Sosyal Hizmet
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Sosyal Hizmet Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
03071002 | Çokkültürcü Sosyal Hizmet | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Dilara USTABAŞI GÜNDÜZ | C-226 | [email protected] | 7314 |
Dersin İçeriği
Bu derste çok kültürlülük, ırk, etnisite, kimlik ve farklılık kavramlarına açıklık getirilir. Kültürel yetkinlik ve kültürel yetkinliğin temel unsurları ayrıca ele alınır. Derste çokkültürcü sosyal hizmetin kuramsal temelleri, farklı kültürlerle sosyal hizmet uygulaması örnekleri, sosyal hizmette yerel perspektifler, sosyal bilimlerde kültürel dönemeç tartışmaları ayrıntılı bir şekilde ele alınır.
Dersin Amacı
Kültürel çeşitliliğe sahip bir ortamda sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirebilmek için gereken bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Sosyokültürel çevre ve insan davranışı bilgisine sahiptir. | 2 |
P3 | Sosyal hizmet uygulamaları için farklılık ve çeşitlilik bilgisine sahiptir. | 1 |
P4 | Mesleki İlişki ve etkili iletişim kurma becerisine sahiptir. | 2 |
P8 | İnsan haklarını ve sosyal adalet anlayışını uygulamada gözetebilme becerisine sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | P.1.3 | 1 |
Ö4 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | P.1.4 | 1 |
Ö5 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | P.3.1 | 1 |
Ö6 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | P.3.2 | 1 |
Ö7 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | P.3.3 | 1 |
Ö8 | Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma | P.3.4 | 1 |
Ö9 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | P.3.5 | 1 |
Ö10 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | P.4.1 | 1 |
Ö11 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | P.4.2 | 1 |
Ö12 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | P.5.3 | 1 |
Ö13 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | P.8.1 | 1 |
Ö14 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | P.8.2 | 1 |
Ö15 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | P.8.3 | 1 |
Ö16 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | P.8.4 | 1 |
Ö17 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | P.8.5 | 1 |
Ö18 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | P.11.1 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Dersin genel işlenişi, amaç ve beklentilerle ile ilgili tartışma, temel kavramlar: kültür, kültürel çeşitlilik, çokkültürlülük, çokkültürcülük vb. |
2 | Kültür, sosyal antropoloji ve sosyal hizmet, kimlik |
3 | Kültürel duyarlılık, kültürel yeterlilik, sosyal hizmet uygulamasında kültürel olarak yetkin olmak |
4 | Çokkültürcü Sosyal Hizmet Uygulamasında bilgi, beceri ve değer temeli (I) |
5 | Çokkültürcü Sosyal Hizmet Uygulamasına eleştirel bir bakış (ABD, Kanada örneği) |
6 | Geert Hofstede'nin kültürel boyut teorisi ve Çokkültürlü toplulukların sorunlarını anlama |
7 | Ara Sınav |
8 | Farklı sosyokültürel gruplarla çalışmada çeşitli yaklaşımlar (Baskı karşıtı uygulama, radikal sosyal hizmet, ırkçılık karşıtı uygulama, ayrımcılık karşıtı uygulama) |
9 | Göçmen birey ve gruplarla sosyal hizmet uygulamaları |
10 | Gordon Allport'un toplumsal temas hipotezi, Nefret söylemi, Eleştirel söylem analizi, medyada ötekileştirici dil |
11 | Farklı sosyokültürel gruplara yönelik sosyal içerme modeli örneği (Konya Tatlıcak Mahallesi örneği) |
12 | Romanlar üzerine sosyolojik bir araştırma (Kocaeli örneği) |
13 | Avrupa'da Türkofobi, İslamofobi, Türk öğrencilerin yaşadıkları uyum ve eğitim sorunları (Almanya ve Viyana örnekleri) |
14 | Sosyal dışlanmayla mücadele ve dersin genel değerlendirmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. Boz, A. N. (2019). Türkiye'deki Sosyal Hizmet Eğitiminde Kültürel Yetkinliğin İncelenmesi, Academic Researches in Social Sciences and Humanities (içinde). Edt: Mehmet Dalkılıç (s. 10-31), Ankara: Gece Akademi. |
