İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
03071003 Manevi Sosyal Hizmet 4 Güz 7 2+0+0 4 4
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yoktur
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ C-223 [email protected] 7460
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; yaşam boyu maneviyat ve manevi gelişimin teorik perspektiflerini ve bunların sosyal hizmet için öneminin anlaşılması, etik, ruhsal olarak duyarlı bir uygulama yaklaşımının yönlerini keşfetmek, uygulamada manevi duyarlılık için beceri ve tutumların geliştirilmesi üzerine tartışmaların yürütülmesi, travma, acı, hastalık, iyileşme, dayanıklılık ve genel sağlık ve esenlik gibi alanlarda ruhsal ve varoluşsal konuların rolüne dair bir anlayışın geliştirilmesinden oluşmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı biyopsikososyal manevi değerlendirmeler yapma becerisi kazanarak maneviyatın müdahalelere dahil edilebileceği yolları keşfetmek ve sosyal hizmet uygulamaları için maneviyata duyarlı bir sosyal hizmet çerçevesi geliştirmek için temel bilgi ve becerilerin edinilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P4 Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. 4
P9 Meslektaşları ve diğer profesyonellerle birlikte çalışır. 4
P10 Etik ve profesyonel davranış sergiler. 5
P12 Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. P.1.3 1
Ö2 Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma P.3.4 1
Ö3 Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. P.5.2 1
Ö4 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. P.10.1 1
Ö5 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. P.12.1 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Maneviyatın sosyal hizmet alanındaki gelişimi, manevi gelişimin tanımlanması
2 Sosyal hizmet uygulamalarında manevi, dini ritüellerin yerinin anlaşılması
3 İnsan yaşamında sağlık, ölüm, iyilik hali, travma sonrası gelişim tartışması
4 Manevi sosyal hizmet uygulamasında manevi güçlü yanların, kaynakların, desteklerin, zorlukların değerlendirilmesi
5 Manevi yetkinlik kavramının sosyal hizmet uygulamalarındaki yerinin tartışılması
6 Manevi yetkinlik standartları
7 Manevi yetkin uygulamalarda kullanılan tekniklerin anlaşılması
8 Ara Sınav
9 Manevi sosyal hizmet uygulamalarında etik ilke ve sorumluluklar (1)
10 Manevi sosyal hizmet uygulamalarında etik ilke ve sorumluluklar (2)
11 Batı ve Doğu toplumlarında ve ülke örneklerinde manevi sosyal hizmet uygulamaları
12 Aile, çocuk, ergen, genç, yetişkin, orta yaş ve yaşlılarda manevi sosyal hizmet ve sosyal psikolojik altyapılar
13 Seçilmiş Vaka Örnekleri ile konuya teorik ve sistematik bakış organizasyonu.
14 Dersin genel değerlendirmesi ve anlaşılmayan noktaların açıklanması.
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Adler, A. (2022). İnsanı Tanıma Sanatı. Kamuran Şipal (Çev.). Say Yayınları.
Akarçay-Ulutaş, D. (2021). Sosyal Hizmet Eğitiminde Manevi Yetkinliğe Dair Bilgi, Beceri ve Danışmanlık. Sosyal Hizmet Eğitiminin Genişleyen Sınırları: Uygulama ve Araştırma için bir Rehber (İçinde), Mehmet Kırlıoğlu; Demet Akarçay Ulutaş (Ed.), Eğitim Yayınevi.
Dudley. J.R. (2016). Spirituality matters in social work: Connecting spirituality, religion, and practice. Routledge.
Seyyar, A. (2008), Manevi Sosyal Hizmetler, Rağbet Yayınları, İstanbul.
Tarhan, N. (2008), İnanç Psikolojisi, Timaş Yayınları, İstanbul.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 14 14
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 30 30
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 120
Toplam Yük / 30 4
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P5 P10 P12
Ö1 Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. 3 4 - 5 3
Ö2 Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma 5 5 - 3 -
Ö3 Eleştirel düşünme becerileri temelinde mesleki kararları oluşturma. 3 - 4 - -
Ö4 Sosyal hizmet uygulamalarında mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranma. - 4 - 5 -
Ö5 Müracaatçı sistemine (birey, aile, grup, örgüt ve topluluk) ulaşma ve bağlantı kurma. 4 - - 4 -