Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03071004 | Kadın Sorunları ve Toplumsal Cinsiyet | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yoktur |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; toplumsal cinsiyetin toplumda nasıl şekillendiğinin anlaşılması, toplumsal cinsiyet rollerinin tartışılması, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin kadınlar ve kız çocukları üzerindeki etkilerinin ele alınması, farklı sosyal gruplarda güç ve otoritenin tartışılması, toplumda toplumsal cinsiyet adaletinin nasıl sağlanabileceğine ilişkin gelecek sosyal politikalara ilişkin önerilerde bulunulmasından oluşmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı kadın, aile sorunlarının toplumsal cinsiyet adaleti perspektifinde ele alınması ve hukuk, kültür, eğitim, iş, tıp, sosyal politika ve aile gibi çeşitli sosyal alanlarda cinsiyete dayalı performans ve güç temalarını eleştirel bir şekilde analiz etmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 3 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
P5 | Eleştirel düşünebilme becerisine sahiptir. | 4 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 4 |
P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1 |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö4 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1 |
Ö5 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö6 | Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. | P.5.2 | 1 |
Ö7 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö8 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö9 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | P.10.7 | 1 |
Ö10 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | P.12.2 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Cinsiyet, toplumsal cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı kavramları ve bu kavramların ırk, din gibi öğelerle ilişkisi |
2 | Kültür kavramının tanımı ve Türkiye kültürü ve toplumsal cinsiyet ilişkisi (Tarihte ve günümüzde kadının gücü- terör girişimlerinin karşısındaki kadın vb.) |
3 | Toplumsal cinsiyetle ilişkili yaklaşımlara giriş |
4 | Postmodern yaklaşım ve feminist yaklaşımlara giriş |
5 | Eşitlikçi, sosyalist feminizm |
6 | Radikal feminizm |
7 | Türkiye'de aile yapısı ve kadın, erkek rolleri |
8 | Ara Sınav |
9 | Toplumsal cinsiyet ve medya (medyada, reklamlarda, dizilerde kadın sembolü, şiddet haberleri vb.) |
10 | Çalışma hayatında ve ekonomide toplumsal cinsiyet |
11 | İnsan hakları ve kadın hakları |
12 | Ulusal kurumlar- kadın çalışmaları (KADEM, Kadına şiddetle mücadele il eylem planı toplantı raporları vb.) |
13 | Uluslararası kurumlar- kadın çalışmaları (CEDAW, Women Watch, UNDP, UNHCHR vb.) |
14 | Dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Arslanoğlu, K. (2005). Memleketimden Karakter Manzaraları. İstanbul: İthaka Yayınları. |
Ataman, M. (2009). Feminizm: Geleneksel Uluslararası İlişkiler Teorilerine Alternatif Yaklaşımlar Demeti, Alternatif Politika, 1(1). | |
Dedeoğlu, S. (2009). Eşitlik mi Ayrımcılık mı? Türkiye'de Sosyal Devlet, Cinsiyet Eşitliği Politikaları ve Kadın İstihdamı, Çalışma ve Toplum. | |
Demirbilek, S. (2007). Cinsiyet Ayrımcılığının Sosyolojik Açıdan İncelenmesi, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 44(511). | |
Konan, B. (2011). Osmanlı Hukukunda Tecavüz Suçu, Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Dergisi, 29. | |
Özdemir, S. (2007). Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti, İstanbul: İTO Yayınları, Yayın No: 57. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 14 | 14 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 120 | ||
Toplam Yük / 30 | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P8 | P10 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 4 | 3 | - | - | - | - | - |
Ö2 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 5 | - | - | - | - | - | 4 |
Ö3 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | 5 | - | - | 5 | 4 | - |
Ö4 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | 4 | 5 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö6 | Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. | - | - | - | 4 | - | 4 | - |
Ö7 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | 4 | - | - | 5 | - | - |
Ö8 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | - | - | - | 5 | 4 | - |
Ö9 | Sosyal hizmet müdahalesine rehberlik eden çağdaş bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanma. | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö10 | Müracaatçı sisteminin psikososyal ve ekonomik ihtiyaç ve sorunlarına yönelik bütünsel bir değerlendirme yapma. | 5 | - | - | - | - | - | - |