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2017) Konya'da Yaşayan Suriyeliler: Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya. | |
Alptekin, K., Akarçay Ulutaş, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Suriyeli Çocukların Eğitim Durumu Çalıştayı Sonuç Raporu, KTO Karatay Üniversitesi, Konya. | |
Alptekin, K., Sili, A., Yılmazçoban, A.M., Ustabaşı, D. (2013). Kentsel dönüşüm eşiğinde bir algı araştırması: Yeni Mahalle örneği (Konya). KTO Karatay Üniversitesi Yayını, yayın no: 1, Konya: Dizgi Ofset. | |
Alptekin, K., Ulutaş Akarçay, D., Ustabaşı Gündüz, D. (2018) Konya'da geçici koruma altında yaşayan Suriyeliler üzerine bir çalışma. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18 (40/2), 87-114. | |
Anık, M. (2012). Kimlik ve Çokkültürcülük Sosyolojisi. Açılım Kitap | |
Genç, Y., Ustabaşı Gündüz, D. (2015). Roman Çocuklarının Topluma Entegre Olmalarında Eğitimin Katkısı, Uluslararası Roman Sorunları Çalıştayı, Kocaeli. | |
Özgür, Ö. (2010). Çokkültürcü sosyal hizmet: eleştirel bir bakış. Toplum ve Sosyal Hizmet, 21(2), 89-104. | |
Özgür, Ö. (2014). Çokkültürcü Sosyal Çalışma. SABEV | |
Sue, D. W. (2006). Multicultural Social Work Practice. Wiley. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | 2 | 10 (%) |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 1 | 30 | 30 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 97 | ||
Toplam Yük / 30 | 3,23 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P5 | P8 | P11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | İnsan ve sosyal çevre arasındaki ilişkinin önemini kavrama. | 5 | 5 | - | - | - | - |
Ö2 | Kültürün insan davranışı ve birey-toplum ilişkileri üzerindeki olası etkilerini analiz etme bu analizi uygulamada kullanma. | 5 | 5 | - | - | - | - |
Ö3 | Kültürel yeterlilik hakkında bilgi ve deneyim sahibi olma. | - | 5 | 5 | - | - | - |
Ö4 | Müracaatçı sistemi ile yürüteceği çalışmayı ‘çevresi içinde birey'yaklaşımı ile temellendirme. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Mesleğiyle ilgili görev, yetki ve sorumlulukları hiçbir müracaatçı grubu arasında ayrımcılık yapmadan yerine getirme. | - | 5 | - | - | 5 | - |
Ö6 | Mesleki uygulamalarda kültürel benzerlik ve farklılıkları gözetme. | 5 | 5 | 5 | - | - | - |
Ö7 | Mesleğinin ortak yaşam kültürüne ve sosyal bütünleşmeye verdiği önemi kavrayabilme. | 5 | 5 | - | - | - | - |
Ö8 | Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahip olma | - | - | 5 | - | - | - |
Ö9 | Birey, aile, grup, örgüt, topluluk düzeyinde sosyal hizmet uygulamalarında ırkçılık ve baskı karşıtı tutum ve davranış sergileme. | 5 | - | - | - | 5 | - |
Ö10 | Mesleki ilişki kurma ve mesleki ilişkiyi sürdürme. | - | - | 5 | - | - | - |
Ö11 | Etkili iletişim bilgi ve becerilerine sahip olma. | - | - | 5 | - | - | - |
Ö12 | Eleştirel bakış açısıyla insan hakları ve sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti ileri taşıyan politikaları analiz etme, formüle etme ve savunma. | 5 | - | - | - | 5 | - |
Ö13 | Demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramlarının sosyal hizmet açısından öneminin farkında olma. | - | - | - | - | - | - |
Ö14 | Birey ve toplumsal sistemler düzeyinde insan haklarını savunma. | - | - | - | - | - | - |
Ö15 | Sosyal, ekonomik ve çevresel adaleti geliştiren uygulamalara katılma. | - | - | - | - | - | - |
Ö16 | Hak temelli yaklaşımı toplumdaki farklı grupların psikososyal ihtiyaç ve sorunlarına odaklanan uygulamalara taşıma. | - | - | - | - | - | - |
Ö17 | Sosyal hizmetlere gereksinim duyan müracaatçı sisteminin toplumdaki kaynaklara adil bir şekilde ulaşmasını sağlama. | - | - | - | - | - | - |
Ö18 | Tarihsel, sosyal, etnik, kültürel, ekonomik, kurumsal, çevresel ve küresel etkilerin sosyal politikaları biçimlendirdiğinin farkında olma. | - | - | - | - | - | - |