 3,7 |
Ö30 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | P.10.5 | 3,7 |
Ö31 | Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. | P.10.6 | 3,7 |
Ö32 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 3,7 |
Ö33 | Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). | P.11.3 | 3,7 |
Ö34 | Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. | P.11.4 | 3,7 |
Ö35 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | P.12.1 | 3,7 |
Ö36 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 3,7 |
Ö37 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | P.12.3 | 3,7 |
Ö38 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | P.12.4 | 3,7 |
Ö39 | Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. | P.12.5 | 3,7 |
Ö40 | Sosyal hizmet müdahalesini izleme. | P.12.6 | 3,7 |
Ö41 | Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. | P.12.7 | 3,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Oryantasyon toplantısı |
2 | Kuruluşun işleyişi, bağlı olduğu mevzuatı ve etik ilke, sorumlulukların işleyişini inceleme |
3 | Sosyal hizmet yaklaşımlarının ve görüşme tekniklerinin gözden geçirilmesi |
4 | Kuruluştaki sosyal hizmeti ilgilendiren sorun ve ihtiyaçların belirlenmesi (I) |
5 | Kuruluştaki sosyal hizmeti ilgilendiren sorun ve ihtiyaçların belirlenmesi (II) |
6 | Kuruluştaki sosyal hizmet ihtiyaç ve sorunlarına yönelik mesleki müdahale planının hazırlanması |
7 | Ölçme ve değerlendirme |
8 | Kuruluştaki sosyal hizmet ihtiyaç ve sorunlarına yönelik mesleki müdahale planının hazırlanması |
9 | Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması |
10 | Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması |
11 | Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması |
12 | Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması |
13 | Mesleki müdahalenin sonlandırılması |
14 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Buz, S. (2002). Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler. Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara. |
Cılga, İ. (2001). Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. | |
Cılga İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16. | |
Çengelci E. (1996). Cumhuriyet Türkiye'sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi Ankara. | |
Hepwort, D.H., Rooney, R.H., Larsen J.A. (2002). Direct Social Work Practice, Theory and Skills, Thomson Learning Inc.,USA. | |
Johnson, L.C., (1995). Social Work Practice A. Generalist Approach, Needhom Heights, Massachusets. | |
Karataş, K. (1999). Sosyal Refah: Kavramsal Boyutu Gelişimi ve Nitelikleri. Yaşam Boyu Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. | |
Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara. | |
Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 176 | 176 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 6 | 26 | 156 |
Uygulama | 14 | 24 | 336 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 190 | 190 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 900 | ||
Toplam Yük / 30 | 30 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 30 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P7 | P8 | P9 | P10 | P11 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevlerini yerine getirme. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Kalite yönetimi süreçlerine uygun davranma ve bu süreçlere katılma. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö8 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö11 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö12 | Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö13 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö14 | Uygulama sonuçlarına hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilmek için alanındaki güncel teknolojik olanaklardan yararlanma. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö15 | Bakım, koruma, danışmanlık ve rehabilitasyon hizmetlerinde kullanılan güncel teknolojilere uyum sağlama. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö16 | Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö17 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö18 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö19 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö20 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö21 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö22 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö23 | Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö24 | Meslektaşları ve profesyonellerle işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenleyebilme. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö25 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö26 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö27 | Uygulamalarda etik karar alma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö28 | Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö29 | Çalıştığı kurumun hizmet politikalarına ve bağlı olduğu mevzuata uygun hareket etme. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö30 | Mesleki terminolojiye hakim olma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö31 | Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö32 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö33 | Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - |
Ö34 | Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö35 | Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö36 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö37 | Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö38 | Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö39 | Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö40 | Sosyal hizmet müdahalesini izleme. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö41 | Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 |