Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 03071003 | Manevi Sosyal Hizmet | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | Yoktur |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Demet AKARÇAY ULUTAŞ | C-223 | [email protected] | 7460 |
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; yaşam boyu maneviyat ve manevi gelişimin teorik perspektiflerini ve bunların sosyal hizmet için öneminin anlaşılması, etik, ruhsal olarak duyarlı bir uygulama yaklaşımının yönlerini keşfetmek, uygulamada manevi duyarlılık için beceri ve tutumların geliştirilmesi üzerine tartışmaların yürütülmesi, travma, acı, hastalık, iyileşme, dayanıklılık ve genel sağlık ve esenlik gibi alanlarda ruhsal ve varoluşsal konuların rolüne dair bir anlayışın geliştirilmesinden oluşmaktadır.
Dersin Amacı
Dersin amacı biyopsikososyal manevi değerlendirmeler yapma becerisi kazanarak maneviyatın müdahalelere dahil edilebileceği yolları keşfetmek ve sosyal hizmet uygulamaları için maneviyata duyarlı bir sosyal hizmet çerçevesi geliştirmek için temel bilgi ve becerilerin edinilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 4 |
| P | 4 | |
| P10 | Etik ve profesyonel davranış sergiler. | 5 |
| P12 | Birey, aile, grup, örgüt ve topluluk düzeyinde sosyal hizmet müdahalelerini gerçekleştirir. | 5 |
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Maneviyatın sosyal hizmet alanındaki gelişimi, manevi gelişimin tanımlanması |
| 2 | Sosyal hizmet uygulamalarında manevi, dini ritüellerin yerinin anlaşılması |
| 3 | İnsan yaşamında sağlık, ölüm, iyilik hali, travma sonrası gelişim tartışması |
| 4 | Manevi sosyal hizmet uygulamasında manevi güçlü yanların, kaynakların, desteklerin, zorlukların değerlendirilmesi |
| 5 | Manevi yetkinlik kavramının sosyal hizmet uygulamalarındaki yerinin tartışılması |
| 6 | Manevi yetkinlik standartları |
| 7 | Manevi yetkin uygulamalarda kullanılan tekniklerin anlaşılması |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Manevi sosyal hizmet uygulamalarında etik ilke ve sorumluluklar (1) |
| 10 | Manevi sosyal hizmet uygulamalarında etik ilke ve sorumluluklar (2) |
| 11 | Batı ve Doğu toplumlarında ve ülke örneklerinde manevi sosyal hizmet uygulamaları |
| 12 | Aile, çocuk, ergen, genç, yetişkin, orta yaş ve yaşlılarda manevi sosyal hizmet ve sosyal psikolojik altyapılar |
| 13 | Seçilmiş Vaka Örnekleri ile konuya teorik ve sistematik bakış organizasyonu. |
| 14 | Dersin genel değerlendirmesi ve anlaşılmayan noktaların açıklanması. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Adler, A. (2022). İnsanı Tanıma Sanatı. Kamuran Şipal (Çev.). Say Yayınları. |
| Akarçay-Ulutaş, D. (2021). Sosyal Hizmet Eğitiminde Manevi Yetkinliğe Dair Bilgi, Beceri ve Danışmanlık. Sosyal Hizmet Eğitiminin Genişleyen Sınırları: Uygulama ve Araştırma için bir Rehber (İçinde), Mehmet Kırlıoğlu; Demet Akarçay Ulutaş (Ed.), Eğitim Yayınevi. | |
| Dudley. J.R. (2016). Spirituality matters in social work: Connecting spirituality, religion, and practice. Routledge. | |
| Seyyar, A. (2008), Manevi Sosyal Hizmetler, Rağbet Yayınları, İstanbul. | |
| Tarhan, N. (2008), İnanç Psikolojisi, Timaş Yayınları, İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 14 | 14 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 30 | 30 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 120 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 | ||
