Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03071005 | Sosyal Hizmette Güncel Gelişmeler | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ | C-226 | [email protected] | 7314 |
Dersin İçeriği
Bu derste öğrencilerle birlikte gerek uluslararası gerekse ulusal sosyal hizmette göze çarpan ve diğer derslerde yeterince üzerinde durulmayan gündemi işgal eden konular (örneğin küreselleşme ve neoliberal politikaların etkinliği, sosyal devletin küçülmesi, post-modernist teorilerin sosyal hizmetin bilgi gövdesini kuşatması, yeşil sosyal hizmet, Türkiye'de sosyal hizmet eğitiminde savrulma, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı'nın kimi uygulamalarının gözden geçirilmesi vb) tartışılacaktır.
Dersin Amacı
Sosyal Hizmet son sınıf öğrencilerine mezuniyet öncesi ulusal ve uluslararası boyutlarıyla sosyal hizmet mesleğinde, eğitiminde ve sosyal hizmetler alanında son yıllarda ortaya çıkan gelişmeler hakkında bilgi vermek ve onları mezuniyet sonrası iş hayatına yüksek farkındalık düzeyi ile hazırlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P2 | İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim bilgisine sahiptir. | 2 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 3 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P7 | Bireysel ve mesleki gelişim için bilgi ve teknolojilerindeki yenilikleri kullanma becerisine sahiptir. | 3 |
P11 | Sosyal politikaları takip eder ve ilgilenir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1 |
Ö4 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 1 |
Ö5 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | P.5.1 | 1,5 |
Ö6 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | P.5.3 | 1 |
Ö7 | Mesleki literatürü okuma ve yorumlama. | P.6.4 | 1,5 |
Ö8 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | P.7.7 | 1,5 |
Ö9 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö10 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 1 |
Ö11 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 1 |
Ö12 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | P.11.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin işleniş hakkında bilgiler, Sosyal hizmet mesleğinde ve eğitiminde başlıca gelişmelerin takdimi, grupların ve ödevlerin belirlenmesi |
2 | Sosyal hizmet eğitiminde güncel gelişmeler |
3 | Sosyal hizmetler alanında ve sosyal hizmet mesleğinde gelişmeler |
4 | Okul sosyal hizmetinde güncel gelişmeler |
5 | Yeşil Sosyal hizmette güncel gelişmeler |
6 | Yerel yönetimlerde sosyal hizmet |
7 | Sivil toplum kurumlarında güncel gelişmeler |
8 | Ara Sınav |
9 | Pandemide sosyal hizmet ve sonrası |
10 | Uluslararası sosyal hizmette güncel gelişmeler |
11 | Öğrenci grupları ödev sunumu -1 |
12 | Öğrenci grupları ödev sunumu -2 |
13 | Öğrenci grupları ödev sunumu -3 |
14 | Öğrenci grupları ödev sunumu -4 ve dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akbaş, E. (2016). Merkezden Veya Yerelden Yönetim Tartışmaları Bağlamın-Da Sosyal Hizmetlerin ve Yardımların Yeniden Organizasyonu Etüt Araştırması Sonuç Raporu. Ankara: Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı. |
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D. ve Ustabaşı Gündüz, D. (2018). Konya'da geçici koruma altında yaşayan Suriyeliler üzerine bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(40/2), 87-114. | |
Alptekin, K. Erdoğan, B. Akbaba, O., Şahin, Z. ve Yeğin, K. (2019). Okul sosyal hizmeti uygulaması: Tanıtım, uygulama örnekleri, değerlendirme ve öneriler. Ankara: Nobel Yayınevi. | |
Alptekin, K. Topuz, S. ve Zengin, O. (2021). COVID-19 Pandemisi döneminde sosyal hizmet bölümlerinin boş kalan kontenjanları bize ne söylüyor? (İçinde) Sosyal hizmet sempozyumu 2021: COVID -19 ve sosyal hizmet, ss. 86. Burdur. | |
Alptekin, K. Ulutaş, Z. ve Gürbüz, B. (2022). Madde bağımlılığı alanında faaliyette bulunan sivil toplum kuruluşları üzerine bir değerlendirme. M.F. Bulduk ve S. Köksal (editörler). (İçinde) Sosyal hizmet sempozyumu 2021: COVID -19 ve sosyal hizmet: Sempozyum tam metinleri kitabı (ss. 13-21). Ankara: Nika Kitabevi. | |
Alptekin, K. ve Akarçay Ulutaş, D. (2019). Türkiye'ye sığınan Suriyeliler: Sosyal uyum arayışı. Dünya Göç ve Mülteci Kongresi 14-17 Ekim 2019 Gaziantep. Tam Metin Bildiri Kitabı (ss. 43-48). Gaziantep Üniversitesi Yayınları, ISBN: 978-975-7375-49-4. | |
Alptekin K. (2022). Türkiye'de sosyal hizmet eğitiminin bugünü ve geleceği. (İçinde) Sağlık Bilimleri Kariyer ve Meslekler Sempozyumu 14-18 Mart 2022 Bildiri Kitabı, ss. 54-57. Çankırı Karatekin Üniversitesi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P5 | P6 | P7 | P8 | P10 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | 4 | 1 | - | - | - | 1 | - |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 4 | 3 | 2 | - | - | - | 1 | 1 |
Ö3 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | 4 | 5 | 2 | - | - | 2 | 3 | 1 |
Ö4 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | 2 | 3 | 3 | - | - | 2 | 2 | 2 |
Ö5 | Alanındaki sorunları ve uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme. | - | 2 | 5 | 3 | 1 | 2 | - | 2 |
Ö6 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | 2 | 2 | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 |
Ö7 | Mesleki literatürü okuma ve yorumlama. | - | - | 3 | 4 | 1 | - | - | - |
Ö8 | Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izleme. | - | 2 | 3 | 2 | 2 | - | - | 2 |
Ö9 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 1 | 2 | - | - | 5 | - | - |
Ö10 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | 2 | 1 | - | 3 | 3 | 1 | - | - |
Ö11 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | 2 | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö12 | Sosyal politikaların sosyal hizmetlerin sunumunu ve sosyal hizmetlere erişimi nasıl etkilediğini değerlendirme. | - | - | 3 | 2 | - | - | - | 4 |