İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03080001 Sosyal Hizmet Ortamlarında Blok Uygulama 4 Bahar 8 2+30+0 30 30
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Bu mesleki uygulama dersi sekizinci yarıyıl boyunca haftanın beş günü bir insani hizmet kuruluşunda gerçekleştirilir. Bu derste öğrencinin süpervizyon desteği altında uygulama için bulunduğu kuruluşta; birey, aile grup, örgüt ve topluluk düzeylerinde genelci sosyal hizmet uygulaması çerçevesinde mesleki müdahale planı oluşturması ve bu planı uygulamaya aktarması; böylece kuruluşun bir elemanı gibi çalışması beklenir. Uygulama sürecinde öğrencinin bir sosyal hizmet uzmanı olarak mesleki kişilik geliştirmesi ve profesyonel bir uygulayıcı olma becerisi kazanması hedeflenir.
Dersin Amacı
Öğrencilere bir süpervizör danışmanlığında kuruluş ortamında sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirmelerini ve böylece deneyim kazanmalarına olanak sağlamaktır
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 5
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 4
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 5
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 5
P5 Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. 5
P7 Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. 4
P8 İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. 5
P9 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. 5
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 5
P11 Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. 4
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. P.1.2 3,7
Ö2 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. P.1.3 3,7
Ö3 Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevlerini yerine getirme. P.2.1 3,7
Ö4 Kalite yönetimi süreçlerine uygun davranma ve bu süreçlere katılma. P.2.2 3,7
Ö5 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. P.2.3 3,7
Ö6 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 3,7
Ö7 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. P.3.2 3,7
Ö8 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. P.3.5 3,7
Ö9 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 3,7
Ö10 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. P.4.2 3,7
Ö11 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. P.5.1 3,7
Ö12 Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. P.5.2 3,7
Ö13 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. P.5.3 3,7
Ö14 Uygulama sonuçlarına hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilmek için alanındaki güncel teknolojik olanaklardan yararlanma. P.7.1 3,7
Ö15 Bakım, koruma, danışmanlık ve rehabilitasyon hizmetlerinde kullanılan güncel teknolojilere uyum sağlama. P.7.2 3,7
Ö16 Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. P.7.5 3,7
Ö17 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. P.7.7 3,7
Ö18 Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. P.8.2 3,7
Ö19 Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. P.8.3 3,7
Ö20 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. P.8.4 3,7
Ö21 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. P.8.5 3,7
Ö22 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. P.9.1 3,7
Ö23 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. P.9.2 3,7
Ö24 Meslektaşları ve profesyonellerle işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenleyebilme. P.9.3 3,7
Ö25 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. P.9.4 3,7
Ö26 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 3,7
Ö27 Uygulamalarda etik karar alma. P.10.2 3,7
Ö28 Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. P.10.3 3,7
Ö29 Çalıştığı kurumun hizmet politikalarına ve bağlı olduğu mevzuata uygun hareket etme. P.10.4 3,7
Ö30 Mesleki terminolojiye hakim olma. P.10.5 3,7
Ö31 Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. P.10.6 3,7
Ö32 Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. P.10.7 3,7
Ö33 Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). P.11.3 3,7
Ö34 Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. P.11.4 3,7
Ö35 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. P.12.1 3,7
Ö36 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. P.12.2 3,7
Ö37 Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. P.12.3 3,7
Ö38 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. P.12.4 3,7
Ö39 Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. P.12.5 3,7
Ö40 Sosyal hizmet müdahalesini izleme. P.12.6 3,7
Ö41 Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. P.12.7 3,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Oryantasyon toplantısı
2 Kuruluşun işleyişi, bağlı olduğu mevzuatı ve etik ilke, sorumlulukların işleyişini inceleme
3 Sosyal hizmet yaklaşımlarının ve görüşme tekniklerinin gözden geçirilmesi
4 Kuruluştaki sosyal hizmeti ilgilendiren sorun ve ihtiyaçların belirlenmesi (I)
5 Kuruluştaki sosyal hizmeti ilgilendiren sorun ve ihtiyaçların belirlenmesi (II)
6 Kuruluştaki sosyal hizmet ihtiyaç ve sorunlarına yönelik mesleki müdahale planının hazırlanması
7 Ölçme ve değerlendirme
8 Kuruluştaki sosyal hizmet ihtiyaç ve sorunlarına yönelik mesleki müdahale planının hazırlanması
9 Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması
10 Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması
11 Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması
12 Mesleki müdahale planının uygulamaya aktarılması
13 Mesleki müdahalenin sonlandırılması
14 Genel Değerlendirme
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Buz, S. (2002). Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler. Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara.
Cılga, İ. (2001). Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.
Cılga İ. (2004). Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16.
