Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03071013 | Aile Danışmanlığı | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu derste aile danışmanlığının tarihsel gelişimi, aile terapisinde önemli kuramcılar, aile danışmanlığı sözlüğü, aile danışmanlığı modelleri ve kuramları, bu modellerin sosyal hizmet uygulamalarında kullanımı ve aile danışmanlığında etik konuları incelenmektedir.
Dersin Amacı
Sosyal hizmet son sınıf öğrencilerine aile danışmanlığının temelleri, kuramları ve uygulamasını öğretmek ve aile danışmanlığını uygulayabilmeleri için temel bilgi ve becerilere sahip olmalarını sağlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 4 |
P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 1 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 3 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö5 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö6 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö7 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | P.10.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin tanıtımı, beklentilerin tartışılması, görev dağlımı ve ödevlerin verilmesi |
2 | Aile danışmanlığının tarihçesi ve kavramsal çerçevesi |
3 | Aile danışmanlığı kuramları -1 |
4 | Aile danışmanlığı kuramları -2 |
5 | Aile işlevselliğinin değerlendirilmesi: McMaster Aile terapisi modeli |
6 | Aile danışmanlığında klinik konular ve uygulama ilkeleri |
7 | Ara Sınav |
8 | Aile danışmanlığında görüşme ve görüşme aşamaları -1 |
9 | Aile danışmanlığında görüşme ve görüşme aşamaları -2 |
10 | Aile danışmanlığında görüşme ve görüşme teknikleri |
11 | Aile danışmanlığında etik konular |
12 | Aile danışmanlığında kayıt tutma ve rapor yazma |
13 | Vaka Örnekleri ve tartışma -1 |
14 | Vaka örnekleri ve tartışma -2, dersin kapanışı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Gladding, S., T. (2012). Aile terapisi tarihi, kuram ve uygulamaları. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği |
Gökce, H. (2017). Dünü, bugünü, yarını ile aile. Sosyoloji Notları, 1(1), 50-63. | |
Nazlı, S. (2001). Aile danışmanlığı, , İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım. | |
Nichols, D. (2018). Aile terapisi. Ankara: Kaknüs Yayınları. | |
Satir, V. (2001). İnsan yaratmak. İstanbul: Beyaz Yayınları. | |
Yılmaz, M., & Atalar, U. (2021). Otizmli kardeşe sahip çocukların yapısal aile terapisi bağlamında değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1),590-604. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P10 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 4 | 3 | 4 | 4 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | - | - | - | - |
Ö3 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 4 | 3 | 4 | - |
Ö4 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | 4 | 4 | 3 | - |
Ö5 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | 4 | - | - | - |
Ö6 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | - | - | - |
Ö7 | Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. | 5 | - | 5 | - |