İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03071013 Aile Danışmanlığı 4 Güz 7 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Bu derste aile danışmanlığının tarihsel gelişimi, aile terapisinde önemli kuramcılar, aile danışmanlığı sözlüğü, aile danışmanlığı modelleri ve kuramları, bu modellerin sosyal hizmet uygulamalarında kullanımı ve aile danışmanlığında etik konuları incelenmektedir.
Dersin Amacı
Sosyal hizmet son sınıf öğrencilerine aile danışmanlığının temelleri, kuramları ve uygulamasını öğretmek ve aile danışmanlığını uygulayabilmeleri için temel bilgi ve becerilere sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. 4
P2 İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. 1
P3 Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. 3
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 4
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 5
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. P.1.1 1
Ö2 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. P.1.2 1
Ö3 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. P.1.4 1
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. P.3.1 1
Ö5 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. P.4.1 1
Ö6 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. P.4.2 1
Ö7 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Dersin tanıtımı, beklentilerin tartışılması, görev dağlımı ve ödevlerin verilmesi
2 Aile danışmanlığının tarihçesi ve kavramsal çerçevesi
3 Aile danışmanlığı kuramları -1
4 Aile danışmanlığı kuramları -2
5 Aile işlevselliğinin değerlendirilmesi: McMaster Aile terapisi modeli
6 Aile danışmanlığında klinik konular ve uygulama ilkeleri
7 Ara Sınav
8 Aile danışmanlığında görüşme ve görüşme aşamaları -1
9 Aile danışmanlığında görüşme ve görüşme aşamaları -2
10 Aile danışmanlığında görüşme ve görüşme teknikleri
11 Aile danışmanlığında etik konular
12 Aile danışmanlığında kayıt tutma ve rapor yazma
13 Vaka Örnekleri ve tartışma -1
14 Vaka örnekleri ve tartışma -2, dersin kapanışı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Gladding, S., T. (2012). Aile terapisi tarihi, kuram ve uygulamaları. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği
Gökce, H. (2017). Dünü, bugünü, yarını ile aile. Sosyoloji Notları, 1(1), 50-63.
Nazlı, S. (2001). Aile danışmanlığı, , İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
Nichols, D. (2018). Aile terapisi. Ankara: Kaknüs Yayınları.
Satir, V. (2001). İnsan yaratmak. İstanbul: Beyaz Yayınları.
Yılmaz, M., & Atalar, U. (2021). Otizmli kardeşe sahip çocukların yapısal aile terapisi bağlamında değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1),590-604.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 14 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 30 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P10
Ö1 İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. 4 3 4 4
Ö2 Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. - - - -
Ö3 Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. 4 3 4 -
Ö4 Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. 4 4 3 -
Ö5 Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. 4 - - -
Ö6 Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. - - - -
Ö7 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. 5 - 5 -