Çengelci E. (1996). Cumhuriyet Türkiye'sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi Ankara.
Hepwort, D.H., Rooney, R.H., Larsen J.A. (2002). Direct Social Work Practice, Theory and Skills, Thomson Learning Inc.,USA.
Johnson, L.C., (1995). Social Work Practice A. Generalist Approach, Needhom Heights, Massachusets.
Karataş, K. (1999). Sosyal Refah: Kavramsal Boyutu Gelişimi ve Nitelikleri. Yaşam Boyu Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.
Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara.
Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 0 0 0
Ara Sınav 1 176 176
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 6 26 156
Uygulama 14 24 336
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 190 190
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 900
Toplam Yük / 30 30
Dersin AKTS Kredisi: 30
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. 5 - - - - - - - - - -
Ö2 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. 5 - - - - - - - - - -
Ö3 Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevlerini yerine getirme. - 4 - - - - - - - - -
Ö4 Kalite yönetimi süreçlerine uygun davranma ve bu süreçlere katılma. - 4 - - - - - - - - -
Ö5 Toplumsal sorumluluk projelerini tasarlama ve bu projelerde görev alma. - 4 - - - - - - - - -
Ö6 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. - - 5 - - - - - - - -
Ö7 Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. - - 5 - - - - - - - -
Ö8 Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. - - 5 - - - - - - - -
Ö9 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. - - - 5 - - - - - - -
Ö10 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. - - - 5 - - - - - - -
Ö11 Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. - - - - 5 - - - - - -
Ö12 Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. - - - - 5 - - - - - -
Ö13 Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. - - - - 5 - - - - - -
Ö14 Uygulama sonuçlarına hızlı ve doğru bir şekilde ulaşabilmek için alanındaki güncel teknolojik olanaklardan yararlanma. - - - - - 4 - - - - -
Ö15 Bakım, koruma, danışmanlık ve rehabilitasyon hizmetlerinde kullanılan güncel teknolojilere uyum sağlama. - - - - - 4 - - - - -
Ö16 Sosyal hizmet alanındaki güncel bilgilere ulaşma, bu bilgileri değerlendirme ve kendi alanında kullanma. - - - - - 4 - - - - -
Ö17 Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. - - - - - - 5 - - - -
Ö18 Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. - - - - - - 5 - - - -
Ö19 Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. - - - - - - 5 - - - -
Ö20 Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. - - - - - - 5 - - - -
Ö21 Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. - - - - - - - 5 - - -
Ö22 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle iş birliği ve eşgüdüm içinde çalışma. - - - - - - - 5 - - -
Ö23 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle ortak hizmet geliştirme. - - - - - - - 5 - - -
Ö24 Meslektaşları ve profesyonellerle işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenleyebilme. - - - - - - - 5 - - -
Ö25 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alma. - - - - - - - - 5 - -
Ö26 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. - - - - - - - - 5 - -
Ö27 Uygulamalarda etik karar alma. - - - - - - - - 5 - -
Ö28 Kişisel ve profesyonel değerler arasında doğacak çatışmaların üstesinden gelme. - - - - - - - - 5 - -
Ö29 Çalıştığı kurumun hizmet politikalarına ve bağlı olduğu mevzuata uygun hareket etme. - - - - - - - - 5 - -
Ö30 Mesleki terminolojiye hakim olma. - - - - - - - - 5 - -
Ö31 Mesleki yargı ve davranışta bulunmaya rehberlik edecek süpervizyonu ve konsültasyonu kullanma. - - - - - - - - 5 - -
Ö32 Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. - - - - - - - - - 4 -
Ö33 Uygulama ortamlarında güncel politikayı uygulama ve analiz etmedeki rolünü bilme (anlama). - - - - - - - - - 4 -
Ö34 Alanıyla ilgili konularda politika, plan, program ve strateji geliştirme süreçlerine katılma. - - - - - - - - - - 5
Ö35 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. - - - - - - - - - - 5
Ö36 Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. - - - - - - - - - - 5
Ö37 Sosyal hizmet müdahalesini müracaatçı sistemi ile birlikte planlama ve uygulama. - - - - - - - - - - 5
Ö38 Müracaatçı sisteminin ihtiyaç ve sorunlarıyla ilişkili kaynakları tespit etme, kaynaklarla bağlantı kurma ve bu kaynakları harekete geçirme. - - - - - - - - - - 5
Ö39 Sosyal hizmet müdahalesini sonlandırma ve müdahalenin etkililiğini değerlendirme. - - - - - - - - - - 5
Ö40 Sosyal hizmet müdahalesini izleme. - - - - - - - - - - 5
Ö41 Sosyal hizmet müdahale sürecini kayıt altına alma. - - - - - - - - - - 5