Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03071004 | Kadın Sorunları ve Toplumsal Cinsiyet | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Arş.Gör. Ayşe Nur BOZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Arş.Gör. Ayşe Nur BOZ | C-228 | [email protected] | 7248 |
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; toplumsal cinsiyetin toplumda nasıl şekillendiğinin anlaşılması, toplumsal cinsiyet rollerinin tartışılması, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadınlar ve kız çocukları üzerindeki etkilerinin ele alınması, farklı sosyal gruplarda güç ve otoritenin tartışılması, toplumda toplumsal cinsiyet adaletinin nasıl sağlanabileceğine ilişkin gelecek sosyal politikalara ilişkin önerilerde bulunulmasından oluşmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı kadın, aile sorunlarının toplumsal cinsiyet adaleti perspektifinde ele alınması ve hukuk, kültür, eğitim, iş, tıp, sosyal politika ve aile gibi çeşitli sosyal alanlarda cinsiyete dayalı performans ve güç temalarını eleştirel bir şekilde analiz etmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 5 |
| P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 5 |
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 5 |
| P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Sosyal çevre ve kültürel çeşitliliği dikkate alarak özgün sosyal hizmet müdahale planları tasarlar. | P.1.5 | 1 |
| Ö2 | Sosyal hizmet uygulamalarında kültürel farklılıkların güç dengeleri ve hizmet erişimi üzerindeki etkilerini analiz eder. | P.3.4 | 1 |
| Ö3 | Kültürel çeşitliliği, kapsayıcılığı ve eşitlik ilkesini temel alan özgün sosyal hizmet uygulamaları tasarlar. | P.3.5 | 1 |
| Ö4 | Birey, aile, grup, topluluk ve toplum düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarını baskı ve ayrımcılık karşıtı sosyal hizmet yaklaşımıyla değerlendirir. | P.3.6 | 1 |
| Ö5 | Mesleki iletişim süreçlerini ve kurduğu ilişkileri etkinlik ve sosyal hizmet etiği açısından değerlendirir. | P.4.6 | |
| Ö6 | Uygulama ve sorun alanlarını kanıta dayalı bakış açısı ve eleştirel düşünme becerileriyle analiz eder. | P.5.4 | 1 |
| Ö7 | Toplumdaki kaynaklara erişimde eşitsizlik oluşturan yapısal faktörleri analiz eder. | P.8.4 | 1 |
| Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarını insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri doğrultusunda eleştirel biçimde değerlendirir. | P.8.6 | 1 |
| Ö9 | Müracaatçı sisteminin sorunlarını, sosyal çevresiyle ilişkili olarak açıklar. | P.12.2 | 1 |
| Ö10 | Müracaatçı sistemiyle iş birliği içinde müdahale planı geliştirir ve uygular. | P.12.5 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı kavramları ve bu kavramların ırk, din gibi öğelerle ilişkisi |
| 2 | Kültür kavramının tanımı ve Türkiye kültürü ve toplumsal cinsiyet ilişkisi (Tarihte ve günümüzde kadının gücü- terör girişimlerinin karşısındaki kadın vb.) |
| 3 | Toplumsal cinsiyetle ilişkili yaklaşımlara giriş |
| 4 | Postmodern yaklaşım ve feminist yaklaşımlara giriş |
| 5 | Eşitlikçi, sosyalist feminizm |
| 6 | Radikal feminizm |
| 7 | Türkiye'de aile yapısı ve kadın, erkek rolleri |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Toplumsal cinsiyet ve medya (medyada, reklamlarda, dizilerde kadın sembolü, şiddet haberleri vb.) |
| 10 | Çalışma hayatında ve ekonomide toplumsal cinsiyet |
| 11 | İnsan hakları ve kadın hakları |
| 12 | Ulusal kurumlar- kadın çalışmaları (KADEM, Kadına şiddetle mücadele il eylem planı toplantı raporları vb.) |
| 13 | Uluslararası kurumlar- kadın çalışmaları (CEDAW, Women Watch, UNDP, UNHCHR vb.) |
| 14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Arslanoğlu, K. (2005). Memleketimden Karakter Manzaraları. İstanbul: İthaka Yayınları. |
| Ataman, M. (2009). Feminizm: Geleneksel Uluslararası İlişkiler Teorilerine Alternatif Yaklaşımlar Demeti, Alternatif Politika, 1(1). | |
| Dedeoğlu, S. (2009). Eşitlik mi Ayrımcılık mı? Türkiye'de Sosyal Devlet, Cinsiyet Eşitliği Politikaları ve Kadın İstihdamı, Çalışma ve Toplum. | |
| Demirbilek, S. (2007). Cinsiyet Ayrımcılığının Sosyolojik Açıdan İncelenmesi, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(511). | |
| Konan, B. (2011). Osmanlı Hukukunda Tecavüz Suçu, Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 29. | |
| Özdemir, S. (2007). Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti, İstanbul: İTO Yayınları, Yayın No: 57. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 14 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P8 | P12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Sosyal çevre ve kültürel çeşitliliği dikkate alarak özgün sosyal hizmet müdahale planları tasarlar. | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Sosyal hizmet uygulamalarında kültürel farklılıkların güç dengeleri ve hizmet erişimi üzerindeki etkilerini analiz eder. | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Kültürel çeşitliliği, kapsayıcılığı ve eşitlik ilkesini temel alan özgün sosyal hizmet uygulamaları tasarlar. | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Birey, aile, grup, topluluk ve toplum düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarını baskı ve ayrımcılık karşıtı sosyal hizmet yaklaşımıyla değerlendirir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | Mesleki iletişim süreçlerini ve kurduğu ilişkileri etkinlik ve sosyal hizmet etiği açısından değerlendirir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö6 | Uygulama ve sorun alanlarını kanıta dayalı bakış açısı ve eleştirel düşünme becerileriyle analiz eder. | - | - | - | - | - | - |
| Ö7 | Toplumdaki kaynaklara erişimde eşitsizlik oluşturan yapısal faktörleri analiz eder. | - | - | - | - | - | - |
| Ö8 | Sosyal hizmet uygulamalarını insan hakları ve sosyal adalet ilkeleri doğrultusunda eleştirel biçimde değerlendirir. | - | - | - | - | - | - |
| Ö9 | Müracaatçı sisteminin sorunlarını, sosyal çevresiyle ilişkili olarak açıklar. | - | - | - | - | - | - |
| Ö10 | Müracaatçı sistemiyle iş birliği içinde müdahale planı geliştirir ve uygular. | - | - | - | - | - | - |
